۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
آغاز شمارش معکوس بحران آب در همدان| چاه های استیجاری کشاورزان وارد مدار می‌شود
گزارش خبری؛

آغاز شمارش معکوس بحران آب در همدان| چاه های استیجاری کشاورزان وارد مدار می‌شود

همدان- این روزها شمارش معکوس بحران آب در همدان آغاز شده و شرایط دشواری سپری می شود تا آنجا که به زودی به دلیل اتمام ذخیره آب سدهای آبشینه و اکباتان چاه های استیجاری کشاورزان وارد مدار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان همدان امسال مانند بسیاری از استان های کشور به لحاظ بهره مندی از منابع آبی با چالش جدی روبرو شده و گذشته از وضعیت نامناسب بارش ها؛ ذخایر سدهای آن نیز یکی پس از دیگری رو به پایان است.

وضعیت کمبود آب و بحران این مایه حیات در شهرستان همدان بیشتر از سایر نقاط استان همدان محسوس است چراکه آب موردنیاز مردم این منطقه از دو سدی تامین می شود که این روزها زمزمه پایان یافتن ذخیره آبی آن جدی شده و مسئولان و دست اندرکاران این بخش به صراحت آن را اعلام کرده اند.

قطعی های مداوم آب شرب از ساعت ۲۳ هر شب تا اذان صبح فردا در اکثر قریب به اتفاق مناطق همدان نیز موید این واقعیت است که بحرانی جدی را پیش رو داریم که اگر وضعیت مدیریت نشود دردسر ساز خواهد شد

قطعی های مداوم آب شرب از ساعت ۲۳ هر شب تا اذان صبح فردا در اکثر قریب به اتفاق مناطق همدان نیز موید این واقعیت است که بحرانی جدی را پیش رو داریم که اگر وضعیت مدیریت نشود دردسر ساز خواهد شد.

هرچند در هفته های اخیر جلسات تصمیم گیری پیرامون مدیریت شرایط حاکم در استان همدان افزایش یافته اما در این میان آنچه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد همراهی و مشارکت مردم در صرفه جویی و مصرف آب است.

آغاز شمارش معکوس بحران آب در همدان| چاه های استیجاری کشاورزان وارد مدار می‌شود

امروز نیز بار دیگر مسئولان تصمیم گیرنده گرد هم آمدند و در کمیته راهبردی مدیریت آب همدان که بعدازظهر یکشنبه در سالن جلسات فرمانداری همدان تشکیل شد؛ کمبودها ذکر و برای روبرویی با این شرایط چاره جویی شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در این جلسه با بیان اینکه به منظور ذخیره‌سازی آب سد اکباتان و تامین بخشی از کسری آب شرب همدان چاه‌های آب استیجاری کشاورزان وارد مدار می شوند، از شناسایی ۲۶ حلقه چاه آب کشاورزی در نزدیکی خطوط انتقال آب شرب قابل استفاده به منظور اجرای طرح اضطراری تامین آب شرب شهر همدان خبر داد.

میزان ذخیره فعلی موجود در سد اکباتان ۴.۷ میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود دو میلیون متر مکعب هم قابل استفاده نیست

منصور ستوده با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تامین اضطراری آب شهر همدان عنوان کرد: این روزها با بی سابقه ترین وضعیت خشکسالی و کمبود منابع آب در مرکز استان مواجه هستیم چراکه میزان ذخیره فعلی موجود در سد اکباتان ۴.۷ میلیون متر مکعب است و از این میزان حدود دو میلیون متر مکعب هم قابل استفاده نیست.

وی بااشاره به اینکه میزان برداشت آب این سد را از یک هزار و ۲۰۰ لیتر درثانیه به ۸۹۰ لیتر کاهش دادیم از شناسایی ۲۶ حلقه چاه آب کشاورزی قابل استفاده به منظور اجرای طرح اضطراری تامین آب شرب شهر همدان خبر داد و افزود: هم اکنون پنج حلقه چاه آب در اختیار در منطقه خالق وردی و چهار حلقه چاه کشاورزی اجاره ای با ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار شده است.

ستوده خواستار همکاری شرکت توزیع برق استان در راستای تسهیل در بهره برداری برخی از چاه های کشاورزی شد و افزود: تعداد قابل توجهی از بهره برداران چاه های کشاورزی ضمن اعلام آمادگی همراهی لازم را دارند و آب منطقه ای نیز حمایت های لازم از این کشاورزان را در دستور کار دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضرمیزان ذخیره فعلی موجود در سد اکباتان ۴.۷ میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود دو میلیون متر مکعب هم به عنوان حجم مرده قابل استفاده نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با تصریح بر اینکه با برنامه ریزی های به عمل آمده و اقدامات صورت گرفته از زمستان سال گذشته، سعی شد تا میزان برداشت آب از سد اکباتان را کاهش دهیم، گفت: این برنامه ریزی خشک شدن سد اکباتان در تابستان را سه ماه به تاخیر انداخت.

آغاز شمارش معکوس بحران آب در همدان| چاه های استیجاری کشاورزان وارد مدار می‌شود

ستوده گفت: تلاش ما و شرکت آبفا این است که بخش عمده ای از کسری آب شرب همدان را ناشی از خشک شدن سد اکباتان ازمنابع مختلف تامین کنیم.

وی عنوان کرد: کشاورزانی که همکاری لازم را با شرکت‌های آب منطقه ای و آبفا برای اجاره چاه‌های خود داشته باشند؛ در آینده مشمول امتیازات و سایر مساعدت های این دو شرکت خواهند بود.

۳۰ درصد مردم همدان نسبت وضعیت فعلی کم آبی حساسیت دارند
فرماندار همدان نیز بابیان اینکه با وضعیت خاصی که به دنبال کاهش ۴۰ درصدی نزولات آسمانی و کمبود منابع آب با آن مواجهیم حداکثر تلاش به منظور به حداقل رساندن قطع شدن آب مشترکان در حال انجام است به ضرورت اطلاع رسانی گسترده و مطلع شدن عموم مردم از وضعیت خاص منابع آب و احتمال قطع طولانی مدت آب در صورت عدم کاهش میزان مصرف اشاره کرد و افزود: تنها ۳۰ درصد مردم همدان نسبت وضعیت فعلی کم آبی حساسیت دارند.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه هم اکنون با کاهش چشمگیر منابع آب سد اکباتان بهره برداری از چندین حلقه چاه آب در اختیار و اجاره ای در دستور کار قرار گرفته است؛ اضافه کرد: با توجه به اتمام فصل زراعی انتقال روان آبها از سرشاخه ها مد نظر قرار گرفته است.

تامین آب اضطراری از طریق اجاره چاه های کشاورزی بخش خصوصی تنها راهکار پیش روی ما در شرایط فعلی است

محمدی با بیان اینکه تامین آب اضطراری از طریق اجاره چاه های کشاورزی بخش خصوصی تنها راهکار پیش روی ما در شرایط فعلی است؛ عنوان کرد: باید ضمن اعتمادسازی و انعقاد قرارداد با کشاورزان در این راستا اقدامات فوری انجام شود.

آغاز شمارش معکوس بحران آب در همدان| چاه های استیجاری کشاورزان وارد مدار می‌شود

وی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب و مدیریت بحران افزود : با هماهنگی مراجع قضایی و شورای تامین استان هماهنگی لازم در این زمینه به عمل آمده اما اولویت باید اغناسازی و جلب همکاری بهره برداران چاه های کشاورزی شناسایی شده باشد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به تداوم اعمال مدیریت فشار، گفت: تا زمانی که وضعیت مخازن ذخیره آب به مقدار قابل قبول نرسد این نوع از مدیریت فشار  ادامه دار خواهد بود.

اعمال مدیریت فشار آب از ساعت ۱۱ شب تا چهار صبح
حمید رضا نیکداد افزود: موضوع اعمال مدیریت فشار در ساعاتی که نیاز آبی مشترکین کمتر احساس می شد در دستور کار قرار گرفت که بر همین اساس اعمال مدیریت فشار از ساعت ۱۱ شب تا چهار صبح اجرایی شد اما هم اکنون با توجه به کاهش دما و استفاده از پکیج لازم است برنامه مدیریت فشار آب شبانه به روزانه تغییر کند.

وی عنوان کرد: دو حلقه چاه آب از آق حصار نیز بزودی وارد مدار می شود و تعدادی از چاه های کشاورزی مشکل برق دارد که نیاز به همکاری ویژه شرکت توزیع برق داریم.

آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه موضوع تمام شدن آب حداقل برای مردم شهر همدان دور از تصور نیست و اگر به فکر چاره نباشیم همان طور که در تابستان شاهد قطعی مستمر برق بودیم قطعی ممتد آب را نیز شاهد خواهیم بود که این موضوع آن هم در فصل سرد سال چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را گذراند.

مدیریت مصرف اب در این راستا امری غیرقابل انکار است و باید تا آنجا که امکان دارد این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و برای عبور از بحرانی که اگر به آن توجه نکنیم دامن همه مردم همدان را خواهد گرفت تلاش کرد.

کد خبر: ۱۱۱٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha