۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کشاورزی، محور افزایش مبادلات تجاری بین ایران و سوئیس
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

کشاورزی، محور افزایش مبادلات تجاری بین ایران و سوئیس

عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مکانیزم‌های موجود برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و سوئیس تهاتراست تا بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های سوئیسی مقیم در ایران استفاده نماییم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدجواد عسکری روز گذشته (دوشنبه) در دیدار با آنداراس اییبی رئیس مجلس شورای ملی سوئیس در تهران گفت: مردم ایران ذهنیت خوبی نسبت به سوئیس دارند و این کشور را به عنوان کشوری بی‌طرف که به خوبی توانسته است ایفای نقش کند، می‌شناسند. روابط مردم دو کشور به یکصد سال گذشته باز می‌گردد و توانسته اند مبادلات خوبی در حوزه‌های مختلف داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم ادامه داد: ایران و سوئیس با پایبندی به روابط دوستانه خود می‌توانند در توسعه همه جانبه همکاری کنند و ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل نمایند، خصوصاً در حوزه‌های کشاورزی، فرهنگی، سیاسی و گردشگری.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همکاری در زمینه‌های حمل و نقل، پزشکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری، بانکی، تولیدات دارویی و تکنولوژی‌های دانش بنیان از جمله مواردی هستند که در روابط دو کشور اهمیت بسزایی دارند، ادامه داد: حضور شرکت‌های سوئیسی در ایران برای هر دو کشور با توجه به امکانات موجود اهمیت بالایی دارد و می‌توان از فضای موجود در زمینه مبادلات تجاری استفاده کنیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد تا در حوزه فعالیت کمیسیون‌های تخصصی ارتباط خوبی را بین پارلمان‌های دو کشور ایجاد کند. متاسفانه در گذشته نتوانستیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. نگاه ما این است که ظرفیت‌ها را اجرایی کنیم. همچنین از کمیسیون کشاورزی مجلس سوئیس برای حضور در مجلس ایران دعوت می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در سفر رئیس جمهور سوئیس به ایران در سال ۹۴ مقرر شد تراز مراودات تجاری و اقتصادی دو کشور خصوصاً در حوزه‌های کشاورزی و زیست محیطی به میزان مطلوبی ارتقا داده شود، اما این موضوع محقق نشد لذا با توجه به ظرفیت بخش‌ها و شرکت‌های خصوصی این آمادگی را داریم که زمینه حضور شرکت‌های سوئیسی در ایران را فراهم کنیم.

عسکری تصریح کرد: در اسفندماه سال ۹۷ هیاتی از سوئیس به ایران سفر کرد و در این دیدارها تفاهم نامه‌ای بین دو کشور امضا شد، اما خروجی مناسبی نداشت و ما خواستار عملیاتی و اجرایی شدن آن‌ها هستیم تا در راستای منافع دو کشور گام برداریم. کشور ایران در حوزه کشاورزی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصربه فردی دارد و با توجه به اقلیم‌های موجود می‌توانیم محصولات مختلف چهارفصل را تولید کنیم. محصولات ایرانی با توجه به ارگانیک بودن، کیفیت مطلوبی دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم گفت: در زمینه آموزش حوزه کشاورزی، ظرفیت مناسبی در مقایسه با کشورهای منطقه داریم و اساتید ایرانی، کرسی‌های علمی بسیار زیادی را در کشورهای آسیایی و اروپایی، تصاحب کرده اند. در زمینه پیشرفت علمی، جهش ارزشمندی داشته ایم و نگاه ما این است که از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده شود.

عسکری با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌های امضا شده بین ایران و سوئیس در سال ۹۷ در زمینه حفظ نباتات بود، ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های ایرانی در راستای تفاهم نامه منعقد شده با کشور سوئیس و در زمینه حفظ نباتات فعالیت خود را با رعایت پروتکل زیست محیطی ادامه داده اند، انتظار داریم در این حوزه پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه تحقیقات کشاورزی هم تفاهم نامه‌ای امضا شده که باید عملیاتی شود تا نتایج آن را شاهد باشیم. در زمینه حفاظت از آب و خاک و همچنین تولید بذر هیبریدی و مباحث زیست محیطی آمادگی لازم را داشته و می‌توانیم در قالب تفاهم نامه هایی، همکاری داشته باشیم. همچنین در زمینه صنایع تبدیلی نیز شرایط همکاری برای دو کشور فراهم است.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی فراهم کردن شرایط همکاری در حوزه کشاورزی بین دو کشور ایران و سوئیس را دارند، عنوان کرد: اطلاعات نشان می‌دهد که میزان تبادلات تجاری بین دو کشور طی سال‌های اخیر کاهش داشته است، باید ظرفیت‌های موجود را برای افزایش تبادلات تجاری به کار بگیریم. یکی از مکانیزم‌های موجود برای افزایش مبادلات، تهاتر است تا بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های سوئیسی مقیم در ایران استفاده نماییم.

عسکری در پاسخ به سوال رئیس مجلس ملی سوئیس درخصوص راهکار ایران برای مقابله با خشکسالی و تامین نیاز داخلی به محصولات کشاورزی و دامی گفت: ایران مساحت زیاد و خاک حاصلخیری دارد، مشکل خشکسالی تنها مربوط به ایران نیست. رویکرد ما این است که بتوانیم با اجرای روش‌های نوین آبیاری و استفاده بهینه از آب و خاک، خود را با حوادثی مانند خشکسالی تطبیق دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم گفت: قصد داریم در قالب خوداتکایی و جهش تولید، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را به کار بگیریم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افراطی گری و تروریسم معضل جوامع جهانی و منطقه است و از سوی دیگر مطلع هستید که ایران بزرگترین قربانی تروریسم محسوب می‌شود و رئیس جمهور اسبق ایران نیز یکی از قربانیان است؛ لذا ما افراطی گرایی را در هر شکلی تحریم می‌کنیم، خصوصاً تروریسم اقتصادی را که آمریکا به راه انداخته است و مشکلاتی را برای ما به همراه دارد.
 
علاقمند به واردات میوه از ایران هستیم
آنداراس اییبی رئیس مجلس شورای ملی سوئیس نیز در این دیدار گفت: اهداف زیادی برای سفر به ایران داشته ایم از جمله هدف‌ها این است که تفاهم نامه‌هایی که در سال‌های گذشته بین دو کشور امضا شده اند، احیا و اجرائی شوند.

رئیس مجلس شورای ملی سوئیس افزود: کشور سوئیس آب فراوان و ایران اراضی بسیار زیادی دارد اگر شرایط همکاری فراهم شود، اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد. کشور سوئیس در زمینه دامپروری، توسعه زیادی داشته و گوشت صادر می‌کند. همچنین در زمینه صادرات چوب و تولید چای نیز پیشرفت خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های موجود در کشور سوئیس سیستم آموزشی دوگانه در زمینه کشاورزی است، ادامه داد: آموزش در حوزه کشاورزی در کشور سوئیس به نحوی است که شخص علاقمند در شرکت‌ها و مزارع حاضر می‌شود و با حضور ۲۴ ساعته خود کسب تجربه می‌کند، این سیستم نقش بسیار زیادی در موفقیت سوئیس در زمینه کشاورزی داشته است.

آنداراس اییبی با بیان اینکه در سوئیس دانشگاه‌های معروفی وجود دارند که در حوزه‌های دامپروری و کشاورزی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در حوزه تولیدات گیاهی از جمله سیب زمینی می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم. در زمینه مقابله با آفات سیب‌زمینی، چالش تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک می‌توانیم همکاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً دلیل کاهش تبادلات تجاری بین کشور ایران و سوئیس، شیوع بیماری کرونا و تحریم‌ها علیه ایران است، عنوان کرد: ۵۵ درصد نیاز مردم سوئیس در داخل این کشور تولید می‌شود و بقیه اقلام مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. ماعلاقمند به واردات میوه از ایران هستیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha