۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
رویکرد چین به زغال سنگ| بحران انرژی در حال افزایش است
پکن با بحران انرژی دست و پنجه نرم می کند؛

رویکرد چین به زغال سنگ| بحران انرژی در حال افزایش است

مقامات چینی به بیش از ۷۰ معدنچی در مغولستان داخلی دستور داده اند که تولید زغال سنگ را به ۱۰۰ میلیون تن یا ۱۰ درصد افزایش دهند، زیرا بزرگترین صادرکننده جهان با بدترین کمبود برق مبارزه می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: چین به معدنچیان مغولستان داخلی با توجه به این که دومین منطقه بزرگ تولید زغال‌سنگ در چین است، دستور داده تا تولید زغال سنگ را افزایش دهند، زیرا افزایش بی سابقه هزینه گاز، موجب رشد تقاضا برای آلاینده ترین سوخت های فسیلی برای باز نگه داشتن کارخانه ها و گرم شدن خانه ها شد. بر همین اساس، از معادن زغال‌ سنگ این منطقه خودمختار چین خواسته شده تا برای حل این بحران قراردادهای جدیدی را با چین امضا کنند.

بر اساس گزارش energy.economic times با بازگشت فعالیت‌ های اقتصادی پس از توقف ناشی از پاندمی کرونا، کمبود منابع گاز طبیعی برای بازرگانان، مدیران صنعت و دولت ها آشکار شده تا نیمکره شمالی پیشاپیش به سمت زمستان حرکت کند. بر همین اساس، مصرف برق به شکل قابل توجهی در چین افزایش یافته است.

بحران انرژی که منجر به کمبود سوخت و خاموشی در برخی از کشورها شده، دشواری در کاهش وابستگی اقتصاد جهانی به سوخت های فسیلی را مشخص کرده است، زیرا رهبران جهان به دنبال احیای تلاش ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در مذاکرات ماه آینده در گلاسکو هستند.

چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان با بدترین کمبود برق طی سالهای اخیر مبارزه می کند در حالی که قیمت زغال سنگ شاهد رشد بیش از ۱۰ درصدی بوده است

در چین، کشوری که تولید زغال سنگ برای برآوردن اهداف آب و هوایی محدود شده بود، مقامات به بیش از ۷۰ معدنچی زغال سنگ در مغولستان داخلی (منطقه‌ای خودمختار در چین که از سوی شمال با مغولستان و روسیه هم‌مرز است) دستور داده اند که تولید خود را نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن یا ۱۰ درصد افزایش دهند، زیرا به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان با بدترین کمبود برق طی سالهای اخیر مبارزه می کند. در حقیقت، در این کشور که اکثر مناطق با کمبود برق مواجه اند، قیمت زغال سنگ شاهد رشد بیش از ۱۰ درصدی بوده است.

گازپروم روسیه، تامین کننده اصلی گاز به چین، نگرانی ها را در خصوص بدتر شدن وضعیت در اثر آتش سوزی در کارخانه بزرگ فرآوری گاز برطرف کرد و گفت: روسیه می تواند به طور عادی صادرات گاز به چین را ادامه دهد.

داده های اپراتور شبکه فدرال نشان داد که هند به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ زغال سنگ پس از چین، نیز به دلیل کمبود زغال سنگ با بیش از نیمی از نیروگاه های زغال سنگ خود دارای ذخایر سوخت کمتر از سه روز است و از روز جمعه دچار قطعی برق شده است.

در انگلیس نیز به مصرف‌کنندگان هشدار داده شده که به خاطر بالا رفتن قیمت عمده‌ فروشی گاز، با قبض گاز بالاتری مواجه خواهند شد.

در شرایطی که تقاضا برای انرژی به شدت بالا رفته و اوپک پلاس هم اعلام کرد تولید نفت خام خود را بیش از این افزایش نمی‌دهد، اما قیمت نفت از روز جمعه دچار جهش شده است، چرا که صنایع در حال تغییر دادن سوخت مورد استفاده خود هستند.

«ادوارد مویا » تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری OANDA (تجارت آنلاین فارکس و کارگزار فارکس) می گوید: کاتالیزورهای زیادی برای محدود نگه داشتن بازار نفت وجود دارد. 

ایالات متحده با انعکاس اوضاع موجود، استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خود را رد نکرده است که معمولاً تنها پس از وقفه های عمده در عرضه مانند طوفان ها یا ممنوعیت صادرات نفت برای کاهش هزینه نفت خام رخ داده است؛ اگرچه تردیدهایی وجود دارد که هنوز آماده انجام چنین اقدامی است.

کمبود سوخت جهانی ضربه دیگری به اقتصاد جهانی وارد کرده که پس از همه گیری کرونا بر پا شده و زمستانی گران را برای مصرف کنندگان تهدید می کند

سخنگوی وزارت انرژی گفت: وزارت انرژی آمریکا (DOE) به طور فعال بر عرضه بازار جهانی انرژی نظارت می کند و با شرکای آژانس ما به منظور تعیین این مسئله که آیا و چه زمانی به اقدامات مورد نیاز است، همکاری خواهد کرد. 

گزارش ها حاکی از آن است که کمبود سوخت جهانی ضربه دیگری به اقتصاد جهانی وارد کرده که پس از همه گیری کرونا بر پا شده و زمستانی گران را برای مصرف کنندگان تهدید می کند.

تلویزیون مرکزی چین گزارش داده که به استناد جلسه شورای دولتی یا کابینه، چین به دلیل جلوگیری از مصرف زیاد انرژی، اجازه می دهد قیمت های انرژی زغال سنگ تا ۲۰ درصد از سطوح پایه در نوسان باشد تا از مصرف زیاد انرژی جلوگیری کند. 

در همین حال، دو منبع صنعتی روز جمعه گفتند که بنگلادش دو محموله گاز مایع طبیعی (LNG) را برای تحویل در ماه اکتبر با قیمتهای رکورد خریداری کرد، زیرا ذخایر کم در اروپا رقابت با آسیا را برای عرضه افزایش می دهد. کنار آمدن با چنین قیمت های غیرعادی واقعا سخت است. در حال حاضر، ما گزینه دیگری جز خرید برای ادامه فعالیت های اقتصادی نداریم.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha