۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
نقش گاز طبیعی در انتقال انرژی اتحادیه اروپا؛ رویکرد قاره سبز به انرژی های تجدیدپذیر
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش گاز طبیعی در انتقال انرژی اتحادیه اروپا؛ رویکرد قاره سبز به انرژی های تجدیدپذیر

باید گفت گاز طبیعی نقش مهمی در تنوع و انتقال انرژی اروپا ایفا می کند و با کاهش تولید بومی، تنوع مسیرهای وارداتی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: نقش گاز طبیعی در انتقال انرژی اتحادیه اروپا در مرکز بحث های اجتماعی است. برخی از مهمترین اهداف کاهش انتشار کربن با تبدیل انرژی زغال سنگ به گاز حاصل شده، بنابراین گاز طبیعی نقش مهمی در این انتقال ایفا کرده است.

این روند در حالی ادامه می یابد که انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و هلند بازنشستگی کارخانه های زغال سنگ را افزایش می دهند. از آنجا که پروژه های گاز دارای چرخه عمر سی تا چهل ساله هستند، روایتی وجود دارد که نیروگاه های جدید می توانند با خطر توقف رشد انرژی های تجدیدپذیر مواجه شوند.

با این حال نیروگاه های گاز طبیعی آینده می توانند با بهره وری و فن آوری های جذب و ذخیره سازی کربن (CCS) طراحی شوند، در حالی که هنوز ظرفیت بار پایه و مکمل رشد قوی انرژی های تجدیدپذیر را تأمین می کنند. علاوه بر این، زیرساخت گاز طبیعی می تواند برای سوختهای کم کربن مانند هیدروژن استفاده شود.

واردات گاز طبیعی اروپا به طور فزاینده ای توسط مصرف کنندگان و نهادهای نظارتی که به اثرات زیست محیطی تولید و حمل و نقل گاز طبیعی توجه دارند، مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر، کمیسیون اروپا در حال انجام تجزیه و تحلیل انتشار گاز متان در کل زنجیره ارزش تامین گاز به اتحادیه اروپا است و این تجزیه و تحلیل تغییرات احتمالی آتی مقررات را آگاه می کند.

تعداد زیادی از رشته های نفت و گاز موظف به نظارت بر محیط زیست و کاهش انتشار گاز متان شده اند و اتحادیه اروپا باید به ترویج مدیریت محیط زیست و تلاش برای تولید گاز طبیعی و LNG با مسئولیت محیط زیست ادامه دهد.

عدم محبوبیت فعلی و بی اعتمادی عمومی در توسعه گاز طبیعی می تواند بر نقش گاز طبیعی در انتقال انرژی تأثیر بگذارد – نقشی که می تواند مانع کاهش انتشار کربن شود که از تغییر از زغال سنگ به گاز ناشی می شود.

فاصله گرفتن اروپا از پروژه های سوخت فسیلی بر حمایت از زیرساخت های استراتژیک گاز طبیعی تأثیر می گذارد و می تواند ارزش نیروی پایه کم کربن را به خطر اندازد. بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) پروژه های سوخت فسیلی به ارزش ۱۳.۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۳ را با ۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸ تأمین کرده است. به استثناء  پروژه های گازی که باعث کاهش انتشار کربن می شود و از فناوری های جدید برای جذب کربن استفاده می کند. اگر منابع مالی عمومی به طور ناکافی مدیریت شود، ممکن است انتقال اتحادیه اروپا از زغال سنگ به گاز و تلاش برای تنوع بخشیدن به مسیرهای گاز متوقف شود و این مهم می تواند هم کربن زدایی و هم امنیت انرژی اروپا را به خطر بیندازد.

کمیسیون جدید اروپا قصد دارد سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا (ETS) را گسترش داده و مکانیسم تعدیل مرز کربن را معرفی کند که می تواند بر ارزش گاز طبیعی در اروپا تأثیر بگذارد.  

سیستم تجارت گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا یک بازار کربن است که به دنبال کاهش انتشار کربن بر اساس چارچوب سقف و تجارت است، با توجه به اینکه مالیات مرز کربن از واردات از کشورهایی که مکانیسم قیمت گذاری کربن قابل مقایسه ندارند، اخذ می شود.

 دستورالعمل های سیاسی کمیسیون اتحادیه اروپا شامل سیاست های پیشنهادی برای کاهش دامنه انتشار دهنده های کربن  ناشی از  آلودگی ها شامل گسیل های دریایی و سایر اقدامات کلیدی برای کاهش نشت کربن است.

مالیات پیشنهادی مرز کربن می تواند بر واردات گاز طبیعی و نفت اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد و به طور بالقوه می تواند کشورهای عضو با نیازهای وارداتی قابل توجه را تحت تأثیر قرار دهد. صادرکنندگان با ردیابی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بهتر می توانند مزیت رقابتی نسبت به کسانی که مدیریت ضعیف دارند داشته باشند.

ممکن است تأمین کنندگان آینده گاز طبیعی نه تنها از نظر قیمت بلکه از نظر شدت کربن سوخت نیز رقابت کنند. مالیات پیشنهادی کربن می تواند بر زنجیره تامین انرژی و روابط با تامین کنندگان جهانی تأثیر بگذارد. فشار ایالات متحده در جهت تنظیم مقررات انتشار گاز متان می تواند این کشور را به عنوان یک تامین کننده در وضعیت نامطلوب قرار دهد.

باید گفت گاز طبیعی نقش مهمی در تنوع و انتقال انرژی اروپا ایفا می کند. با کاهش تولید بومی، تنوع مسیرهای وارداتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در حالی که اتحادیه اروپا در ساخت خطوط لوله گاز طبیعی، زیرساخت جریان معکوس و پایانه های LNG پیشرفت چشمگیری داشته است، هنوز بخش هایی در اروپای مرکزی و شرقی (CEE) وجود دارد که گزینه های متنوعی برای تامین گاز طبیعی ندارند.

چندین پروژه منطقه ای، نمونه هایی از زیرساخت های استراتژیک است که استقلال انرژی را در اروپا بیشتر توسعه می دهد. دسترسی به مسیرهای متنوع گاز طبیعی به معنای تغییر سریع سوخت از زغال سنگ به گاز در تولید برق و گرمایش برای کشورهای وابسته به سوخت فسیلی است.

پروژه های جنوب شرقی اروپا فرصتی برای تقویت امنیت انرژی و رقابت در بازار است. اروپای جنوب شرقی و به ویژه منطقه بالکان غربی در بحث امنیت انرژی اروپا به اندازه منطقه CEE مورد توجه قرار نگرفته است. این منطقه هنوز به زغال سنگ، گاز روسیه و نیروگاه های آبی وابسته است. فرصت فوق العاده ای برای ایجاد زیرساخت های گاز طبیعی در بالکان غربی برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی منطقه و ارائه جایگزینی برای تامین گاز روسیه و تولید زغال سنگ وجود دارد.

منطقه مدیترانه شرقی به شدت با امنیت انرژی اروپا مرتبط است. این منطقه به دلیل اکتشافات قابل توجه گاز در سواحل قبرس، مصر و اسرائیل توجه بین المللی را به خود جلب کرده است. با این حال، توسعه با مناقشات ژئوپلیتیکی بر سر منابع ارزشمند مواجه شده است.

باید گفت کشورهای CEE در اطراف دریای سیاه عمدتا دارای اقتصاد پر مصرف هستند. منابع گاز آنها هنوز هم عمدتاً از روسیه تامین می شود و نبود مسیرهای جایگزین منجر به قیمت گذاری نامطلوب گاز طبیعی شده است. برخی از کشورها زیر بار بدهی قابل توجهی به روسیه قرار دارند. با این حال، چندین پیشرفت امیدوار کننده در حال وقوع است و پیشرفت در منطقه یکپارچه نیست.

کد خبر: ۱۱۰٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha