۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
تامین مالی مسکن از مسیر بازار سرمایه می‌گذرد
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

تامین مالی مسکن از مسیر بازار سرمایه می‌گذرد

می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن تشکیل و از طریق منابع قابل توجهی که در بازار سرمایه وجود دارد تأمین مالی حوزه مسکن را انجام داد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به تاکید علی صالح آبادی که به تازگی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منتخب شد، در نخستین جلسه شورای عالی مسکن اظهار کرد که نظام بانکی باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهد. این تصمیم، نشان می‌دهد سیستم بانکی عزم خود را جزم کرده است تا به بخش مسکن کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار کرده است: می‌توان در حوزه مسکن صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشکیل داد تا از طریق منابع قابل توجهی که در بازار سرمایه وجود دارد حوزه مسکن را تأمین مالی کرد، ضمن اینکه از منابع دیگر این صندوق از جمله مالیات نیز می‌توان منابع لازم را برای ساخت مسکن تجهیز کرد.

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به این رویکرد و طرح جهش تولید مسکن گفت: تکالیف پیش‌بینی شده برای نظام بانکی مشخص شده است. براساس این طرح، قرار است بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. به نظر می رسد تاکید دولت و رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع نشان می دهد که روزهای خوبی برای بخش مسکن در انتظار است.

او ادامه داد: در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت در کشور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می شود، اما اگر حتی ۵۰ درصد از طرح جهش تولید مسکن اجرایی شود باید به دولت تبریک گفت، زیرا اگر قرار بود بر اساس این طرح سالی یک میلیون مسکن ساخته شود و سالی ۵۰۰ هزار مسکن ساخته شود، این طرح با موفقیت روبرو خواهد شد و قطعا بر روی ریل قرار گرفتن تولید مسکن می تواند در آینده به یک میلیون واحد مسکونی نیز برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای طرح جهش تولید مسکن باید منتظر کاهش قیمت مسکن بود؟ اظهار داشت: کاهش قیمت یک کالا به عرضه و تقاضای آن کالا بستگی دارد بنابراین اگر عرضه مسکن زیاد شود، طبعا تقاضا در بازار مسکن کنترل خواهد شد. حال که به دنبال تعادل عرضه و تقاضای مسکن هستیم و سالهاست به دنبال این برنامه حرکت می کنیم به نظر می‌رسد با جهش تولید مسکن می توانیم به این هدف بعد از سال‌ها برسیم.

پاک فطرت ادامه داد: اگر تولید مسکن رونق و افزایش یابد، قطعا قیمت‌ها به شرط ثبات قیمت نهاده های تولید مسکن تثبیت خواهد شد. اما اگر تورم داشته باشیم و نرخ دلار تقویت شود نباید توقع داشت که قیمت مسکن ثابت باقی بماند چرا که رشد تورم و نرخ ارز قطعا بر روی قیمت مصالح ساختمانی اثر خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۱۱٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha