۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
تنش آبی چالش توسعه روستایی قزوین| تامین آب پایدار با اجرای طرح‌های عمرانی
بازار گزارش می‌دهد؛

تنش آبی چالش توسعه روستایی قزوین| تامین آب پایدار با اجرای طرح‌های عمرانی

قزوین- در شرایطی که مسئولان از لزوم توسعه اقتصاد روستایی برای ایجاد مهاجرت معکوس سخن می‌گویند، توسعه اقتصادی روستاهای استان قزوین زیر تیغ تنش آبی در هر دو حوزه تأمین آب شرب و کشاورزی قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شرایطی که فاصله اقتصادی ایجادشده بین روستاها و شهرها افزایش مهاجرت اهالی روستا به شهر و به هم خوردن موازنه جمعیتی و بحران توسعه شهری در استان قزوین را به دنبال داشته است، دولت تلاش می‌کند تا با احیای نگاه توسعه‌ای به حوزه روستایی بار دیگر روند مهاجرت از روستا به شهر را معکوس کند تا از بارگزاری سنگین خدماتی در شهرها بکاهد و ظرفیت‌های مغفول روستاها را بار دیگر به چرخه تولید ناخالص ملی بازگرداند.

مسئولان از لزوم توسعه اقتصاد روستایی برای ایجاد مهاجرت معکوس سخن می‌گویند، اما توسعه اقتصادی روستاهای استان قزوین زیر تیغ تنش آبی در هر دو حوزه تأمین آب شرب و کشاورزی قرار گرفته است بسیاری از کشاورزان دشت پهناور قزوین طی چند سال گذشته بارها و بارها با مشکلات متعدد مرتبط با کم آبی و خشکسالی مواجه شده اند، به عبارت دیگر امروز « کشاورزی» مهم ترین حوزه اشتغال و اقتصاد روستایی با تهدید نابودی مواجه است. از طرف دیگر این بی ثمری روستا در کنار این که مهاجرت به شهرها را افزایش داده میتواند امنیت سفره غذایی خانوار در کشور را به خطر بیاندازد.

بزرگترین چالش توسعه اقتصاد روستایی قزوین خشکسالی است
کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر میتوان خشکسالی را به عنوان مهم ترین چالش توسعه اقتصادی در روستاهای استان قزوین دانست، چرا که در طی چند سال گذشته با تغییر نگرش مردم به روستاها و تلاش برای احیاء تولید در محیط روستا انگیزه خوبی برای فعالیت های اقتصادی در محیط روستا فراهم شده اما مسئله کم آبی به عنوان محوری ترین مشکل بسیاری از فعالیت های این حوزه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بسیاری از کشاورزان دشت پهناور قزوین طی چند سال گذشته بارها و بارها با مشکلات متعدد مرتبط با کم آبی و خشکسالی مواجه شده اند

امید حاجی پور بیان کرد: در حال حاضر صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده در بسیاری از استان های قزوین با جذابیت های متعدد برای جوانان مورد استقبال قرار گرفته است اما بسیاری از این طرح ها بر مبنای تامین امکانات اولیه در روستا آغاز به کار کرده اند که کم آبی در نتیجه کاهش تولید و توان مدیریت منابع آبی به عنوان یک مشکل پیش روی این تعاونی ها قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح های محرومیت زدایی، توسعه ای و زیرساختی در روستاهای استان قزوین با سرعت قابل قبولی در حال اجراست و توانسته است آهنگ توسعه را در روستاهای قزوین به صدا در بیاورد اما هنوز برای رسیدن به احیای ظرفیت های روستایی قزوین نیازمند مدیریت هستیم که بخش آبی چالش اصلی این روزهای ما است.

تنش آبی چالش توسعه روستایی قزوین | تامین آب پایدار با اجرای طرح‌های عمرانی

چند طرح روستایی افتتاح شد
در آخرین تحولات حول محور آب و خشکسالی اما آیین افتتاح طرح‌های روستایی در روستای کنشکین استان قزوین با حضور معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد نماینده قزوین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این باره گفت: بحران تنش آبی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش توسعه اقتصاد روستایی در استان قزوین و تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی دو معضل اصلی روستاها  به حساب می‌آیند.

بحران تنش آبی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش توسعه اقتصاد روستایی در استان قزوین و تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی دو معضل اصلی هستند

رجب رحمانی اضافه کرد: در کنار این دو مشکل اساسی بحث ترمیم و مرمت راه‌ها و مسیرهای روستایی هم دیگر نیاز مهم اهالی و سکنه روستاهای استان قزوین به ویژه در حوزه شهرستان تاکستان است که حل این سه مشکل باید در اولویت کاری مسئولان قرار بگیرد و اگر این سه اشکال اساسی را رفع کنیم، روند مهاجرت روستاییان به شهرهای استان قزوین متوقف خواهد شد.

وی ایجاد نهضت خدمت‌رسانی به روستا توسط دولت را مهمترین عامل ایجاد مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) دانست و ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده که هر چقدر امکانات رفاهی در روستاها افزایش یابد، بازگشت به روستاها هم شتاب بیشتری می‌گیرد و به همین خاطر در بسیاری از روستاهای شاخص کشور چنین روندی را مشاهده می‌کنیم.

طرح پرداخت یارانه معیشتی روی ریل اجرا می‌رود
این عضو خانه ملت با تأکید بر ضرورت اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی در منطق محروم استان قزوین گفت: اگر برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تلاش کنیم، هیچ انگیزه‌ای برای مهاجرت به شهرها وجود نخواهد داشت؛ چرا که امروز مهمترین عامل تعیین محل زندگی شغل و درآمد است.

رحمانی در ادامه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تاکستان اشاره کرد و افزود: با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی بحران بیکاری و اشتغال در شهرستان تاکستان برطرف خواهد شد و اقتصاد کل استان قزوین به واسطه افزایش حجم مبادلات بازرگانی و تجاری متحول خواهد شد.

تنش آبی چالش توسعه روستایی قزوین | تامین آب پایدار با اجرای طرح‌های عمرانی

۱۲۴ روستای قزوین با بحران آب روبه‌رو شدند
معاون عمرانی استاندار قزوین هم با اشاره به بحران کم‌آبی در ۱۲۴ روستای استان گفت: تنها چاره اساسی ما برای رفع این بحران اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین است که ۱۹۴ روستای استان را از آب شرب بهداشتی و گوارا بهره‌مند خواهد کرد از سوی دیگر باید گفت اعتبار لازم برای اجرای کامل طرح انتقال آب طالقان به قزوین دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. 

اگر برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تلاش کنیم، هیچ انگیزه‌ای برای مهاجرت به شهرها وجود نخواهد داشت

علی فرخزاد با بیان اینکه انتقال آب طالقان به آبیک در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و در صورت تکمیل بحران آب آشامیدنی بی‌کیفیت در شهرستان آبیک برطرف می‌شود، ابراز کرد: با وجود آبگیری سد مخزنی تاکستان هنوز شبکه انتقال آب از مخزن سد به روستاها و اراضی مجاور تکمیل نشده که اگر این اتفاق بیفتد، تنش آبی در روستاهای تاکستان و بخش عمده‌ای از روستاهای بویین‌زهرا برطرف خواهد شد و شاهد تحول اساسی در کشاورزی تاکستان و بویین‌زهرا خواهیم بود.

وی افزود: ساخت سد بالاخانلو که ویژه آب‌رسانی به روستاهای بویین‌زهراست، با مشکلاتی در حوزه اعتبار و بودجه روبه‌روست و در صورت تکمیل فرآیند آبرسانی در دو سد یاد شده بحران آبی در جنوب استان قزوین از بین خواهد رفت.

تاخیر در اجرای پروژه های آبرسانی هرچه رشته شده را پنبه خواهد کرد
اگر چه امروز روی کاغذها و برنامه ریزی های انجام شده طرح های خوبی برای تامین آب شرب در حوزه آشامیدنی و کشاورزی در روستاهای قزوین تدوین شده است اما به واقع هنوز بسیاری از این طرح ها به سرانجام نرسیده و طولانی شدن روند اجرای این طرح ها توانسته به بسیاری از کسب و کارها خسارت وارد کند.

توقف طولانی در اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین که ۱۹ شهر و ۱۹۴ روستا از آن بهره‌مند خواهد شد، تأخیر در اجرای این طرح و همچنین تکمیل خط انتقال آب از سد نهب می‌تواند توسعه روستایی در استان قزوین را به تأخیر انداخته و رشته‌های مسئولان در این حوزه را به پنبه تبدیل کند.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha