۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
جولان دلال های صادراتی در اقتصاد ایران| تصاحب بازارهای هدف ایران توسط تُرک ها و مصری ها
یک فعال صنعت غذا مطرح کرد

جولان دلال های صادراتی در اقتصاد ایران| تصاحب بازارهای هدف ایران توسط تُرک ها و مصری ها

میراحمدی، فعال صنعت غذا با بیان اینکه عمده صادرات ایران توسط دلال ها انجام می شود، گفت: صدور محصولات زیر پله ای باعث تخریب وجهه ایرانی در بازار جهانی شده و کالاهای مصر و ترکیه جایگزین ما شده اند.

بازار؛ گروه صنعت: درست در روزهایی که رییس جمهور در بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ بر رفع موانع صادراتی و تسهیل فضای کسب و کار تاکید کرده، فعالان صنعت از سنگ اندازی های برخی از نهادها و مسئولین در این حوزه می گویند.

سید یاسر میر احمدی یکی از تولیدکنندگان صنعت غذا است که محصولاتش را توانسته به بازارهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی صادر کند و با برندهای نام آشنای جهان رقابت کند.

او اما می گوید به دلیل مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد، صادراتش به نصف مقدار پارسال رسیده است.

 این فعال صنعتی با اشاره به نقش نبود گندم و آرد مناسب در کاهش صادرات، گفت: توزیع سهمه آرد و گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی رانتی شده و افرادی که ارتباط ویژه ای دارند از سهمیه بیشتری برخوردار می شوند. در مقابل واحدهای تولیدی مثل ما حتی موفق به دریافت همین مقدار سهمیه اندک تعیین شده هم نیستند.

به گفته او، در بسیاری از مواقع به دلیل گندم دروم ناچار شده ایم خط تولید خود را متوقف کنیم چرا که حاضر نشدیم از گندم بی کیفیت در تولید محصولات خود استفاده کنیم.

توزیع سهمه آرد و گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی رانتی شده  و افرادی که ارتباط ویژه ای دارند از سهمیه بیشتری برخوردار می شوند. در مقابل واحدهای تولیدی مثل ما حتی موفق به دریافت همین مقدار سهمیه اندک تعیین شده هم نیستند و ناچار به توقف خط تولید می شوند 

۳۵ نهاد متولی صادرات هستند
داشتن متولی های زیاد، قوانین ضد و تعهدات ارزی و تحریم ها از دیگر مشکلاتی است که به گفته این تولیدکننده قدرت رقابت محصولات ایران در بازارهای جهانی کاهش داده است.

او می گوید در ایران ۳۵ دستگاه به نوعی متولی صادرات هستند این در حالی است که در سایر کشورها تنها یک دستگاه و نهاد عهده دار این مسئولیت هستند. تعهد دستگاه های مسئول در امر صادرات موجب تصویب قوانین ضد و نقیض در این حوزه شده است.

مدیرعامل صنایع غذایی انسی همچنین در ادامه با اشاره به سیاست گذاری های نامناسب پولی و مالی و نبود حمایت های دولتی از بخش تولید، گفت: در بهترین حالت سود یک تولید سالانه ۱۲ درصد است در حالیکه نظام بانکی به سپرده گذاران تا ۲۲ درصد سود پرداخت می کند. البته سود در بازارهای دلالی خیلی بیشتر از این حرف ها است. چنین سیاست هایی درواقع سرمایه گذاران را تشویق می کند که دارایی خود را از تولید بیرون کشیده و وارد سایر بازارهای کشور کنند.

تعداد کمی از تولیدکنندگان خود موفق به صادرات محصولات خود می شوند و عمده صادرات در ایران توسط دلال های صادراتی انجام می شود که توجهی به کیفیت ندارند. به همین دلیل  بازارهای صادراتی ما یکی پس از دیگری توسط ترک ها و مصری ها در حال تصاحب شدن هستند

صادرات ایران در دستان دلال های صادراتی
میر احمدی در بخش دیگری از اظهارات خود به وجود دلال های صادراتی اشاره کرده و افزود: تعداد کمی از تولیدکنندگان خود موفق به صادرات محصولات خود می شوند و عمده صادرات در ایران توسط دلال های صادراتی انجام می شود.

به گفته این فعال صنعت غذا، دلال های صادراتی معمولا به دنبال سود بیشتر بوده و به همین دلیل توجهی به حفظ کیفیت محصولات صادراتی و جایگاه برند ایرانی نمی کنند.

او می گوید: صادرات تولیدات زیر پله ای در سال های گذشته باعث تخریب وجهه ایرانی و کاهش تقاضای محصولات ایرانی در بازارهای جهانی شده است. حالا هم بازارهای هدف ما توسط ترک ها و مصری ها در حال تصاحب شدن است.

سهم ایران از بازار صنایع غذایی جهان تنها ۰.۷ درصد است در حالیکه سهم کشورهایی همچون ایتالیا از این حوزه ۳۰ درصد و آمریکا ۲۰ درصد تخمین زده می شود

سهم ۰.۷ درصدی ایران از بازار صنایع غذایی
مدیر عامل صنایع غذایی انسی گفت: سهم ایران از بازار صنایع غذایی جهان تنها ۰.۷ درصد است در حالیکه سهم کشورهایی همچون ایتالیا از این حوزه ۳۰ درصد و آمریکا ۲۰ درصد تخمین زده می شود.

این فعال صنعت غذا ادامه داد: با وجود همه مشکلات توانسته ایم محصولات خود را به کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی، استرلیا، کشورهای حوزه CIS و سایر کشورهای آُسیایی از جمله عراق و افغانستان صادر شده است.

او فله فروشی را از دیگر معضلات حوزه صادرات عنوان کرد که تولیدات داخلی را با برند خارجی توزیع می کنند.

میراحمدی سپردن پیمان ارزی را نوعی خود تحریمی دانست و افزود: ارزی را که خود وارد می کنیم را در اختیار خودمان نمی گذارند تا با استفاده از آن ماشین آلات، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنیم.

این فعال صنعتی همچنین نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و نحوه محاسبه حق بیمه را از جمله مشکلات مهم و اساسی تولید کنندگان مطرح کرد و تأکید نمود تا مادامی که این مشکلات مرتفع نشود معضلات  تولیدکنندگان و صادرکنندگان همچنان باقی خواهد ماند.

صادرات ۷ میلیون یورویی
میر احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ارزش صادرات ما بالغ بر ۷ میلیون یورو بود، گفت: عمده صادرات شرکت انسی مربوط به رشته سوپی و کلافی بود که به کشور عراق و کانادا صادر شد به عنوان مثال برغم همه مشکلات پیش رو سال گذشته بالغ بر ۳۰۰۰ تن صادرات به عراق داشتیم.

مدیر عامل شرکت صنایع غذایی انسی در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان رسانه ها که به منظور بازدید از خط تولید فاز دوم این شرکت واقع در شهرک صنعتی صفادشت حضور یافته بودند، گفت: شرکت صنایع غذایی انسی به جهت کیفیت و نوع طراحی جزو برندهای گرید یک کشور است.

او با اشاره به اینکه رتبه اول تولیداسپاگتی متعلق به اروپا است، افزود: با این حال شرکت انسی توانست محصولات خود را به اروپا صادر کند به این دلیل تولیدات ما از لحاظ کیفیت، قدرت رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی را دارد.

این فعال صنعت غذا در ادامه سخنان خود با اشاره به استفاده از دستگاه ها و تجهیزات روز دنیا در این واحد تولیدی، ادامه افزود: در راستای توسعه و پیشرفت این صنعت، توانستیم با خرید و نصب دستگاه های جدید و به روز، خود را با صنعت روز دنیا تطبیق دهیم.

میر احمدی همچنین تأکید کرد: دستگاه های تولیدی صنایع غذایی انسی با دستگاه های مدرن اروپایی هیچ تفاوتی ندارد؛ چرا که از لحاظ خروجی و بازدهی از برترین ها هستیم. ضمن اینکه در حال خرید دستگاه های تولیدی سال ۲۰۱۹ دنیا هستیم که قطعاً با ورود این ماشین آلات به کشور شاهد تحولات عظیمی در تولید محصولات خواهیم بود.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha