۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱
هم بی‌حساب، هم بی‌کتاب؛ ورود صدها هزار میلیارد پول به سیستم بانکی| فرار مالیاتی در سایه‌سار بانکها
کارشناسان در گفتگو با «بازار» مطرح کردند

هم بی‌حساب، هم بی‌کتاب؛ ورود صدها هزار میلیارد پول به سیستم بانکی| فرار مالیاتی در سایه‌سار بانکها

کارشناسان می گویند؛ رصد تراکنش های بانکی کمک شایانی به شناسایی فعالیت های اقتصادی و شفافیت مالی برای اخذ مالیات و جلوگیری از فرار آن می کند اما سیستم بانکی و مالیاتی توجه چندانی به این موضوع نمی کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبق برآوردهای انجام شده رقم فرار مالیاتی کشور حدود کل مالیاتی است که سالانه از فعالیت های اقتصادی گرفته می شود. این موضوع باعث شده تا خیلی ها با انجام معاملات بدون اینکه دولت را در پرداخت مالیات همراهی کنند سودهای میلیاردی به جیب می زنند.

انجام معاملاتی که سیستم بانکی کاملا از آن مطلع است اما نسبت به علل چگونگی جابجایی پول و یا اینکه چنین منابعی حاصل از چه فعالیتی بوده است توجه ای نمی شود. حاصل این بی توجهی ها وجود فرار مالیاتی است که این رقم را بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد کرده اند. 

فرار مالیاتی اقتصاد کشور را از درون نابود کرده و باعث پسرفت تولید و اشتغال در کشور می شود، نمونه آن ورود حدود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق است که سالانه در کشور اتفاق می افتد

فرار مالیاتی عامل بی رمقی اشتغال و تولید به نفع عده ای خاص
به گفته کارشناسان؛ فرار مالیاتی تنها موضوعی نیست که دولت را از دستیابی به سهم مالیاتی بی بهره می کند، بلکه وجود چنین پدیده ای اقتصاد کشور را از درون نابود کرده و باعث پسرفت تولید و اشتغال در کشور می شود. نمونه آن انجام حدود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق است که سالانه در کشور اتفاق می افتد. وجود چنین پدیده ای نه تنها درآمد مالیاتی را نصیب کشور نمی کند بلکه با ورود کالاهای قاچاق مشابه و.. به کشور، تولید داخل تضعیف و مانع از رشد اشتغال نیز در داخل خواهد شد.

اکنون اما بانک مرکزی درصدد است تا با شناسایی کارتخوان های پرتراکنش آنها را مکلف به پرداخت قانونی مالیات کند. با این وجود اخذ سهم مالیاتی با آگاهی از نحوه فعالیت های اقتصادی از طریق کارتخوانها می تواند کمک شایانی به درآمدهای مالیاتی کشور کند و با شفاف سازی نحوه معاملات از طریق سیستم بانکی اقدامات لازم در این راستا به کار گرفته شود.

بی توجهی به رصد تراکنش های ریالی نقطه ضعف دولت در سیستم بانکی است، سرکشی به حسابهای پرتراکنش بانکی مزایای فراوانی چون شفافیت امور مالی و پولی و آگاهی از چگونگی انجام معاملات و تبادلات اقتصادی را در پی دارد

شناسایی فعالیت های اقتصادی از طریق تراکنش های بانکی مقوله ای مغفول
در این باره عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با « خبرگزاری بازار» با بیان اینکه شناسایی فعالیت های اقتصادی از طریق انجام تراکنش های بانکی برای کسب درآمدهای مالیاتی مقوله ای مغفول در دولت بوده که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: دولت متاسفانه عدم سرکشی به حسابهای بانکی و تراکنش های مالی را یکی از افتخارات خود عنوان می کند که این رویکردی اشتباه است چرا که بدون شناسایی فعالیت های اقتصادی و ورود و خروج پول در حسابهای بانکی نمی توان پی برد که این پول از کجا و در ازای چه فعالیتی به حساب بانکی آمده و یا منابعی که از بانک خارج می شود صرف چه خواهد شد.

«مجید رضا حریری» بی توجهی به رصد تراکنش های ریالی را نقطه ضعف دولت در سیستم بانکی عنوان کرد و گفت: این موضوع جزیی از وظایف دولت برای شناسایی مبدا و مقصد پول به شمار می رود. در چنین شرایطی سرکشی به حسابهای پرتراکنش بانکی مزایای فراوانی چون شفافیت امورمالی و پولی و آگاهی از چگونگی انجام معاملات و تبادلات اقتصادی و... را درپی دارد که می توان از این طریق درآمد مالیاتی قابل توجهی را کسب کرد.

ورود پول های سنگین از این بازار به آن بازار بدون اینکه مبدا و مقصد مشخصی داشته باشند در بازارها در حال گردش بوده بدون  اینکه حساب و کتاب داشته باشند در حالی که سیستم بانکی باید گزارش های لازم را در این زمینه به سازمانهای زیربط ارایه کند

ورود و خروج صدها هزار میلیاردی پول به سیستم بانکی بدون شناسایی آن
وی به خروج چندین هزارمیلیارد تومان پول از بازار سرمایه و ورود آن به بانک ها و سایر بازارهای سرمایه گذاری در کشور طی یکی دو هفته اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: ورود پول های سنگین از این بازار به آن بازار بدون اینکه مبدا و مقصد مشخصی دارند و یا اینکه چنین پولهایی چگونه و برای چه در این بازارها در گردش هستند معمولا بدون حساب و کتاب انجام می شود در حالی که سیستم بانکی باید گزارش های لازم را در این زمینه به سازمانهای زیربط ارایه کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار معاملات سیاه و قاچاق در کشور انجام می شود و این رقم در حساب بانک ها جابجا می شود. این موضوع بیانگر ضعف سیستم بانکی و مسئولان دست اندرکار و تصمیم گیران اقتصادی است چرا که اگر ریالی به سیستم بانکی ورود کند بانک در راستای شفاف سازی امور باید مشخص کند که این پول از کجا آمده و حاصل چه فعالیتی بوده است.

وی در ادامه گفت: به طور مثال پولی که به حساب فردی واریز می شود باید پی برد که این پول بابت چه کاری بوده است آیا این پول حقوق ماهانه ای است که به وی تعلق می گیرد و یا ارثی بوده که به صاحب حساب رسیده و یا اینکه فروش ملک و خانه و یا خودرو و ... بوده است، با این حال به راحتی و از طریق سایر سازمانها چون سازمان ثبت اسناد املاک و...می توان منشاء آن را پیدا کرد و در صورت نامشخص بودن منشا پول صاحب حساب باید پاسخگو شود.

شناسایی و پیگری تراکنش های بانکی با هدف شفافیت فعالیت های اقتصادی و امور پولی می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. کمکی که سهم درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش و از این طریق مانع از قاچاق و معاملات سیاه در اقتصاد زیر زمینی می شود

وجود معاملات سیاه با گردش مالی سنگین در اقتصاد زیر زمینی
حریری اظهار داشت:‌ شناسایی و پیگیری تراکنش های بانکی با هدف شفافیت فعالیت های اقتصادی و امور پولی می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. کمکی که سهم درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش و از این طریق مانع از قاچاق و معاملات سیاه در اقتصاد زیر زمینی می شود.

بنا به این گزارش، اگرچه معاون بانک مرکزی اخیرا از ارسال پیامک به صاحبان ۱۰۰ هزار کارتخوان با تراکنش بالا برای تشکیل پرونده مالیاتی خبر داده است اما این اقدام فقط بخشی از شناسایی امور اقتصادی و انجام معاملاتی است که در کشور انجام می شود که در پرداخت مالیات به دولت سهیم نیستند.

البته طبق قانون، همه اطلاعات درگاه‌های اینترنتی پرداخت و کارتخوان‌ها از دی ۹۸ برای سازمان مالیاتی ارسال شده تا نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب و کارهای مختلف بررسی شود. همچنین همه دستگاه‌های کارتخوان جدید و هر درگاه اینترنتی پرداخت راه اندازی شده به سامانه مودیان وصل و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است تا از این طریق مانع فرار مالیاتی در این حوزه بود.

به احتمال فراوان خیلی ها با هدف عدم همراهی دولت در پرداخت مالیات، کاراتخوانها ی خود را جمع کنند و بازار پرسرعت چرخه پول را از تعادل خارج نمایند که این موضوع بازار را با چالش مواجه کند

ضرورت توجه به کسب و کارهای خرد با الزام صاحبان کارتخوان به پرداخت مالیات
«ساسان شاه ویسی» اقتصاددان نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره تبعات تصمیم بانک مرکزی با ارسال پیامک به صاحبان کارتخوانهای پرتراکنش با هدف شناسایی نحوه فعالیت برخی ها از طریق این دستگاهها گفت:‌ هرچند چنین اقدامی برای شفاف سازی معاملات و انجام فعالیت های اقتصادی و ..ضرورتی اجتناب ناپذیراست اما باید بسترهای لازم برای این کار فراهم و زیر ساختهای کلی آن مهیا باشد تا سیستم بانکی با سریعترین زمان ممکن ارتباط را با سازمانهای مربوطه برقرار کند و بازار بخصوص کسب و کارها نیز دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه درشناسایی تراکنش های انبوه از طریق کارتخوانها باید یک سری پیش نیازها ایجاد شود تا مشکلی بازار داد و ستدها را تهدید نکند گفت: به احتمال فراوان خیلی ها با هدف عدم همراهی دولت در پرداخت مالیات، کارتخوانها را جمع کنند و بازار پرسرعت چرخه پول را از تعادل خارج نمایند که این موضوع بازار را با چالش مواجه کند. 

این اقتصاددان تصریح کرد: سالهاست که دنیا از طریق فن آوری اطلاعات، تراکنش های مالی و بانکی را به طور دقیق رصد می کنند اما آنها کاملا بر اوضاع مسلط هستند طوری که با چنین اقداماتی بازار به هم نریزد و فعالیت های اقتصادی از تعادل و توازن و پویایی خارج نشود.

سیستم بانکی کشور در زمینه شفافیت معاملات و شناسایی ورود پول به حسابهای بانکی ناکارآمد است این موضوع باعث شده است که خیلی از فعالیت ها اقتصادی انجام شود و مالیاتی نیز به دولت پرداخت نشود

ناکارآمدی سیستم بانکی در شناسایی مبدا و مقصد پول برای اخذ مالیات
شاه ویسی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ سیستم بانکی کشور در زمینه شفافیت معاملات و شناسایی ورود پول به حسابهای بانکی ناکارآمد است این موضوع باعث شده است که خیلی از فعالیت ها اقتصادی انجام شود و مالیاتی نیز به دولت پرداخت نشود. به نظر می رسد که تراکنش های بالای ۵ میلیون تومان از بعد از ساعت اداری بانکی تا صبح ساعت ۸ ممنوع شود تا سیاست هی پولی نظم خاصی به خود گیرد و از انجام تراکنش های مبهم جلوگیری شود.

بنا به این گزارش، خیلی ها در انجام فعالیت های اقتصادی با دور زدن قانون و یا با ترفند و زیرکی دولت را در پرداخت سهم مالیاتی همراهی نمی کنند، در چنین شرایطی بانک ها باید تمام اقدامات خود را در راستای شناسایی دقیق مبدا و منشاء پولهایی که در حسابهای بانکی وجود دارد به کار گیرد تا با شناسایی این افراد و معرفی آن به سازمان امور مالیاتی و... نگذارد فرار مالیاتی در کشور رخ دهد.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha