۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
نخلستان‌ها ایستاده می‌میرند| تلاش مسئولان برای احیای مجدد نخیلات بوشهر
گزارش بازار؛

نخلستان‌ها ایستاده می‌میرند| تلاش مسئولان برای احیای مجدد نخیلات بوشهر

بوشهر- نخلستان‌های استان بوشهر در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، در آستانه نابودی قرار دارند و برای احیای مجدد نخیلات و بهبود کیفیت خرما باید آبرسانی مطلوب انجام شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: نخلستان‌های بوشهر بخش عظیمی از معیشت مردم را تامین می‌کنند و ۶.۵ میلیون اصله نخل در استان تامین معاش بیش از ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت بوشهر را بر عهده دارند. اگر نخیلات تقویت شوند بدون شک، سفره مردم رنگین‌تر می‌شود و اگر نخیلات تضعیف شده و به موقع آبیاری نشوند، معیشت حدود ۲۰ درصد جمعیت استان به مخاطره می افتد.

در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از بی آبی و کم آبی، تعداد زیادی از نخیلات استان به ویژه در دشتستان و تنگستان از بین رفتند و یا کم‌رمق و کم‌ثمر شدند و اگر چاره‌ای اساسی برای آبیاری منظم و مرتب نخیلات اندیشیده نشود بدون تردید شاهد نابودی تعداد بیشتری نخل خواهیم بود.

در سفر اخیر دولت به استان بوشهر، آیت‌الله رییسی از نخیلات تنگستان بازدید داشت و وزیر جهاد کشاورزی نیز از نخیلات دشتستان بازدید کرد و در جریان مشکلات و معضلات نخلداران قرار گرفتند و وعده‌هایی هم برای بهبود وضعیت نخیلات داده شد. امروز کشاورزان و نخلداران بیش از هر زمانی به دنبال تحقق وعده‌های مسئولان هستند تا نخل‌ها سیراب شده و از افتادن نخیلات جلوگیری شود.

طرح اصلاح آبیاری نخیلات از موضوعات اولویت‌دار بوشهر است
رئیس جمهور در سفر اخیر به بوشهر، از نخلستان‌های شهرستان تنگستان بازدید و در بین کشاورزان حضور یافت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پس از شنیدن مشکلات کشاورزان و نخل‌کاران، طرح اصلاح آبیاری نخلستان‌های استان را از موضوعات اولویت‌دار دانست و گفت: دولت مبلغ مورد نیاز را برای تکمیل هر چه سریع‌تر سد «خائیز» اختصاص می‌دهد تا این سد در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد و مشکل آب کشاورزان استان تا حدودی برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبارات لازم برای احداث سد «باهوش» در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: احداث این سد برای رفع مشکلات کشاورزی استان ضروری است و باید با تامین منابع آن، هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

در سفر اخیر دولت به استان، از رئیس جمهور و وزیر جهاد و وزیر نیرو درخواست جدی برای بهبود وضعیت نخیلات را داشتیم و بحمدالله  رئیس جمهور نیز با دقت، مشکلات را بررسی و بر لزوم تامین نظر کشاورزان تاکید کرد

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نخل‌ها بخش زیادی از معاش جامعه در دشتستان هستند و تامین آب نخیلات نباید به این شکل باشد و اگر تدبیری اساسی اندیشیده نشود ممکن است حیات نخیلات به مخاطره جدی بیفتد.

ابراهیم رضایی افزود: در سفر اخیر دولت به استان، از رئیس جمهور و وزیر جهاد و وزیر نیرو درخواست جدی برای بهبود وضعیت نخیلات را داشتیم و بحمدالله رئیس جمهور نیز با دقت، مشکلات را بررسی و بر لزوم تامین نظر کشاورزان تاکید کرد.

وی اضافه کرد: نخلداران باید سالانه چند بار در موعد مناسب نسبت به آبیاری کامل نخیلات اقدام کنند و اگر حتی یک دوره آبیاری به تعویق بیفتد، ضربات جبران ناپذیری به نخیلات وارد می‌شود.

نماینده دشتستان همچنین در ارتباط با تلاش برای بهبود وضعیت بازار خرما نیز بیان کرد: جلسات و رایزنی‌های خوبی با روسیه داشته‌ایم و امیدواریم در زمان برداشت محصول سال آینده، بخش عظیمی از خرمای دشتستان صادر شود تا مشکلات معیشتی این عزیزان مرتفع شود.

رضایی یادآور شد: کشاورزان و نخلداران در سرما و گرما و شبانه‌روز برای سرپا نگه داشتن نخیلات و بهبود کیفیت ثمر نخیلات تلاش و فعالیت دارند و نباید این زحمات هدر رود.

تکمیل ۵ سد در بوشهر در دستور کار قرار دارد
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه سفر به استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وزارت نیرو در راستای تامین نیازهای کشاورزان و آبیاری مزارع و به ویژه آبیاری نخیلات از تمام ظرفیت خود بهره می‌برد.

وی افزود: تکمیل ۵ سد در استان بوشهر در دستور کار قرار دارد و به حول و قوه الهی با تکمیل این سدها، مشکلات آبیاری نخیلات به طور کامل مرتفع خواهد شد.

وزیر نیرو ابراز داشت: رئیس جمهور تاکید بسیار زیادی بر روی تامین آب نخیلات دارد و در این سفر مصوبات ارزشمندی در زمینه تامین آب نخیلات خواهیم داشت که کمک بزرگی به نخیلات برای احیا و سرپانگه داشتن نخل‌ها می‌کند.

رئیس جمهور بر اقتصاد نخیلات و اقتصاد حوزه شیلات تاکید دارد و به ویژه در بحث نخیلات باید در راستای اجرای طرح‌های اقتصادی گام برداریم

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز در حاشیه سفر دولت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اصلاح نخیلات در دشتستان خبر داد.

وی اظهار داشت: دشتستان قطب بزرگ کشاورزی استان بوشهر و کشور است و برای توسعه کشاورزی این شهرستان اهتمام جدی داریم.

ساداتی‌نژاد افزود: رئیس جمهور بر اقتصاد نخیلات و اقتصاد حوزه شیلات تاکید دارد و به ویژه در بحث نخیلات باید در راستای اجرای طرح‌های اقتصادی گام برداریم.

وزیر جهاد کشاورزی از تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان برای طرح اصلاح نخیلات دشتستان خبر داد و خاطر نشان کرد: این میزان اعتبار در سال جاری تخصیص می‌یابد و شاهد اجرای طرح اصلاح نخیلات در مناطق آبپخش و شبانکاره و سعدآباد خواهیم بود.

ساداتی‌نژاد گفت: این طرح عظیم و مهم به منظور ارتقای کمی و کیفی محصول خرما در شهرستان دشتستان و در بخش‌های آبپخش و سعدآباد و شبانکاره اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین با برنامه‌ریزی صورت گرفته، اجرای شبکه فرعی آبیاری تحت فشار آب‌پخش نیز برای بیش از ۱۵۷ هزار اصله نخل و در مساحت بیش از یک‌هزار هکتار انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال با پیگیری نماینده دشتستان در مجلس شورای، طرح خرید تضمینی خرما با جدیت اجرایی شد و سال آینده قطعا با کیفیت مطلوب‌تری انجام می‌شود.

بهبود وضعیت آبیاری و اجرای طرح تحول آبیاری نخیلات
احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به بازدید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو از نخیلات استان اظهار داشت: با تلاش دسته جمعی برای تحقق مصوبات تلاش می‌کنیم.

وی افزود: سفر دولت به استان بوشهر بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که بخشی از این اعتبارات در راستای بهبود وضعیت آبیاری نخیلات و اجرای طرح تحول آبیاری نخیلات است و بدون تردید گامی بلند در این راستا برداشته می‌شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: بخش زیادی از معیشت مردم استان متعلق به نخیلات است و برای احیای نخیلات و سیراب کردن آنها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

اکنون نخلداران استان منتظر تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور و دولت به استان بوشهر هستند و معیشت ۲۵۰ هزار نفر در استان بوشهر به تصمیمات مسئولان و مدیران بستگی دارد. اگر آبیاری نخیلات به موقع انجام شود و موانع و مشکلات در این مسیر برداشته شود شاهد راست‌قامتی نخیلات خواهیم بود وگرنه ممکن است نخیلات استان، ایستاده بمیرند و معاش مردم نیز به خطر بیفتد.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha