۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
رئیس بانک مرکزی جلوی بی انضباطی بانک‌ها را بگیرد| ۸۰ درصد بودجه عمومی صرف هزینه های جاری می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

رئیس بانک مرکزی جلوی بی انضباطی بانک‌ها را بگیرد| ۸۰ درصد بودجه عمومی صرف هزینه های جاری می‌شود

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس گفت: میزان بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در حد یک الی دو دهم میزان بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی است و طی چند سال گذشته بی انضباطی بانک‌ها بیشتر شده است.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به ماموریت ها و چالش های بانک مرکزی در زمینه سیاست‌های پولی و شفافیت های ارزی گفت: مهمترین مأموریت بانک مرکزی جلوگیری از بی انضباطی مالی بانک‌ها است آن هم فعلاً برای سال اول فعالیت خود.

وی تأکید کرد: میزان بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در حد یک الی دو دهم میزان بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی است و متاسفانه در طی چند سال گذشته بی انضباطی بانک‌ها بیشتر شده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای صالح آبادی که خودشان هم بانکدار بودند و امیدواریم تعارض منافعی در این بخش به وجود نیاید، باید به طور جدی بر بانک‌ها نظارت کرده و جلوی بی‌انضباطی مالی آنها را بگیرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی باید صیانت از پول ملی را در دستور کار خود قرار دهد که این مسئله هم یک پکیج سیاستی است و باید در اولویت بانک مرکزی باشد.

 این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به کسری بودجه دولت اظهارداشت: موضوع کسری بودجه بسیار جدی است چرا که از آن مبلغ هزار و دویست هزار میلیارد تومانی که سقف هزینه‌ها و بودجه عمومی بوده، یک بخش عمده‌ای از آن صرف هزینه های جاری و به خصوص حقوق و دستمزد شده است و یک بخشی از آن هم بازپرداخت اوراق گذشته و سود آنهاست بنابراین شاید بتوان به‌راحتی گفت که ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه عمومی معطوف به نیازهای جاری می شود که ناچار به پرداخت آن هستیم.

وی بیان داشت: کسری بودجه با توجه به منابعی که تا الان احصا شده یک بحث کاملاً جدی است و سیاست دولت نیز در این بخش معطوف به  مدیریت هزینه‌ها و چاپ اوراق به جای استقراض از بانک مرکزی است.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha