۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
اولویت اصلی بانک مرکزی؛ کنترل تورم و ثبات بازار ارز
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد

اولویت اصلی بانک مرکزی؛ کنترل تورم و ثبات بازار ارز

صالح آبادی، رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت: کنترل تورم، ثبات بازار ارز و نظارت بر شبکه بانکی از اولویت‌های مهم این بانک در دوره جدید است.

به گزارش بازار، علی صالح‌آبادی که امروز با حکم رئیس‌جمهور به ریاست کل بانک مرکزی منصوب شد، در اولین گفت‌وگوی خود با شبکه خبر که به صورت زنده پخش شد اعلام کرد: از مهم ترین اولویت های امروز بانک مرکزی، موضوع کنترل تورم است که با کمک تیم اقتصادی دولت، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و سایر وزارتخانه های ذیربط، تلاش می کنم که آرامشی را در ماه های آینده در بازارهای مختلف ایجاد کنیم؛ همچنین ثبات بازار ارز در اولویت ما قرار دارد. وی گفت: سازوکار لازم را اندیشیده‌ایم تا آرامش بازار ارز در روزها و ماه‌های آینده برقرار شود.

رئیس کل جدید بانک مرکزی با تاکید بر نقش نظارتی بانک مرکزی بر شبکه و سیستم بانکی گفت: تلاش می‌کنیم با کنترل پایه پولی و همچنین جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، بازار را کنترل کنیم و با کمک شبکه بانکی از اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه دولت کسری بودجه دارد، گفت:‌ در عین حال سازوکارهای دیگری برای رفع کسری بودجه باید در نظر گرفته شود و با کمک وزارت اقتصاد جهت رفع کسری بودجه اقدام می‌شود که در عین حال پایه پولی افزایش بی‌رویه نداشته باشد و بتوانیم به این وسیله تورم را کنترل کنیم.

وی از دیگر برنامه‌های خود را هدایت منابع سیستم بانکی به بخش های تولیدی و مولد دانست و تاکید کرد: بخش های دانش‌بنیان، شرکت های کوچک و متوسط، بخش مسکن و سایر حوزه هایی که در اقتصاد ملی نقش مولد و تولیدی دارند، در اولویت کار ما قرار دارد تا به ایجاد آرامش در فضای اقتصادی کمک کند.

وی همچنین گفت: سایر امور زیرساختی متعددی را در بانک مرکزی دنبال خواهیم کرد به گونه ای که بانک مرکزی بتواند آرامشی را در فضای اقتصاد کشور ایجاد شود. در سیاست های ارزی به دنبال این هستیم که با توسعه صادرات غیرنفتی، منابع ارزی افزایش پیدا کند. همچنین در شرایط حاضر بیش از هر زمانی نیاز داریم که صادرات غیرنفتی افزایش یابد و یکی از سیاست‌های ما تشویق صادرات غیرنفتی و همچنین وارداتی که با اولویت به کمک تولید داخل باشد. بنابراین سیاست های ارزی کشور هم در جهت توسعه صادرات خواهد بود و یکی از برنامه‌های ما رفع تعهد ارزی از واردکنندگان است. واردکننده‌ای که ارز دریافت می‌کند تا کالای مورد نیاز را وارد کنند و صادرکنندگانی که کالا صادر می‌کنند و ارز حاصل از آن را باید به چرخه اقتصاد برگردانند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های خود را تعامل با کشورهای دوست و همکاری در مبادلات ارزی اعلام کرد و گفت:‌ تعامل با کشورها هم دنبال می‌شود و تلاش می‌کنیم ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کنیم و در چرخه تجاری کشور قرار گیرد و ارزهایی که تولیدکنندگان به آن نیاز دارند، به وسیله واردات مواد مورد نیاز تولید وارد چرخه کشور شود.

صالح‌آبادی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم فضای مثبتی در کشور با سازوکارهای دولت ایجاد شود و در روزهای آینده وضع اقتصاد رو به بهبود باشد.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha