۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
جاده‌های گلستان همچنان قربانی می‌گیرد | بهانه مسئولان «کمبود اعتبارات»
بازار گزارش می‌دهد؛

جاده‌های گلستان همچنان قربانی می‌گیرد | بهانه مسئولان «کمبود اعتبارات»

گرگان- مسئولان گلستانی در حالی محدودیت اعتباری را عامل تاخیر در اجرای طرح تعریض محور کردکوی- بندرترکمن و آق قلا می‌دانند که این پروژه از سال ۸۹ تاکنون هنوز تکمیل نشده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: هرچند وجود راه مناسب روستایی و شهری در هر نقطه‌ای می‌تواند زمینه رشد و توسعه آن منطقه را فراهم سازد اما در صورت نبود آن علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای مردم، مانع توسعه و پیشرفت خواهد بود. موضوعی که سالهاست مردم بندرترکمن، آق قلا، کردکوی و گمیشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هم مساله جاده‌های خطرآفرین این منطقه است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان عرض کم، تردد بسیار، نداشتن شانه خاکی، عدم روشنایی کافی در شب، عبور ماشین‌آلات کشاورزی، وجود تقاطعات غیراستاندارد و سرعت‌گیرهای غیراصولی از جمله مشکلات این جاده می‌توان برشمرد.

افزایش آمار تصادفات و جانباختگان حاصل از حوادث دردناک این محورها مسئولان را بر آن داشت تا به فکر اصلاح بیافتند. آنچه درابتدای امر و بر اساس استانداردها به ذهن می‌رسید ایجاد مسیر چهاربانده در این محورها بود.

اعتبارات مورد نیاز
موضوعی که به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی گلستان اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز داشت بنابراین به گفته این مسئول تعریض این جاده‌های پرخطر تنها راهکاری بود که با احتساب محدودیت مالی می‌توانست راه برون رفت از این بحران باشد. با اینحال این مساله هم به بهانه کمبود بودجه به درازا کشیده و هرساله مردم این شهرستان‌ها داغ حاصل از تصادف عزیزانشان را تحمل می‌کنند.

افزایش آمار تصادفات و جانباختگان حاصل از حوادث دردناک این محورها مسئولان را بر آن داشت تا به فکر اصلاح بیافتند

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به این نکته که افزایش باند سبقت و ایمنی در محور کردکوی-بندرترکمن-آق قلا بالغ بر دوهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، می‌افزاید: برای چهاربانده شدن این محور، به ازای هر کیلومتر، ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و از آنجایی که با بودجه‌های اندک استان این امکان میسر نبود، قرار به تعریض عرض این محور از هر طرف به طول پنج متر شد.

نبی الله داوودی با بیان این نکته که موافقت نامه‌ای برای تعریض محور کردکوی-بندرترکمن-آق قلا انجام شده، ادامه می‌دهد: این موافقت نامه بین دو اداره کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شد همچنین بر این اساس تعریض بخش شمالی این محور را اداره کل راهداری و بخش جنوبی آن را اداره کل راه و شهرسازی به عهده گرفت.

جاده‌های گلستان همچنان قربانی می‌گیرد | بهانه مسئولان «کمبود اعتبارات»

ورود راهداری به بهسازی جاده
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی گلستان اضافه می‌کند: با این اقدام باند سبقت و ایمنی برای عبور ماشین‌های کشاورزی ایجاد می‌شود همچنین قرار شد برای این محورها که به طول ۳۵ کیلومتر است، اداره کل راهداری و راه و شهرسازی هرکدام تعریض ۱۷.۵کیلومتر را انجام دهند.

داوودی با بیان این نکته که تاکنون دوکیلومتر باند جنوبی محور بندرترکمن به آق قلا توسط اداره کل راه و شهرسازی تعریض شده، می‌گوید: پیش بینی می‌شود تا ماه آینده تعریض دو کیلومتر دیگر از این محور انجام شود اما برای تعریض باند جنوبی این محور مواصلاتی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال و برای بخش شمالی آن حدود۷۵۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کمبود اعتبارات مشکل ساز شد؛ شاید با رفع تحریم ها این مشکل حل شود؛ در هرحال با این روند تخصیص اعتبار، تکمیل این پروژه دست کم پنج سال به طول می انجامد

وی علت این سرعت کُند را محدودیت اعتباری می‌داند و می‌گوید: کمبود اعتبارات مشکل ساز شده؛ شاید با رفع تحریم‌ها این مشکل حل شود که درآن زمان سرعت کار افزایش می‌یابد؛ در هرحال با این روند تخصیص اعتبار، تکمیل این پروژه دست کم پنج سال به طول می‌انجامد. همچنین باید گفت تمام مشکل ما تخصیص اعتبار است، اگر تمام اعتبار مورد نیاز این پروژه، امسال به استان تزریق شود، تا پایان سال تعریض محور مواصلاتی بندرترکمن- آق قلا تکمیل خواهد شد.

انجام زیرسازی هفت کیلومتراز باند شمالی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم به تخصیص اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها تاکید دارد و می‌گوید: امیدواریم با تسهیل در تزریق اعتبار بتوانیم هرچه سریعتر تعریض این محورها را انجام دهیم. بجز محور کردکوی، بندرترکمن و آق قلا، محور بندر ترکمن به گمیشان هم امسال در دستورکار، قرار گرفته و از این ۱۷.۵ کیلومتر تاکنون زیرسازی حدود هفت کیلومتر از باند شمالی انجام شده است.

مهدی میقانی آسفالت از یک کیلومتر باند شمالی این محورها خبر می‌دهد و می‌گوید: موضوعی که در حال حاضر مطرح است بحث تخصیص سهمیه قیر در بودجه ۱۴۰۰ است که باید ابلاغ شود لیکن باید گفت از ۱۰ هزار تردد روزانه خودرو در محور آق قلا به بندرترکمن پنج هزار تردد به سمت بندرترکمن و پنج هزار تردد به سمت آق قلا است؛ با توجه به اینکه این محورها، به موازات بزرگراه گرگان به کردکوی است از اهمیت بالایی هم برخوردار است.

جاده‌های گلستان همچنان قربانی می‌گیرد | بهانه مسئولان «کمبود اعتبارات»

محدودیت های اعتباری
هرچند مدیرکل راهداری استان و معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی گلستان محدودیت اعتباری پاشنه آشیل زمانبر شدن این پروژه می‌دانند اما نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای از خاتمه کار باند جنوبی این پروژه تا پایان سال خبر می‌دهد و می‌گوید: باند جنوبی بیشتر ازاین هم زمان نمی‌برد؛ این محور ۳۵ کیلومتری حداقل از سمت جنوبی تاپایان سال کارش تمام می‌شود و از سال ۱۴۰۱ با اعتباری جدید بخش شمالی آن آغاز خواهد شد.

عبدالجلال ایری با بیان این نکته که تعریض محور بندرترکمن به آق قلا از ردیف اعتبارات ملی انجام می‌شود، می‌افزاید: براساس قولی که دو دستگاه متولی دادند این پروژه تاپایان سال به بهره برداری خواهد رسید لیکن متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش میزان تصادفات در این محورها، این مسیر به «جاده مرگ» معروف شده است.

هرچند مسئولان اداره کل  راه و شهرسازی و راهداری استان محدودیت اعتباری را پاشنه آشیل این پروژه می دانند اما نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی معتقد است بخشی از طرح عمرانی تا پایان امسال و مابقی آن در سال آینده به بهره برداری می رسد

وی با یادآوری این مطلب که تعریض محور بندرترمن به گمیشان هم به واسطه حادثه خیر بودن به این پروژه ها اضافه شده، می گوید: انجام تعریض این پروژه ها با توجه به افزایش تعداد وسایل نقلیه و حجم ترددهای بین شهری بسیاری حیاتی است.

انتظار از مسئولان
از آنجایی که اصلاح محورهای کردکوی- بندرترکمن- آق قلا و گمیشان سالهای گذشته بارها در جلسات مطرح شده و نتیجه آن بر روی کاغذ باقی مانده و به درازا کشیده طرح موضوعی مانند محدودیت منابع مالی آن هم پس از چند سال قدری بی فایده به نظر می رسد چراکه مشکل جاده های پرخطر استان مسئله ای تازه و با توجه به کثرت خودرو غیرقابل پیش بینی نبوده است.

در نهایت باید گفت انتظار می رود تا مسئولان استانی نسبت به تسریع در انجام این پروژه تلاش خود را به کار گیرند تا شهروندان ساکن در شهرستانهای بندرترکمن، کردکوی، آق قلا و گمیشان هرروز عزیزان خودشان را با دلهره بدرقه نکنند.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha