۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
توسعه همکاری‌های کشاورزی با سوئیس
وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

توسعه همکاری‌های کشاورزی با سوئیس

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور ما به دنبال توسعه همکاری‌های کشاورزی و همچنین توسعه سرمایه گذاری در قالب دو پروژه در شمال و جنوب کشور با سوئیس است.

به گزارش بازار؛ سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با رئیس مجلس سوئیس افزود: در کشور ما فرصت‌های بی نظیری برای همکاری با سوئیس وجود دارد و در حوزه کشاورزی می‌توانیم روابط نزدیک تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم تعاملات تجاری بین ایران و سوئیس ادامه پیدا کند و طی سال‌های گذشته این تعاملات در حوزه گیاه پزشکی مثل بذر، دفع سموم آفات نباتی وجود داشته و باوجود تحریم ها، کشور سوئیس به خدمات خود ادامه داده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۹۷ هیئت کشاورزی سوئیس به ایران آمد و مذاکراتی در خصوص امضای سند صورت گرفت، اما هنوز این سند امضا نشده و ما برای این که این مذاکرات هدفمند پیش رود پیشنهاد می‌کنیم یک تیم مذاکراتی در وزارتخانه دو کشور تشکیل تا این اقدام به صورت رسمی انجام شود.

ساداتی نژاد گفت: در حال حاضر همکاری‌های کشاورزی با کشورهایی، چون فرانسه و هلند جریان دارد و ما امیدواریم چنین همکاری‌ها با کشور سوئیس نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های بزرگی در کشور وجود دارد افزود: می‌توانیم پروژه‌های مشترک سرمایه گذاری نیز با کشور سوئیس داشته باشم.

وزیر جهاد کشاورزی به دو پروژه بزرگ سرمایه گذاری در شمال و جنوب کشور اشاره کرد و گفت: هرکدام از این پروژه‌ها حجم سرمایه گذاری اش حدود دو میلیارد دلار است که امیدواریم در این زمینه به نتایجی برسیم.

ساداتی نژاد افزود: پروژه شمال کشور در خصوص تولید برنج بوده، که با اجرای این طرح ۱/۲ میلیون تن به تولید برنج افزوده می‌شود.

وی گفت: پروژه سرمایه گذاری در جنوب کشور نیز در خوزستان با ۲۵۰ هزار هکتار برای تولید غلات، جزو حوزه‌های جذاب سرمایه گذاری است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که برای ادامه مبادلات تجاری نیاز به بسترهای انتقال وجه داریم افزود: یکی از بسترهای لازم کانال‌های انسان دوستانه‌ای است که بین ایران و سوئیس راه اندازی شده، اما هنوز انتقال وجه از طریق آن صورت نگرفته است.

ساداتی نژاد افزود: در صورتی که این انتقال وجه انجام شود سرمایه گذاری‌های خوبی به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: در خصوص گیاهانی، چون پسته، زعفران و گیاهان دارویی، زمینه خوبی برای صادرات وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه نانو و بیوتکنولوژی در کشاورزی در وضعیت خوبی با یک شرکت سوئیسی قرار داریم و همکاری‌های خوبی انجام شده است.
 
ساداتی نژاد در پاسخ به این سوال که افرادی که می‌خواهند وارد حوزه کشاورزی شوند چگونه آموزش می‌بینند؟ گفت: در کشور ما یک موسسه تبلیغاتی با دو هزار عضو هئیت علمی وجود دارد و ما در زمینه علمی، آمادگی کامل برای پرورش کشاورزان داریم.

وی افزود:‌در حوزه آموزشی نیز، ما دانشگاه علمی کاربردی داریم که به صورت پودمانی رشته‌های کشاورزی را آموزش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه کشاورزی در ایران، خصوصی‌ترین بخش در کشور ما بوده و ما حدود چهار و نیم میلیون کشاورز داریم.

ساداتی نژاد گفت: شرکت‌های کوچک و بزرگ هم در این زمینه فعال هستند، اما کشاورزی در کشور ما خصوصی‌ترین بخش موجود است.

وی در خصوص اقلیم خشک کشورمان نیز گفت: ما در حال حاضر در وضعیت خشکسالی قرار داریم و نسبت به ۵۰ سال گذشته، کمترین میزان آب را دارا هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به حائز اهمیت بودن مساله آب به خصوص در مساله غذا، تلاش داریم تا این کمبود آب را با نفوذ فناوری جبران کنیم.

ساداتی نژاد گفت: در زمینه واردات محصولات کشاورزی، ما بیشتر محصولاتی، چون جو، ذرت، کنجاله که آب بر است را وارد می‌کنیم و محصولاتی، چون میگو و خاویار که با ارزش بی نظیر می‌باشد را صادر می‌کنیم.

وی افزود: در صورتی که خشکسالی نباشد نیز محصولی، چون گندم را در کشور تولید و در غیر این صورت بخشی از نیاز گندم را، با واردات جبران می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص محصولاتی، چون لبنیات شرایط خوبی داریم و این محصول در کشور ما تنوع داشته و به کشورهای همسایه هم صادر می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: در حال حاضر ۱۱ میلیون تن شیر خام سالانه در کشور تولید می‌شود و ما در زمینه گله داری بعد از کانادا، به عنوان دومین کشور حضور داریم.

وی در خصوص واردات محصولات کشاورزی از کشور سوئیس گفت: ۸۷ شرکت دارو و مواد اولیه در حوزه دامپزشکی از سوئیس واردات دارند و ۱۳ نوع مواد اولیه و هفت محصول دارویی به کشور وارد می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما انتظار توسعه در زمینه همکاری‌ها را داریم.

ساداتی نژاد پیشنهاداتی در خصوص توسعه همکاری‌ها داشت و افزود: با توجه به اقلیم گسترده کشور، ما آمادگی داریم تا بذر سبزی و صیفی جات را تحت لیسانس کشور سوئیس، تولید کنیم.

وی افزود: در خصوص سموم و آفات غیرشیمیایی نیز با توجه به جایگاه ویژه سوئیس در زمینه محیط زیست، آمادگی توسعه همکاری داریم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص این که چرا کشور ما واردات پنیر سوئیسی ندارد گفت: احتمالا واردات این محصول اقتصادی نبوده که انجام نشده،، اما پنیر سوئیس جایگاه ویژه‌ای دارد و ما دعوت می‌کنیم از شرکت‌های لبنی سوئیس تا کشور ما مستقر شوند تا ما بتوانیم محصولات تحت لیسانس آن‌ها را تولید کرده و به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم.
 
کشور سوئیس ۵۵ درصد مواد مصرفی خود را تولید می‌کند
رئیس مجلس سوئیس گفت: کشور سوئیس ۵۵ درصد مواد مصرفی را خود تولید کرده، و ۴۵ درصد را از طریق واردات تأمین می‌کند.

آندره آس ایبی رئیس مجلس سوئیس در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی افزود: واردات محصولاتی، چون پسته، زعفران و خرما می‌تواند واردات خوبی برای کشور سوئیس باشد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای در زمینه آفت کش‌ها و تولید گوشت با ایران امضا شد تا در این زمینه‌ها همکاری کنیم.
رئیس مجلس سوئیس گفت: ما علاقه زیادی برای آوردن توریسم به کشور شما داریم تا هم اقلیم ایران را ببینند و هم کشور شما را بهتر بشناسند.
 
آندره آس ایبی افزود: کشور سوئیس یک دموکراسی دارد که کشاورزی نیز در سایه این دمکراسی در جریان است.
وی ادامه داد: در کشور سوئیس بحث تنوع زیستی در حوزه کشاورزی پایدار وجود دارد و همچنین در این بخش تنوع زیستی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
 
رئیس مجلس سوئیس گفت: در صورتی که کشور ایران طرح‌هایی در نظر دارد می‌تواند از طریق سفیر به ما اطلاع دهد ضمن اینکه ما از متخصصان کشاورزی در سوئیس دعوت می‌کنیم تا در آینده روابط را گسترش دهند.
 
آندره آس ایبی افزود: سوئیس یکی از موفق‌ترین کشورها در توسعه دام بوده و ظرفیت‌های زیادی در این
زمینه وجود دارد.
 
رئیس مجلس سوئیس سوالاتی نیز در خصوص وضعیت آب و خشکسالی ایران، واردات، وجود پنیر سوئیسی در بازارهای ایران، آموزش برای علاقمندان به کشاورزی، خصوصی بودن بخش کشاورزی، تولید شیر از وزیر جهاد کشاورزی، سوالاتی پرسید که به آن پاسخ داده شد.
 
آندره آس ایبی اشاره کرد: پنیر سوئیسی ویژگی خاصی دارد که ما امیدواریم در آینده در بازارهای ایرانی نیز حضور داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha