۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
کاهش ۳۰ درصدی فروش کنسرو ماهی در ۲ سال| کیفیت و تنوع محصول ماندگاری در صنعت را رقم می زند
فعال صنعت کنسرو تن ماهی در گفتگو با بازار مطرح کرد

کاهش ۳۰ درصدی فروش کنسرو ماهی در ۲ سال| کیفیت و تنوع محصول ماندگاری در صنعت را رقم می زند

کمالی فعال صنعت کنسرو تن ماهی با بیان اینکه فروش در این صنعت نسبت به دو سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است گفت: برای باقی ماندن در بازار رقابت باید روی کیفیت و تنوع محصول سرمایه گذاری کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: شهرزاد کمالی مشاور کیفیت تولید یک شرکت فعال در حوزه شیلات در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: یکی از مسائل فراگیر در بین تمام کارخانجات تولید کنسرو ماهی بحث افت کردن فروش است به طوری که نسبت به ۲ سال قبل کارخانجات با کاهشی حدود ۳۰ درصدی مواجه شده اند.

کمالی افزود: به عبارت بهتر استقبال مردم نسبت به مصرف کنسرو ماهی کاهش یافته در حالی که جزو سالم ترین محصولات تولیدی است چرا که از ماهی پخته استفاده می شود و مواد افزودنی هم ندارد. اما به دلیل بالا رفتن قیمت ورق، قوطی، قیمت در و همچنین قیمت ماهی، قیمت نهایی محصول نیز افزایش داشته لذا میزان فروش روندی کاهشی را طی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: این کاهش فروش در حالی رخ داده است که تا حدود ۲ سال پیش به دلیل اینکه قیمت قوطی حلبی و روغن مناسب بود و به الطبع تولید کنسرو ماهی نیز انبوه بود، قیمت تن ماهی نیز بسیار مناسب بود و غذایی ارزان محسوب می شد.

کمالی افزود: به همین دلیل شاهد بودیم که کارخانجات علاوه بر ماهی تن داخلی از ماهی وارداتی نیز استفاده می کردند اما الان تولید کنندگان غالبا از ماهی داخل استفاده می کنند.

عواملی که باعث می شود بتوان در صنعت کنسرو ماهی رقابت کرد در وهله اول کیفیت و بعد تنوع محصولات است

برای رقابت در بازار باید روی کیفیت و تنوع محصولات سرمایه گذاری کرد
وی در خصوص راهکار باقی ماندن در بازار پر رقیب کنسرو ماهی نیز اظهار داشت: آنچه بین کارخانجات کنسرو ماهی رقابت ایجاد می کند کیفیت است و مصرف کننده الان روی کیفیت تاکید دارد چون نسبت به گذشته هزینه بیشتری پرداخت می کند و لذا برای رقابت در این بازار در وهله اول ارتقای کیفیت می دهیم.

کمالی ادامه داد: دومین موردی که باعث می شود در بازار رقابت بمانیم بحث تنوع محصول است که بسیار حیاتی است. به همین دلیل است که ما برای اولین با  در کشور اقدام به تولید کنسرو گوشت شتر کردیم و بسیار هم از این محصول استقبال شده است.

وی افزود: از سوی دیگر برای اینکه سبدی که به عنوان محصولات کنسروی به مشتریان ارائه می دهیم متنوع باشد به سمت تولید کنسرو با ماهی ها مثل قلیه ماهی که حالت خورشتی دارد و همچنین سالاد ماهی رفته ایم که قیمت شان برای مصرف کننده پایین تر است. به این ترتیب با تنوع دادن به محصولات شرایطی فراهم شده تا ماهی مورد نیاز مصرف کنندگان با قیمتی مناسب را تامین شود.

برای صادرات کنسرو ماهی باید استانداردهای سختگیرانه  و مجوزهای کشورهای هدف مانند مجوز IR روسیه را بگیریم

مجوزهای سختگیرانه کشورهای هدف اصلی ترین چالش های پیش روی صادرات محصولات کنسروی است
این فعال صنعت کنسرو ماهی با بیان اینکه غالب صادرات ما به کشورهای عربی صورت می گیرد در خصوص عمده ترین چالش های پیش روی صادرکنندگان این صنعت نیز گفت: مشکلاتی که در بحث صادرات داریم مانند دیگر صادرکنندگان در حوزه مراودات پولی و مالی است که به سختی صورت می گیرد.

کمالی افزود: از سوی دیگر بحث استانداردها و مجوزهای کشورهای مقصد نیز سختی های خاص خود را دارد. به خصوص اینکه برخی کشورهای هدف استانداردهای سختگیرانه ای دارند، به عنوان مثال کشور روسیه مجوز IR می خواهد و برای داشتن امکان صادرات به این کشور کارخانه باید این مجوز را بگیرد.

وی ادامه داد: اگرچه برخی کشورها نیز استانداردهای مخصوص خود را می خواهند اما در بحث صادرات غالبا استانداردهای کشورهای اطراف مثل عراق به استانداردهای ما نزدیک تر است و نیاز به گرفتن استانداردی جدا برای صادرات نیست.

کد خبر: ۱۱۰٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha