۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵
بخش خصوصی در باراندازهای لجستیکی
یادداشت؛

بخش خصوصی در باراندازهای لجستیکی

همدان- «سهم سرمایه گذاری در ایجاد باراندازها و مجتمع های لجستیکی شهری می تواند به نسبت های مختلف بخش خصوصی و دولت تقسیم شود»، این جمله بخشی از یادداشت بهرام هاشمی، تحلیلگر اقتصادی برای بازار است.

بهرام هاشمی؛ بازار: این روزها در دنیا باراندازها وارد کار شده اند، باراندازهای لجستیکی شهری، استانی و منطقه ای یک مجتمع تعریف شده است که در آن تمام فعالیت های مربوط به حمل و نقل شهری، انبارداری، لجستیک و توزیع و پخش کالاها در سطح شهری، استانی و منطقه ای توسط اپراتورهای مختلف انجام می گیرد که اپراتورهای فعال در باراندازهای لجستیکی ممکن است خود مالک تسهیلات و تجهیزات بوده یا آن ها را در اجاره داشته باشند.

در این مسیر یکی از مهمترین دغدغه ها در مرحله طراحی و ایجاد باراندازهای لجستیکی شهری تعیین مکان مناسب برای آن ها است؛ مکان یابی و طراحی صنعتی سیستم بارانداز یک فاکتور کلیدی برای تمامی شهروندان، مشتریان و فروشندگان کالا و توزیع و پخش کننده ها به ویژه شرکت های خاص حمل و نقل و توزیع و پخش است.

عوامل زیادی در تعیین مکان مناسب برای این تسهیلات وجود دارند که از جمله مهمترین آن ها می توان به زیرساخت های تجاری موجود در منطقه، هزینه نیروی کار، نزدیک بودن به مشتریان ویژگی های اجتماعی و فیزیکی اشاره کرد.

می توان در استان همدان با کمک شهرداری ها و ورود بخش خصوصی این موضوع را دنبال نمود

نحوه ایجاد و اداره باراندازها و مجتمع های لجستیکی شهری عموماً به صورت مشارکت دولت و بخش خصوصی انجام می گیرد، سهم سرمایه گذاری در ایجاد باراندازها و مجتمع های لجستیکی شهری می تواند به نسبت های مختلف بخش خصوصی و دولت تقسیم شود، البته در بیشتر موارد سهامداران اصلی دولت ها (شهرداری ها) هستند؛ بدین سان می توان در استان همدان با کمک شهرداری ها و ورود بخش خصوصی این موضوع را دنبال کرد.

از آنجایی که ایجاد باراندازها و مجتمع های لجستیکی شهری همچون سایر مراکز لجستیکی بسیار هزینه بر است، بخش خصوصی به خصوص در فازهای ابتدایی ایجاد این مراکز تمایل چندایی برای سرمایه گذاری در آن ها ندارند، بنابراین در فاز ایجاد این مراکز لجستیکی، دولت (شهرداری ها) نقش اصلی را در تامین مالی پروژه ایفا می کند ولی در دو فاز بهره برداری و عملیاتی، این بخش خصوصی است که نقش پررنگ تری را به عهده خواهد داشت. 

در این راستا مهم ترین سهامداران در ایجاد باراندازها و مجتمع های لجستیکی شهری را می توان دولت (شهرداری و استانداری)، تعاونی های تولیدی، اتاق های بازرگانی، شرکت های بیمه و انجمن های صنعتی و کشاورزی ذکر کرد و در مراحل بعدی، بخش خصوصی را به نحو تاثیرگذاری وارد کار کرد.

با این روند می توان دست واسطه گران را که طمع گونه ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنند را کوتاه کرد

بر این اساس می توان از ایجاد و توسعه باراندازها و مجتمع های لجستیکی شهری و مراکز لجستیکی مشابه به عنوان یکی از نیازهای حال حاضر شهری و شهرداری ها در توزیع و پخش کالا با درآمد زدایی در شهرداری های کشور یاد کرد و کالایی با قیمت و کیفیت و زمان مناسب به شهروندان توزیع و پخش کرد و کمک زیادی به تولید و برگشت سرمایه کرد و دست واسطه گران را که طمع گونه ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنند کوتاه کرد و سود اصلی را بین شهرداری ها جهت خدمات بستر، مشتریان (شهروندان) و تولیدکنندگان کشور و امثال توزیع کرد.

در این زمینه می توان به فعالیت سایت آمازون و درآمد ناخالص بالای آن اشاره کرد که با سیستم های انبارداری و با استفاده از اتوماسیون های ویژه وارد کار شده و از پتانسیل های موجود بهره برده و به صورت کاملاً به روز پیش می رود.

از جمله مهم ترین مزایای باراندازهای لجستیکی شهری می توان به ایجاد جریان موثر و کارایی کالایی، بسترسازی برای حجم جریان کالایی، رشد توسعه اقتصادی، کاهش مسافت های پیموده شده توسط کامیون ها و زیبا سازی محیط شهری اشاره کرد، روندی که می توان آن را در استان همدان اجرا و بسترهای آن را با ورود مناسب بخش دولتی و با کمک بخش خصوصی پیش برد.

بدین ترتیب، با توجه به چشم انداز ترسیم شده برای تجارت شهر، استان، منطقه و کشور و تبدیل شدن به قطب شماره یک اقتصادی و تجاری در منطقه، تصمیم گیران باید با برنامه ریزی در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت های اصلی، الکتریکی با اتوماسیون بالا و ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان در این زمینه و تحقق اهداف تعیین شده تسریع کنند.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha