۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
 ایفای تعهدات ارزی نتیجه تلاش‌های بخش خصوصی بود
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی:

ایفای تعهدات ارزی نتیجه تلاش‌های بخش خصوصی بود

نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تأکید کرد: افزایش ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات از ۵۸ درصد در سال گذشته به ۸۰ درصد نتیجه تلاش ها و صحبت های بخش خصوصی است.

به گزارش بازار، جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اعتماد به دولتمردان در بخش خصوصی بسیار پایین آمده گفت: ما قبلاً هم این مصوبه را داشتیم که صادرکنندگان با واردات کالاهای مورد نیاز خودشان یا دیگران می توانند تعهد ارزی خود عمل کنند اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: وقتی ارز نیمایی ۸ درصد زیر قیمت بازار است و بانک مرکزی قدرت تخصیص ارز نیمایی را هم دارد دلیلی ندارد که کسی به سراغ صادرکننده برود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در رادیو گفت وگو تأکید کرد: افزایش ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات از ۵۸ درصد در سال گذشته به ۸۰ درصد نتیجه ی تلاش ها و صحبت های بخش خصوصی است.

نفر همچنین یادآورشد: اجرای مصوبات تجاری کشور در سال ۹۷ که تحریم ها شدت یافت در اختیار بانک مرکزی بود و سیاست های ارزی بر سیاست های تجاری کشور ترجیح داشت که نتیجه آن هم گرانی ارز و بی ارزش شدن پول ملی و کاهش صادرات شد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه صد درصد ارز حاصل از صادراتی برگشته گفت: این موضوع را مسئولان باید مدیریت کنند نه اینکه قیمت ارز صادراتی را بشکنند و همه مشکلات را به گردن صادرکنندگان بیاندازند.

در ادامه، دکتر غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هر بخشنامه و شیوه نامه و ضابطه ای که تدوین می شود مستند به یک پشتوانه کارشناسی شده است گفت: البته باید این واقعیت را هم بپذیریم که بسیاری از این ضابطه ها در عمل دچار مشکل می شوند و طبق پیش بینی ها اجرا نمی شوند.

وی افزود: در شرایطی که این بخشنامه ها تدوین می شوند اولین انتظار این است که مقدمات لازم برای اجرا فراهم شود اما متاسفانه برخی مدیران از نظر ذهنی و دستگاهها از نظر ساختاری آمادگی لازم را ندارند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در رادیو گفت وگو تصریح کرد: اگر نسبت به اجرای این ضوابط و قوانین ترک فعلی صورت بگیرد مجلس طبق آئین نامه موجود خودش و به ویژه کمیسیون اقتصادی در بحث تجارت ورود خواهد کرد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha