۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
شرایط تسهیلات خرید سنی آپارتمان‌ها

شرایط تسهیلات خرید سنی آپارتمان‌ها

شرایط سنی آپارتمان‌های مسکونی برای دریافت تسهیلات جدید خرید آپارتمان اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل از بانک مسکن، با ابلاغ مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات، بانک مسکن شرایط سنی واحدهای مسکونی مشمول دریافت این تسهیلات در زمان خرید ملک را اعلام کرد.
 
این شرایط سنی مطابق با شرایط سنی آپارتمان‌های مشمول دریافت تسهیلات با سقف‌های قبلی است و شرایط سنی واحدهای مسکونی در سقف‌های جدید تسهیلات در دستورالعمل جدید تغییری نکرده است.
 
بر این اساس، آن دسته از متقاضیانی که خواهان دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق با سقف‌های جدید هستند باید واحدهای مسکونی که حداکثر قدمت آن تا ۲۵ سال باشد را برای خرید انتخاب کنند.
 
براساس محل قرار گرفتن وجغرافیای آن، سقف تسهیلات به صورت انفرادی ۲۰۰، ۱۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان (به ترتیب برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران، مراکز استان‌های و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها) است.
 
در تسهیلات زوجین نیز که در هر کدام از مناطق گفته شده دو برابر تسهیلات انفرادی همان منطقه یا شهر است، سقف حداکثر قدمت ملک برای دریافت سقف تسهیلات تا ۲۵ سال است. این سقف سنی برای همه مناطق کشور یکسان است.
 
براساس دستورالعمل بانک مسکن دریافت تسهیلات برای واحدهای با عمربنای ۲۵ تا ۳۰ سال نیز بسته به شرایط ملک و جغرافیای وقوع آن امکان‌پذیر است. منتها برای این واحدها به متقاضیان مبلغ کمتری تسهیلات مسکن تعلق خواهد گرفت.
 
براساس دستورالعمل بانک مسکن ومطابق با ضوابط تعیین شده برای پرداخت تسهیلات از محل اوراق، امکان پرداخت تسهیلات در املاک بالای ۳۰ سال وجود ندارد. یعنی افراد در صورت خرید واحد مسکونی که عمربنای بیش از ۳۰ سال دارد، قادر به استفاده از تسهیلات خرید مسکن نیستند.
 
در تسهیلات پرداختی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم نیز حداکثر قدمت ملک تا ۲۵ سال ملاک سقف سنی برای پرداخت تسهیلات است. این میزان در بافت فرسوده حداکثر ۲۰ سال تعیین شده است و در املاک مسکونی با سن بیش از ۲۵ سال از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم تسهیلات تعلق نخواهد گرفت.
 
در تسهیلات پرداختی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن عادی، نیز حداکثر قدمت ملک تا ۳۰ سال ساخت در نظر گرفته شده است و امکان پرداخت تسهیلات در املاک بالای ۳۰ سال وجود ندارد.
 
در مورد تسهیلات دریافتی از محل حساب پس انداز مسکن جوانان نیز حداکثر قدمت ملک تا ۲۵ سال (سقف تسهیلات براساس سال افتتاح حساب و منطقه جغرافیایی وقوع ملک محاسبه می‌شود) مبنا قرار دارد.
 
در واحدهای مسکونی که عمربنای بین ۲۵ تا ۳۰ سال دارند نیز سقف‌های کمتری از این محل تعلق خواهد گرفت.
 
در حساب پس‌انداز مسکن جوانان، امکان پرداخت تسهیلات در املاک بالای ۳۰ سال وجود ندارد.
 
در صورتی که متقاضی قصد استفاده از تسهیلات حساب جوانان و یا صندوق پس انداز عادی توام با اوراق حق تقدم داشته باشد، سقف سنی املاک مشمول دریافت تسهیلات مطابق با ضوابط و مقررات تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم محاسبه می‌شود. اما در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم توام با اوراق گواهی حق تقدم، مطابق ضوابط و مقررات صندوق پس انداز مسکن یکم عمل خواهد شد. یعنی سقف سنی واحدهای مسکونی در تسهیلات یکم ملاک قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha