۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
تشریح وضعیت تقاضا در بازار فولاد| افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت میلگرد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد

تشریح وضعیت تقاضا در بازار فولاد| افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت میلگرد

شهرستانی، عضو هیات مدیره تولید کنندگان فولاد کشور گفت: در ابتدای هفته جاری تقاضای مناسبی در بازار برای خرید محصولات فولادی و میلگرد بود، اما به تدریج در روزهای پایانی هفته تقاضای خرید کاهش یافت.

بازار، گروه صنعت: با کاهش تقاضا در بازار در آخرین روزهای هفته جاری قیمت میلگرد بسیاری از کارخانه‌های تولیدی ثابت ماند ولی چند کارخانه کاهش قیمت  ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم اعلام کردند.

در آخرین روز معاملات قیمت تیرآهن و انواع ورق سیاه نیز نسبت به روزهای ابتدایی هفته جاری در بازار ثابت ماند و چون در بازار تقاضا کم بود تولیدکنندگان قیمتی اعلام نکردند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در تحلیل بازار فولاد در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در هفته ای که گذشت در بازارهای جهانی قیمت سنگ آهن تقریبا ثابت بود و با یک دلار کاهش در انتهای هفته به ۱۱۸ دلار در هر تن رسید.

نرخ بیلت صادراتی ایران در بندرعباس ۶۳۶ دلار ارزش گذاری شد 
«سید رضا شهرستانی» با بیان اینکه  بیلت cis  نیز ثابت ماند و در حدود ۶۰۰ دلار در هر تن معامله شد، گفت: نرخ بیلت صادراتی ایران نیز در بندرعباس ثابت بود و  در مجموع ۶۳۶ دلار در بازار ارزش گذاری شد.

شمش نیز در هفته جاری بین ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار معامله شد و قیمت میلگرد هم با حدود ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور اظهارداشت: شمش نیز در هفته جاری بین ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار معامله شد و قیمت میلگرد هم با حدود ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود.

شهرستانی با بیان اینکه با کاهش تقاضا در بازار فروش میلگرد نیز کاهش یافت گفت: با عرضه ۹۰ هزار تن میلگرد در بورس ۶۱ هزارتن آن با قیمت میانگین ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان بفروش رسید.

تقاضا برای خرید محصولات فولادی در آخرین روزهای هفته جاری ضعیفتر شد
این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور یادآورشد: با نزدیک شدن به انتهای هفته تقاضا برای خرید محصولات فولادی ضعیفتر شد و با عرضه ۱۲۰ هزار تن شمش در بورس تقریبا دو سوم آن یعنی ۸۷ هزار تن آن به قیمت ۱۴هزار و ۲۰ ریال به فروش رفت.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی، نبشی، ناودانی و انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در آخرین روز معاملات بازار در اکثر مبادی فروش ثابت ماند و بیشتر کارخانه های تولیدی قیمت قوطی پروفیل و پروفیل زد خود را بدون تغییر ثابت نگه داشتند.

 پیشتر «بهرام شکوری» عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: سازمان بورس کالا از نظرات تشکل های زنجیره فولاد استفاده نمی کند و این یک ایراد است و همین امر منجر به نارضایتی و حتی اعتراضات فعالان اقتصادی شده است.

بهتر است که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اهتمام و عملکرد دلسوزانه با تشکلهای صنفی نشستی برگزار کند و با نتیجه گیری و با توجه به نظرات تشکل های صنفی از جمله تولید کنندگان فولاد و انجمن سنگ آهن تصمیمات مهم را اتخاذ نماید تا بدین وسیله چالش ها و التهابات بازار فولاد رفع شود

وی افزود: بهتر است که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اهتمام و عملکرد دلسوزانه با تشکلهای صنفی نشستی برگزار کند و با نتیجه گیری و با توجه به نظرات تشکل های صنفی از جمله تولید کنندگان فولاد و انجمن سنگ آهن تصمیمات مهم را اتخاذ نماید تا بدین وسیله چالش ها و التهابات بازار فولاد رفع شود.

چنانچه چنین نشستی بین وزارت نفت و تشکلهای فولادی برگزار شود، نگرانی های فعالان بازار فولاد در مورد مدیریت بورس و شرایط بورس برطرف خواهد شد و با جلب رضایت و اعتماد فعالان اقتصادی بورس کالا می تواند همانند اهرمی در جهت متعادل سازی بازار داخلی عمل کند.

از طرفی «طهمورث جوانبخت» یکی از فعالان بازار فولاد معتقد است: یکی از راهکارهایی که با اهتمام و پیگیری مد نظر وزیر صنعت است حدف رانت از زنجیره فولاد است، اما مساله این است که منظور ایشان از رانت دقیقا چه چیزی است،  حد اختلافی که بین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد دارند با قیمت همین محصولات که در بورس کالا دارند، که در واقع منجر به سرکوب قیمت های بورسی می گردد، زیرا که در نهایت محصولات در بازار آزاد قیمت خودشان را دارند این شرایط را اصطلاحا رانت تعریف کرده اند.

اینجا است که اشتباه قیمت های دستوری و تصمیمات خلق الساعه خود را نشان می دهد، زیرا ما نیاز داریم که بر نحوه و میزان عرضه های محصولات فولادی در بورس کالا نظارت شود، اما وقتی دولت وارد مقوله قیمت گذاری می شود و قیمت ها را دستوری تغییر می دهد، اینجاست که رانت ایجاد می شود و بازار از توازن خارج می شود، لذا ضروری است وزیر صنعت توجهی بسیار دلسوزانه و عملکردی بسیار موشکافانه در این زمینه اعمال کند.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha