۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
باغداران «عرب رودبار» خسارت سیل ۹۸ را نگرفتند| وعده‌ها محقق نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

باغداران «عرب رودبار» خسارت سیل ۹۸ را نگرفتند| وعده‌ها محقق نشد

ایلام- باغداران منطقه عرب رودبار واقع در شهرستان سیروان در استان ایلام سال ۱۳۹۸ بر اثر سیل دچار خسارت‌های فراوانی شدند؛ هنوز وعده‌ها برای جبران خسارت آنها عملی نشده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: منطقه عرب رودبار واقع در شهرستان سیروان از مناطق مستعد در بخش‌های کشاورزی و باغداری در استان ایلام است که نبود برنامه برای توسعه و عدم حمایت مسئولان پس از سیل ویرانگر سال ۹۸ تولیدکنندگان این منطقه را با مشکلاتی روبرو کرده است.

عرب رودبار قطب تولید انار در استان ایلام است، روستایی که نرخ بیکاری قبل از سیل ۹۸ در آن صفر بود چراکه تولید در دشت حاصل خیز این منطقه متوقف نمی‌شد و حتی کارگران فصلی از دیگر استان‌ها راهی این منطقه می‌شدند اما سیل ۹۸ وضعیت را تغییر داد و معیشت مردم را با مشکل جدی روبرو کرده است.

از زمان جانمایی، احداث و بهره‌برداری از سد سیمره نزدیک به دو دهه می‌گذرد و مردم حاشیه این سد که در سیل نوروز ۹۸ خانه‌هایشان زیر آب رفت و باغاتشان طعمه‌ سیل همچنان بلاتکلیف و منتظر عملی شدن وعده‌های وزارت نیرو هستند.

وعده‌های مسئولان محقق نشد
مسئولان بلند پایه کشوری از همان ابتدای سیل ۱۳۹۸ در منطقه حضور پیدا کردند و قول پرداخت خسارت باغات و زمین‌های کشاورزی را به مردم دادند، اما خیلی‌ها هنوز خسارتی دریافت نکردند و در این اوضاع اقتصادی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این باغ ثمره ۳۰ سال زندگی و کار و تلاش خانواده من است، بهترین درآمد را از این باغات داشتیم اما اکنون بیکار شدیم و هیچ درآمدی نداریم، هیچ مسئولی هم پاسخگوی درد ما نیست و فقط وعده می‌دهند

یکی از باغداران این منطقه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باغ من ۶ هزار درخت انار داشته اما اکنون نابود شده است، مدت سه سال است که زمین‌های ما به همین شکل است و هیچ محصولی برداشت نمی‌کنیم.

باغداران «عرب رودبار» خسارت سیل ۹۸ را نگرفتند| وعده‌ها محقق نشد

رضا صفری افزود: این باغ ثمره ۳۰ سال زندگی و کار و تلاش خانواده من است، بهترین درآمد را از این باغات داشتیم اما اکنون بیکار شدیم و هیچ درآمدی نداریم، هیچ مسئولی هم پاسخگوی درد ما نیست و فقط وعده می‌دهند.

گلایه از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی
نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باید گلایه‌ای از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی داشته باشیم زیرا وقتی طرحی را اجرا می‌کنند باید به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن توجه کنند.

علی اکبر بسطامی بیان کرد: برای ساخت سد سیمره، مردم مناطق مختلف استان همکاری‌های لازم را با مسئولان اجرایی این طرح داشتند، الان هم مسئولان سد سیمره و وزارت نیرو باید پاسخگوی وضع موجود مردم روستای عرب رودبار باشند.

وظیفه مجلس نظارت بر مصوبات دولت است، ما وعده دادیم مطالبات مردم منطقه عرب رودبار را به گوش مسئولان طراز اول کشور برسانیم و هم اکنون هم هر سه نماینده استان پیگیر مسئله هستیم

وی افزود: مردم روستاهای حریم سد سیمره نظیر چم شیر، چم روته و داربلوط پس از سیل ویرانگر سال ۹۸، با مشکل مواجه شدند، در منطقه عرب رودبار به دلیل بروز سیل، زمین‌های زراعی و مسکونی مردم به زیر آب رفته و معیشت مردم به خطر افتاده است که باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات ساکنان این منطقه اقدام شود.

بسطامی تصریح کرد: هم اکنون در بین روستاهای منطقه عرب رودبار مشکلات عدیده وجود دارد و در یک سال و نیم گذشته نمایندگان مجلس جلسات بسیار متعددی را با مسئولان کشور برگزار کردند، همین طور در سفر رئیس مجلس و ریاست جمهوری به استان یکی از تاکیدات موکد نمایندگان مجلس در خصوص مطالبات مردم عرب رودبار است، ولی هربار با تنگ نظری‌های مسئولان وزارت نیرو مواجه می‌شویم.

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: وزارت نیرو باید وقتی طرحی را اجرا می‌کند به مشکلات مردم هم توجه کند، به رغم همه پیگیری‌ها و با تنگ نظری‌های که اکنون وجود دارد هنوز مطالبات را به مردم پرداخت نکرده‌اند.

نماینده مردم استان در مجلس بیان داشت: وظیفه مجلس نظارت بر مصوبات دولت است، ما وعده دادیم مطالبات مردم منطقه عرب رودبار را به گوش مسئولان طراز اول کشور برسانیم و هم اکنون هم هر سه نماینده استان پیگیر مسئله هستیم.

بسطامی عنوان کرد: واقعاً اجحاف در حق مردم این روستاها است چراکه مردم در سختی زندگی می‌کنند، با وعده‌های که دولت داده مسئولان اجرایی استان موظف هستند این مطالبات را پیگیری کنند.

تعیین تکلیف تملک روستاهای حریم سد سیمره نظیر چم شیر، چم روته و داربلوط و پرداخت خسارت‌ها از مهمترین مطالبه مردم عرب رودبار است .۳۰ درصد از حق تملیک مردم عرب رودبار که زمین و باغات و ابنیه خود را از دست داده‌اند هنوز پرداخت نشده است و باید هر چه زودتر دولت این مبالغ باقیمانده را به مردم پرداخت کند.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha