۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
رشد نقدینگی باید سبب رشد اقتصادی شود
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

رشد نقدینگی باید سبب رشد اقتصادی شود

بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی باید تولید ناخالص داخلی را افزایش داده و سبب رشد اقتصادی شود.

به گزارش بازار، محمود بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درخصوص رشد حدود ۴۰ درصدی نقدینگی در مقایسه با سال قبل، گفت: استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی توسط دولت به دلیل بدهی داشتن اش برای اموری، چون پرداخت حقوق و دستمزد، ما شاهد رشد بی سابقه نقدینگی در سال گذشته بودیم.

وی ادامه داد: نقدینگی در ۸ سال گذشته از پایان سال ۹۱ از رقمی حدود ۴۳۵ هزار میلیارد تومان به رقمی حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده که این نقدینگی ناشی از تامین مالی دولت و همچنین پرداخت حقوق توسط دولت ایجاد شده است.

بهمنی گفت: در صورتی که نقدینگی به سمت تولید هدایت شود قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و ما شاهد تورم نخواهیم بود، اما نقدینگی ذکرشده سبب ایجاد تورم در جامعه شده است.

وی افزود: ۴۰ درصد رشد نقدینگی یعنی تزریق پول پرقدرت که سبب افزایش پایه پولی شده و ما شاهد تورم شدید حدود ۵۰ درصدی در جامعه هستیم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: رشد تورم سبب شده قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفره مردم کوچک شده است که این امر ناشی از افزایش قیمت اغلب کالاهاست.

بهمنی ادامه داد: یکی از دلایل مهم افزایش نقدینگی و ایجاد تورم، تدوین نادرست بودجه توسط دولت است.

وی افزود: دولت باید به گونه‌ای بودجه را تدوین کند که امکان حصول درآمدها وجود داشته باشد، اما به دلیل اینکه دولت نتوانست جلوی قاچاق کالا و ارز را بگیرد بسیاری از درآمدها ناشی از مالیات و سود گمرکی حاصل نشد.

بهمنی گفت: در صورتی که نقدینگی به سمت سفته بازی هدایت شود تورم زا خواهد بود.

وی افزود: نقدینگی باید سبب رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی شود و این امر باید با هدایت نقدینگی به سمت تولید صورت گیرد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی درخصوص کنترل تورم موجود گفت: باید برنامه ریزی‌های لازم درخصوص کنترل تورم و ایجاد رونق در تولید صورت بگیرد و این امر باید از همین امروز شروع شود.

بهمنی درخصوص نوسانات اخیر بازار سرمایه نیز افزود: بازار سرمایه بسیار حساس بوده و زمانی رشد خواهد داشت که دارایی شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کرده و این شرکت‌ها سودده باشند و این امر فقط با رونق تولید محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که رشد بازار سرمایه صوری و روانی باشد و با رونق تولید همراه نباشد رشد واقعی در بازار سرمایه صورت نخواهد گرفت.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha