۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
استخراج ۹۰ درصدی بیت کوین؛ سرمایه ایمن در میان رمزارزها | چالش در بازار سنتی و رونق ارزهای دیجیتال
بازار گزارش داد؛

استخراج ۹۰ درصدی بیت کوین؛ سرمایه ایمن در میان رمزارزها | چالش در بازار سنتی و رونق ارزهای دیجیتال

در حالی که بازارهای سنتی با سقوط ارزش سهام و بحران انرژی دست و پنجه نرم می کنند، بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان بیش‌ از گذشته به عنوان یک سرمایه‌ ایمن برای سرمایه‌گذاران درنظر گرفته می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: تا چند سال پیش هرگاه صحبت از استخراج به میان می‌آمد، ذهن ها همگی به سمت معدن و طلا و فلزات با ارزش می رفت، اما در عصر جدید، برای استخراج طلا حتما نباید راه دور و درازی را پشت سر گذاشت؛ بلکه از طریق استخراج طلای دیجیتال یا همان بیت کوین این کار به راحتی امکان پذیر است.

بیت کوین در حقیقت الگوریتمی است که اساسش رمزنگاری است و بزرگ‌ ترین بانک بی‌ دفتر و دستک و غیرمتمرکز جهان است که می‌تواند تراکنش‌های مالی را بین دو طرف، در هر جایی از دنیا و بدون واسطه انجام دهد. همچنین، بیت کوین می‌تواند به صورت بسیار موثر و بدون اختلال در شبکه و تا زمان تایید تراکنش ها توسط ماینرها یا استخراج کنندگان این اقدام را انجام دهند.

بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان، دارای محدودیت ۲۱ میلیون سکه است که تقریباً ۹۰ درصد آن استخراج شده است. تحلیلگران با بررسی شرایط موجود در حال حاضر تخمین زده اند که در صورت عدم انتشار سکه جدید، چه اتفاقی برای اقتصاد رمزنگاری شده و مجازی رخ خواهد داد.

بیت کوین در ابتدا به عنوان ابزار مبادله ای برای معاملات روزانه معرفی شد، اما پس از آن به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری محبوبیت بیشتری در میان مردم در کشورهای مختلف جهان پیدا کرد.

برخلاف سایر انواع پول، از جمله ارزهای فیات که توسط دولتهال منتشر می شود و می توان به دلخواه بانک های مرکزی چاپ کرد، بیت کوین دارای محدودیت عرضه ۲۱ میلیون سکه یعنی تعداد ۲۱ میلیون بیت کوین در دنیا است که توسط ساتوشی ناکاموتو مخترع و خالق این ارز محدود شده است.

 داده های اینوستوپدیا نشان می دهد که تا اوت ۲۰۲۱، تقریباً ۱۸.۷ میلیون بیت کوین در دسترس بود و تنها ۲.۳ میلیون مورد دیگر برای استخراج باقی مانده است. محدودیت عرضه، قدیمی ترین رمزارز">رمزارز جهان را به یک کالای محدود تبدیل کرده و تورم را کنترل می کند که در غیر این صورت می تواند ناشی از عرضه نامحدود سکه باشد.

استخراج کنندگان بیت کوین می توانند مشابه اوپک  که بازار تولید نفت را کنترل می کند، کارتل هایی ایجاد کنند یعنی درست مانند آنچه برای کنترل سایر کالاها نیاز است

با توجه به این که برآورد فعلی برای سالی که بیت کوین نهایی استخراج می شود، ارائه شده است. سوالاتی در خصوص این مسئله که آیا شبکه بیت کوین پس از آن زمان عملکرد خود را حفظ خواهد کرد یا خیر نیز مطرح می شود.

بر همین اساس، تحلیلگران معتقدند که اقتصاد بیت کوین باید برای حفظ عملکرد شبکه تغییر کند. همچنین، بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که ممکن است اکوسیستم ارز رمزنگاری شده درست مانند هویت آن، دچار تغییر شود.

آنها همچنین می گویند که استخراج کنندگان بیت کوین می توانند مشابه اوپک  که بازار تولید نفت را کنترل می کند، کارتل هایی ایجاد کنند یعنی درست مانند آنچه برای کنترل سایر کالاها نیاز است.

کارتل ها شرکت‌هایی هستند که در یک رشته خاص فعالیت می‏‌کنند و با حفظ استقلال مالی و حقوقی خود با یکدیگر متحد می‏‌شوند و در مورد تقسیم بازار، حجم تولید و قیمت کالا با یکدیگر به توافق می‏‌رسند. هدف کارتل ‏‌ها تسلط بر بازار یک کالای خاص از طریق تضعیف یا از بین بردن رقابت در بازار آن کالا با ایجاد انحصار است.

بیت کوین می تواند به یک دارایی ذخیره تبدیل شود و این امر موجب می شود تا تعداد معاملات در شبکه ارزهای دیجیتال کاهش یابد

احتمال دیگری که از سوی تحلیلگران بازار رمز ارزها مطرح شده؛ این است که بیت کوین می تواند به یک دارایی ذخیره تبدیل شود و این امر موجب می شود تا تعداد معاملات در شبکه ارزهای دیجیتال کاهش یابد، زیرا معامله گران خرده فروشی و شرکت های تجاری کوچک به جایگزین بازیگران بزرگ نهادی و تجاری تبدیل می شوند. این شرکتها معاملات کمتر با هزینه بیشتری را انجام می دهند و زمان استخراج بیت کوین نهایی را طولانی تر می سازند.

در نتیجه، احتمال دارد پروتکل ارز رمزنگاری شده تغییر کند تا پس از رسیدن به مرز ۲۱ میلیون سکه، تولید ادامه یابد. اما این موضوع می تواند ارزش بیت کوین قبلاً استخراج شده را کاهش دهد زیرا بعید است دارندگان سکه آن را بپذیرند.

با این حال، در حال حاضر، کمیابی و افزایش قیمت بیت کوین سرمایه گذاران واسطه ای و سوداگر را در بازار به خود جلب کرده است، زیرا شرط بندی آنها منجر به نوسانات بی ثباتی قیمت می شود که سرمایه گذاران جدی را از ارز رمزنگاری شده دور می کند.

قیمت بیت کوین در سال جاری از اوج ارزش مالی خود ماه فوریه فراتر از ۶۰ هزار دلار رفته بود، به نصف این مقدار در تابستان و مجددا به ۵۵ هزار دلار در هر سکه در این هفته رسید. در ماه فوریه عامل اصلی رشد قیمت بیت‌کوین افزایش به کارگیری آن توسط شرکت‌های بزرگی مانند تسلا و مسترکارت گزارش شده بود.  

در شرایطی که بازارهای سنتی با سقوط ارزش سهام و بحران انرژی دست و پنجه نرم می کنند، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان بیش‌ از پیش به‌ عنوان یک سرمایه‌ ایمن برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می شود

با این حال، برخی از کشورها مانند السالوادور و کوبا پتانسیل این ارز را دارند و در حال حاضر اقداماتی را برای خرید قانونی آن انجام داده اند زیرا تحلیلگران صرافی ارز مجازی کراکن معتقدند که بیت کوین بهترین عملکرد خود را در سه‌ ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ خواهد داشت در حالی که ارزش  قدیمی ترین رمزارز">رمزارز جهان  در سه‌ ماهه چهارم ۲۰۲۰ حدود سه‌ برابر شده بود.

در شرایطی که بازارهای سنتی با سقوط ارزش سهام و بحران انرژی دست و پنجه نرم می کنند، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان بیش‌ از پیش به‌ عنوان یک سرمایه‌ ایمن برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می شود.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha