۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
برخی از شرکت‌های فعال در حوزه صید ترال دارای شرکای چینی هستند
نماینده مردم چابهار در مجلس:

برخی از شرکت‌های فعال در حوزه صید ترال دارای شرکای چینی هستند

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس گفت: به تازگی شناروهای ترال دوباره فعال شده‌اند که این به معنای نابودی محیط زیست و معیشت صیادان منطقه است لذا درخواست پیگیری فرآیند قبلی وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، معین الدین سعیدی با انتقاد از فعالیت مجدد شناورهای ترال در آب‌های دریای عمان و خلیج‌فارس باوجود ممنوعیت ۲ ساله بر انجام این کار، گفت: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صید ترال برای صیادان سنتی و بومی جنوب کشور ایجاد کرده بود مجلس شورای اسلامی و شخص آقای قالیباف در سال ۹۹ ورود جدی به این مهم داشت و با پیگیری‌های صورت گرفته توسط ایشان و دستور مستقیم وزیر جهاد کشاورزی وقت، مقرر شد؛ این نوع صید مخرب به مدت ۲ سال تعلیق شود اما متاسفانه سازمان شیلات به شناورهای ترال دوباره مجوز صید داده است.

صیدهای خانمان سوز ترال سفره معیشتی صیادان بومی را کوچک‌تر می‌کند
نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان تخریب این شناورهای ترال به زیستگاه طبیعی آبزیان جبران‌ناپذیر است، افزود: متاسفانه به دنبال فعالیت این شناورها سفره معیشتی صیادان بومی کوچک‌تر می‌شود و این سوال مطرح است چرا باید به یک سری افراد رانت و مجوزهای خاص داده شود تا تمام ذخایر آبزیان ما را از بین ببرند و با روش‌های مخرب صید -که با زیست دریایی سازگار نیست- اقدام به صیدهای خانمان‌سوز کنند؟

وی خبر داد: عجیب‌تر آنکه شناورهای متعلق به موسسه تحقیقات شیلات ایران -که موظف به انجام کارهای تحقیقاتی جهت بازیابی ذخایر هستند- را نیز در اختیار غارتگران صید ترال قرار داده‌اند.

به گفته سعیدی مدارکی موجود است مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های فعال در حوزه صید ترال در دریای عمان و خلیج فارس، دارای شرکای چینی نیز هستند که این مسئله برای مردم قابل تحمل نیست.  

سعیدی مطرح کرد: توجیه سازمان شیلات این است که طبق دستورالعمل‌های قبلی می‌توانند مجوز صید ترال را تا ۱۲ مایلی آب‌های ما بدهند، اما مسئله این است که این ۱۲ مایل هم عملا رعایت نمی‌شود چراکه یگان حفاظت شیلات ضعیف عمل می‌کند و هیچ روش‌های کنترلی وجود ندارد آن‌ها حتی وارد ۴ مایلی آب‌های ما نیز می‌شوند.

این نماینده مجلس بیان کرد: انتظار داریم همان طور که در سال گذشته با ورود جدی آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس و آقای رئیسی به‌عنوان رئیس وقت قوه قضاییه جلوی ادامه این فعالیت خانمان‌سوز گرفته شد اکنون نیز درخواست پیگیری فرآیند قبلی وجود دارد. تا بیش از این معیشت صیادان در جنوب کشور به مخاطر نیفتد و محیط زیست به نابودی کشیده نشود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه طبق قانون باید تمامی انواع صید ترال به مدت ۲ سال متوقف شود، اضافه کرد: از آقای رئیسی به‌عنوان سید مظلومین می‌خواهم فضای صید در دریای عمان و خلیج فارس را در اختیار صیادان مظلوم منطقه قرار دهد، همچنین از آقای اژه‌ای می‌خواهم قوه‌قضاییه ورود جدی به این مهم داشته باشد چراکه این روش صید زندگی اقتصادی و معیشتی ۲۵ هزار نفر از صیادان منطقه را به مخاطره انداخته است.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha