۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
جایگزین فوری پول تورمی
مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد؛

جایگزین فوری پول تورمی

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی اصلاحات ساختار بودجه را ارائه و در آن نقش دولت و مجلس را در این اصلاحات تعیین کرده است.

به گزارش بازار، بررسی‌های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد بودجه سال ۱۴۰۰ با حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری به تصویب رسیده است.

در نتیجه تامین این میزان کسری از راه استقراض از بانک مرکزی یا برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، باعث ایجاد تورم خواهد شد. مسیر جایگزینی پول تورم‌زا، از اصلاحات فوری در بخش‌های مختلف می‌گذرد.

این نهاد در یک گزارش، اولویت‌های اصلی اصلاح بودجه را مشخص کرده است. در بخش اصلاح نظام مالیاتی، گام موثر اخذ مالیات بر مجموع دارایی است که البته مقدمات دریافت آن فراهم است.

در بخش سیاست‌های حمایتی، اصلاح یارانه پرداختی به خانوار از طریق بازارسازی برای بنزین و حامل‌های انرژی و اصلاح یارانه پرداختی به صنعت، از طریق اصلاح قیمت سوخت و خوراک پیشنهاد شده است.

حذف دهک‌های پردرآمد و پوشش بهتر دهک‌های کم‌درآمد، گام دیگر اصلاح سیاست‌های حمایتی است. این گزارش تاکید می‌کند که مجاری ایجاد بدهی‌های غیراوراقی دولت انسداد یابد و وظایف ارکان دولت در مدیریت بدهی مشخص شود.

با این حال، تنگناهای اقتصادی که در سال‌های اخیر گریبان کشور را گرفته، باعث شده است تا بحث اصلاحات ساختاری بودجه به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد.

آمارها حاکی از آن است که کسری بودجه در سال ۹۸ حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان و در سال ۹۹ بالغ بر ۱۸۰هزار میلیارد تومان بوده است و به نظر می‌رسد، این رقم در سال‌جاری به حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

در سال‌های گذشته، این کسری از طریق فروش اوراق، برداشت از صندوق توسعه ملی و فروش اموال دولت در بورس تا حد زیادی پوشش داده می‌شد، اما به نظر می‌رسد در سال‌جاری حتی با برداشته‌شدن تحریم‌ها و بالارفتن فروش نفت، جبران این کسری امکان‌پذیر نیست.

همچنین معضل کسری بودجه و تورم‌ بالا در سال‌های اخیر به شکل‌گیری تعادل بد در اقتصاد ایران منجر شده است که حتی اگر ادامه آن امکان‌پذیر باشد، نتایج خوشایندی در بر نخواهد داشت.

وجود کسری بودجه مداوم، ‌ افزایش سطح عمومی بدهی دولت و تورم‌ بالا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بحران‌های اقتصادی بزرگی در اقتصاد ایران بینجامد؛ در نتیجه انجام اصلاحات ساختاری و همه‌جانبه در بودجه از اهمیت زیادی برخوردار است.

طی سال‌های طولانی، اقتصاد ایران از معضلاتی رنج برده که در دوره‌های مختلف، صحبت از اهمیت آنها پای ثابت سخنان مسوولان کشور بوده و بر حل آن تاکید شده است، اما به دلیل هزینه‌های آن و به‌منظور یافتن راه‌های کم‌هزینه‌تر، اصلاحات به طور مداوم به تعویق افتاده است.

کسری بودجه یکی از این مشکلات است. به جرات می‌توان گفت، کسری بودجه و تورم دورقمی پای ثابت اقتصاد ایران در چند دهه اخیر بوده است.

دریافت فایل کامل گزارش
 

کد خبر: ۱۱۰٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha