۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
سودآوری ساخت و ساز قطر برای جام جهانی؛ گل کاشتن دوحه، کمی پایین تر از تهران!
بازار گزارش می دهد؛

سودآوری ساخت و ساز قطر برای جام جهانی؛ گل کاشتن دوحه، کمی پایین تر از تهران!

با توجه به سطح هزینه های عمومی در قطر، انتظار می رود صنعت ساختمان این کشور از سرمایه گذاری هایی که برای آماده سازی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر انجام می شود، سود ببرد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار ساخت و ساز قطر بر اساس نوع ساختمان اعم از تجاری، مسکونی، صنعتی، ساخت زیرساخت (حمل و نقل)، ساختمان انرژی و تاسیسات تقسیم بندی شده است. در حالی که بازار ساخت و ساز قطر در سال ۲۰۲۰، معادل ۴۲.۱۹ میلیارد دلار ارزش داشت، انتظارها و پیش بینی ها نشان می دهد که این صنعت تا سال ۲۰۲۶ به ۷۶.۹۸ میلیارد دلار برسد.

همچنین تخمین زده شده که نرخ رشد ترکیبی سالیانه برابر با ۱۰.۵۴ درصد در طول دوره ۲۰۲۶-۲۰۲۱ که زین پس به عنوان دوره پیش بینی نامیده می شود، ثبت شود. 

با نگاهی به این بازار در منطقه در میابیم که در حالی که احیای قیمت نفت طی سالهای  تا ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ موجب رشد پروژه های زیربنایی در منطقه شد، اما رکود اقتصادی ناشی از همه گیری، موجب بازگشت سناریوی فعلی بخش ساخت و ساز به سطح قبل از سال ۲۰۱۹ خواهد شد.

در همین راستا، دولت قطر اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع کوید انجام داده که برخی از آنها بر رشد و بهبود عملکرد صنعت ساختمان تأثیر گذاشته است. این اقدامات و اعمال محدودیتها در حقیقت بر نیروی کار، زنجیره تامین و ترتیبات تأمین مالی در بخش ساخت و ساز اثر گذار بوده است.

با این وجود، فعالیت های ساختمانی در کشور همچنان مقاوم است، زیرا حمایتهای مالی دولت در پروژه ها ادامه دارد. بر همین اساس، انتظار می رود هدف دولت از تنوع بخشیدن به اقتصاد، با تأکید بر سرمایه گذاری بر بخش های غیر نفتی، موجب تامین بودجه پروژه های عمرانی در دوره پیش بینی شود.

علاوه بر آن، پیش بینی شده است که رشد اقتصادی با عملیاتی شدن برنامه چشم انداز ملی ۲۰۳۰ کشور صورت پذیرد که در همین راستا دولت قصد دارد تا با تنوع بخشیدن به اقتصاد، تولید را توسعه دهد و موجب کاستن وابستگی اقتصاد به بخش نفت و گاز شود.

انتظار می رود صنعت ساختمان سازی قطر از سرمایه گذاری هایی که برای آماده سازی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و چشم انداز ملی قطر ۲۰۳۰ انجام می شود، سود ببرد

از طرفی حتی با وجود پاندمی کرونا، به منظور آماده سازی برای جام جهانی ۲۰۲۲، فعالیت های ساختمانی در قطر افزایش یافته است. همچنین، با توجه به مازاد بودجه ثبت شده در چند سال گذشته (۲۰۱۹-۲۰۱۶)، سطح هزینه های عمومی نیز افزایش یافته است.

بنابراین، انتظار می رود صنعت ساختمان این کشور از سرمایه گذاری هایی که برای آماده سازی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و چشم انداز ملی قطر ۲۰۳۰ انجام می شود، سود ببرد.

بازار ساخت و ساز شامل فعالیت های گسترده ای است که پروژه های عمرانی آینده، جاری و رو به رشد در بخش های مختلف را شامل می شود. این پروژه ها محدود به ژئوتکنیک (سازه های زیرزمینی) و روبنا در سازه های مسکونی، تجاری و صنعتی و همچنین ساخت زیرساخت ها (مانند جاده ها، راه آهن و فرودگاه ها) و زیرساخت های مربوط به تولید و انتقال نیرو است.

انتظار می رود پروژه های عمده حمل و نقل، همراه با توسعه سریع گردشگری، آموزش و پرورش و املاک، تحت نظارت چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر، بر تلاش های متنوع سازی اقتصادی تسلط داشته باشد

تحولات عمده زیرساختی در کشور
بخش ساختمان یکی از سریع ترین بخش های در حال توسعه در قطر است که دولت قصد دارد بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به عنوان بخشی از سرمایه گذاری زیرساخت خود هزینه کند. بر همین اساس، انتظار می رود پروژه های عمده حمل و نقل، همراه با توسعه سریع گردشگری، آموزش و پرورش و املاک، تحت نظارت چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر، بر تلاش های متنوع سازی اقتصادی تسلط داشته باشد، در حالی که جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ یک مهلت میان مدت برای تعدادی از پروژه های برجسته تعیین کرده است.

قطر سرمایه گذاری زیادی در توسعه زیرساخت ها و پروژه های عمرانی انجام می دهد و ۲۲۰ میلیارد دلار در شبکه های جاده ای، استادیوم ها، تاسیسات و پروژه های بزرگ متعدد از جمله هتل ها و تفریحگاهها ​​در مرحله برنامه ریزی یا ساخت و ساز سرمایه گذاری می کند.

 شرکت «قطری دیار» همچنان بزرگترین مشتری پروژه در قطر از نظر ارزش پروژه های در حال اجرا است. پروژه توسعه شهر لوزایل، هنوز یکی از بزرگترین پروژه های کشور محسوب می شود.

سایر پروژه های مهم نیز عبارتند از استادیوم های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، امتداد بندر دوحه جدید، توسعه فرودگاه بین المللی حمد، بزرگراه ها و پروژه های زهکشی جاده ها که توسط اداره فواید عامه (اشغال) اداره می شود و توسعه مناطق آزاد به رهبری سازمان منطقه آزاد تازه تأسیس.

 استراتژی توسعه ملی قطر، انگیزه روشنی را برای تنوع اقتصادی نشان می دهد که در آن ساخت و ساز، زیرساخت ها، املاک و مستغلات نقش اصلی را ایفا می کنند 

بخش زیربنایی سهم عمده ای در صنعت ساخت و ساز در قطر دارد
تمایل قطر برای رهبری منطقه، این کشور را مشتاق انجام پروژه های زیربنایی گسترده در انواع مختلف کرده و مشارکت شرکت های بین المللی را برانگیخته است. استراتژی توسعه ملی قطر، انگیزه روشنی را برای تنوع اقتصادی نشان می دهد که در آن ساخت و ساز، زیرساخت ها، املاک و مستغلات نقش اصلی را ایفا می کنند.

 انتظار می رود این تلاشها در بلندمدت اقتصادی قوی تر ایجاد کند و ممکن است سرمایه گذاری خارجی را تداوم بخشد. کل هزینه های زیرساخت های حمل و نقل در حال حاضر برای ایجاد و به روزرسانی راه ها و بزرگراه های قدیمی اختصاص داده شده است.

قطر متعهد است که تقاضای فزاینده برای خدمات عمومی را برطرف کند و با این کار به دنبال راههای نوآورانه ای برای ارائه زیرساخت ها می باشد

مهمترین پروژه های قطر در این بخش، احداث راه آهن قطر_بحرین به ارزش مالی پنج میلیارد دلار است که انتظار می رود مورد توجه بین المللی قرار گیرد. از طرفی، انتظار میرفته که سیستم مترو نیز در دو مرحله ساخته شود: در مرحله اول ممکن است سه مورد از چهار خط (قرمز ، طلایی و سبز) و ۳۷ ایستگاه ساخته شود. این خطوط مترو در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ به روی عموم باز شد. مراحل آتی شامل گسترش مرحله اول، در ابتدا با معرفی یک خط اضافی (آبی) و گسترش خطوط موجود، با بیش از ۷۲ ایستگاه اضافی، پایتخت و حومه دوحه را بهم متصل می کند. بر همین اساس، اولین گام برای توسعه این خطوط باید تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود.

نکته مهم این است که در قطر همه این پروژه ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط دولت تأمین می شود. قطر متعهد است که تقاضای فزاینده برای خدمات عمومی را برطرف کند و با این کار به دنبال راههای نوآورانه ای برای ارائه زیرساخت ها می باشد. قطر اخیراً توجه خود را به بخش خصوصی به عنوان شریک بالقوه در توسعه زیرساخت ها معطوف کرده است.

چشم انداز رقابتی
بازار ساخت و ساز قطر با حضور بازیگران محلی و منطقه ای دارای بخشهای پراکنده است. برخی از بازیگران اصلی بازار عبارتند از: الجبار اینجییرینگ، گلف کانترکتینگ، اچ بی کی کانترکتینگ و کیو دی اس بی جی کانستراکشن که شرکت های بزرگ و تخصصی شاهد ثبات و رشد بی سابقه ای در بازار ساخت و ساز قطر بوده اند.

با انتخاب رهبر منطقه ای، این کشور پروژه های زیربنایی گسترده ای را در انواع مختلف انجام داده و شرکت های بین المللی را مشارکت داده است. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ساختمانی و شرکت های مدیریت تأسیسات در رقابت برای ورود به بازار قطر از نظر خدمات هستند. همچنین، شرکت ها برای توسعه خدمات پس از ساخت و ساز با توسعه دهندگان همکاری می کنند.

با ساختن برج ها، ساختمان های کم ارتفاع، استادیوم ها و مراکز خرید و نزدیک شدن به اتمام آنها، انتظار می رود بازار مدیریت تاسیسات کشور در سال های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

پیشرفت های اخیر
نوامبر ۲۰۲۰: UrbaCon Trading and Contracting (UCC) قراردادی با Barwa Real Estate برای ساخت دو پروژه مسکونی به ارزش بیش از ۱.۳۷ میلیارد دلار در الوکره قطر امضا کرد.

ژانویه ۲۰۲۱: شرکت مهندسی هیوندای E&C یک قرارداد ۰.۲۲ میلیارد دلاری برای ساخت یک مرکز ذخیره سازی TSE امضا کرد که توسط آژانس خدمات عمومی قطر سفارش داده شد. این پروژه برای ساخت مخزن و سایر تاسیسات کمکی در الرقیه، در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی دوحه یعنی پایتخت است.این ساخت و ساز قرار است در نوامبر ۲۰۲۳ به پایان برسد.

علاوه بر این، هیوندای E&C جایزه ای را به مبلغ 87 میلیون دلار برای ساخت یک بیمارستان تخصصی پرستاری دریافت کرد. هدف این پروژه طراحی و ساخت یک ساختمان پزشکی در نزدیکی فاز دوم شهر پزشکی حمد است که توسط این شرکت ساخته شده است. این ساخت و ساز قرار است در ژوئن ۲۰۲۲ به پایان برسد.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha