۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
جلوگیری از فرارهای مالیاتی راهی برای جبران کسری بودجه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس مطرح کرد

جلوگیری از فرارهای مالیاتی راهی برای جبران کسری بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ضمن انتقاد از عدم هوشمندسازی و راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مالیاتی در کشور گفت: طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های گسترده و کاهش فروش نفت باید برای کاهش وابستگی اقدام نمود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهرداد گودرزوندچگینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه بحثی پویاست که باید مرحله به مرحله و پیوسته در برنامه دولت و مجلس وجود داشته باشد، گفت: یکی از مشکلات اساسی نسبت‌های درآمدی در بودجه کشور است، معمولا در تمام دنیا بالای ۶۰ درصد درآمد دولت‌ از محل مالیات تامین می شود اما این مالیات به معنی افزایش قیمت‌ها در جامعه نیست.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مهم برای افزایش درآمد در کشورها جلوگیری از فرار مالیاتی با استفاده از ابزارهای نظارتی و سیستمی است و اینکه تمامی اشخاص با درآمدهای چند صد میلیونی مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند. درآمدهای مالیاتی ضمن جبران کسری بودجه برای دولت، فاصله طبقاتی را نیز در جامعه کاهش می‌دهد.

نماینده مردم رودبار در مجلس ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت‌ها در هوشمندسازی پرداخت مالیات در کشور اظهار کرد: هوشمندسازی و راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مالیاتی هنوز تکمیل نشده است در صورتی که طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های گسترده و کاهش فروش نفت باید برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی این اقدام بسیار سریعتر و در وسعت بالا در کشور انجام می‌شد.

گودرزوندچگینی بیان کرد: پرداخت مالیات باید همه مشاغل را بویژه خدماتی که دلالی در آنها بیشتر انجام می‌شود در بر بگیرد، از این طریق بخشی از مشکلات بودجه‌ای حل خواهد شد. البته این موضوع به راحتی امکانپذیر نیست و طی هفتاد سال گذشته بودجه سالانه کشور به نفت وابسته بوده و کسی هم به خودش برای ساماندهی مالیات در کشور زحمت نداده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی در بودجه حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شده که رقم بسیار اندکی است و این عدد هرگز نمی‌تواند ما را به یک بودجه غیرنفتی تبدیل کند. تا زمانی که این واقعیت در جامعه به رسمیت شناخته نشده و به حقیقت تبدیل نشود، مشکلات کسری بودجه وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید بالای ۶۰ درصد از بودجه وابسته به درآمدهای مالیاتی باشد، گفت: فعالیت‌های دلالی گونه باید در کشور تعطیل شود. متاسفانه در بسیاری از مراکز و یا مشاغل از دستگاه پوز استفاده نمی‌شود که باید سازمان‌های نظارتی به این موضوع رسیدگی کنند.

نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و گردش مالی در حوزه گردشگری یکی دیگر از راه‌های جبران کسری بودجه در کشور است، اظهار کرد: دولت قبل طی چند سال گذشته تمام داشته‌های کشور را به مذاکرات گره زد و به صورت ایستا در بحث نفت حرکت کرد و متاسفانه در سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری انجام نشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha