۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
قدرت نمایی یوان چین در برابر دلار آمریکا

قدرت نمایی یوان چین در برابر دلار آمریکا

اداره تجارت ارز خارجی چین اعلام کرد، نرخ برابری پول ملی این کشور (یوان) به عنوان ارز چین روز یکشنبه به ۶.۴۶۰۴ واحد در برابر دلار آمریکا رسیده است.

به گزارش بازار، رادیو بین المللی چین روز یکشنبه اعلام کرد که در بازار اسپات ارز خارجی چین، یوان مجاز به افزایش و یا کاهش ۲ درصدی در مقایسه با نرخ برابری مرکزی در یک روز معاملاتی است.

این گزارش می‌افزاید: نرخ برابری یوان در برابر دلار آمریکا مبتنی بر میانگین وزنی قیمت‌های ارائه شده از سوی بازارگردانان قبل از شروع به کار بازار بین بانکی در هر روز معاملاتی است.

بر اساس این گزارش، افزایش ارزش ارز یوان با تضعیف شاخص دلار آمریکا به دلیل بلاتکلیفی‌های موجود در اقتصاد آمریکا و اشتغالزایی ضعیف و افزایش ریسک‌های تورمی در این کشور مرتبط است.

از یک طرف، رونق صادرات چین فضای هر چه بیشتری را برای مقاومت افزایش نرخ ارز یوان چین فراهم می‌آورد و از طرف دیگر، در حالیکه بهای کالاهای بین المللی به سرعت در حال افزایش است، افزایش چشمگیر هزینه صنعت تولید چین و قرار گرفتن این صنعت تحت فشار تورم وارداتی، باعث می‌شود که افزایش مناسب ارزش ارز یوان به نفع کاهش خطر تورم وارداتی در این کشور باشد.

با این اوصاف، افزایش نرخ ارز یوان اساسا توسط بازار تعیین می‌شود و تا حدی منعکس کننده قدرت اقتصادی چین است که رشدی طولانی مدت را حفظ خواهد کرد و بنابراین یوان به عنوان یک ارز پرقدرت و قوی باقی خواهد ماند.

تاثیر همه گیری کرونا باعث تسریع چاپ اسکناس توسط فدرال رزرو آمریکا شده است و همانطور که تاریخ نیز نشان می‌دهد، فدرال رزرو به صورت روز افزون به تسهیل کمّی و درآمدزایی از کسری‌های مالی تکیه خواهد کرد تا اقتصاد آمریکا را نجات دهد؛ چنین روندی چالش بسیار عظیمی را برای سیستم مالی و اقتصاد جهان به وجود خواهد آورد چرا که آمریکا هیچ اهمیتی نمی‌دهد که دلار به عنوان یک ارز ذخیره بین المللی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، یوان با وجود سیاست‌های مخرب تجاری آمریکا، به طور روز افزون در تجارت چین با همسایگان و شرکای تجاری اش محبوب شده است که این روند پتانسیل ارز یوان در تبدیل شدن به یک ارز بین المللی را به تصویر می‌کشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha