۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
نمایندگان مجلس: حواسمان به گلایه‌های فرهنگیان است| تا پختگی کامل، طرحی را تصویب نمی‌کنیم
پی‌گیری انتظارات معلمین از طرح نظام رتبه بندی

نمایندگان مجلس: حواسمان به گلایه‌های فرهنگیان است| تا پختگی کامل، طرحی را تصویب نمی‌کنیم

با اجرای دقیق طرح نظام رتبه بندی نه فقط حقوق معلمان بر مبنای عملکرد آنها افزایش می یابد، بلکه تلاش می شود تا در مسیر عدالت محوری علاوه برحفظ بهبود معیشت فرهنگیان جایگاه این قشر اعتلا و ارتقاء یابد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طرح رتبه بندی معلمان برای بررسی نهایی در سامانه مجلس شورای اسلامی از سوی کمیسیون آموزش بارگذاری شده است تا نمایندگان ملت با آگاهی دقیق از جزئیات و زوایای چنین طرح مهمی که ۱۰ سال از آن می گذرد اما شکل اجرایی به خود نگرفته است با موشکافی مورد بررسی و در نهایت در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. خبر قبلی خبرگزاری بازار در این باره، و دغدغه‌ها و گاه گلایه‌های فرهنگیان کشور، نسبت به برآورده نشدن انتظارات با چنین طرحی، انگیزه‌ای برای پی‌گیری بیشتر موضوع شد.

اگر چه طرح رتبه بندی معلمان برای تصویب نهایی هم اکنون در مجلس شورای اسلامی قرار دارد تا نمایندگان ملت به خوبی از نحوه تغییر حقوق برمبنای جایگاه شغلی معلمان آگاه و در صورت لزوم چکش کاری لازم را برای اصلاح آن انجام دهند اما با بارگذاری این طرح مهم، خیلی از فرهنگیان همچنان معتقدند؛ برخی بندهای این طرح همچنان دارای اشکال و ایراداتی است و که این نواقص باید رفع شود.  

ایراد و ابهاماتی که درجایگاه شغلی معلمان برحسب فعالیت آنها چون برخورداری از مدرک تحصیلی، سابقه کاری، کارایی و تخصص و ...به چشم می خورد که در این راستا طرح مذکور باید قبل از رسیدن به صحن علنی در کمیسیون آموزش دوباره مورد تجدید نظر و بازبینی دقیق قرار گیرد.

البته این موضوع باعث شد که پنج شنبه گذشته خیلی از فرهنگیان با گله مندی از جزییات طرح رتبه بندی که در سامانه مجلس بارگذاری شده است، نسبت ابهامات موجود طرح در بند ۶ و ۷ اعتراض کنند.

مجلس به حمایت از معلمان برای دستیابی آنها به حقوق حقه خود کوتاه نمی آید و این طرح باید طوری شکل عملیاتی به خود گیرد که رفاه نسبی متناسب با کارایی و عملکردی که معلمان دارند ایجاد شود

طرح رتبه بندی معلمان هنوز پخته نیست 
در این میان اما نمایندگان مجلس در گفتگو با «خبرگزاری بازار» به حمایت از معلمان برخاستند و اعلام کردند؛ این طرح تا پختگی کامل آن طوری که حقوق معلمان تضییع نشود، مورد تصویب قرار نمی گیرد. به گفته وکلای ملت در بهارستان،  طرحی که یک دهه از آن می گذرد تا معیشت و حقوق معلمان بر مبنای جایگاه شغلی و عملکردی که دارند مورد توجه قرار گیرد و این قشر زحمت کش و فرزانه متناسب با توانمندی، تجربه، تخصص و جایگاهی که دارند به حقوق حقه خود برسند نیازمند بررسی دقیق است چرا که اکنون دیده می شود در پرداخت های مالی همه معلمان تا حدودی در یک سطح قرار دارند و با بی عدالتی به یک چشم به آنها نگریسته می شود.
در این میان توجه مجلس به اجرای طرح رتبه بندی معلمان تا جایی است که به گفته محمد مهدی فروردین، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ نمایندگان ملت در حمایت از معلمان برای دستیابی آنها به حقوق حقه این قشر زحمت کش کوتاه نمی آید و این طرح باید طوری شکل عملیاتی به خود گیرد که رفاه نسبی متناسب با کارایی و عملکردی که معلمان دارند ایجاد شود.

وی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» تصریح کرد: طرح رتبه بندی معلمان هم اکنون در مجلس شورای اسلامی است و طی امروز و فردا برای رای گیری به صحن علنی می آید حال از آنجایی که این طرح هنوز نواقص و ایراداتی از حیث چگونگی تامین منابع مالی، رتبه بندی شغلی بر مبنای عملکرد، تخصص و تجربه معلمان دارد که بی عدالتی هایی درآن هنوز به چشم می خورد، بنابراین  این طرح به احتمال فراوان در صحن علنی رای نمی آورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات عودت داده خواهد شد.

اجرای نظام رتبه بندی برای دستیابی معلمان به حقوقی است که برحسب عملکرد و کارایی و تخصص باید دریافت کنند تا عدالت در پرداخت ها حاصل شود نه اینکه حقوق ها برای خیلی از معلمان همچنان در یک رنج ارایه  بدون اینکه به جایگاه شغلی، تجربه، تخصص وکارایی معلمان نگریسته شود

پرداخت حقوقی که عادلانه نیست
وی با بیان اینکه مجلس باید به داد معلمان برسد چرا که حقوق خیلی از آنها عادلانه نیست گفت: اجرای نظام رتبه بندی برای دستیابی معلمان به حقوقی است که برحسب عملکرد و کارایی و تخصصی که دارند باید دریافت کنند تا عدالت در پرداخت ها حاصل شود نه اینکه حقوق ها برای خیلی از معلمان همچنان در یک رنج ارایه بدون اینکه به جایگاه شغلی، تجربه، تخصص وکارایی معلمان نگریسته شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: خواسته قشر فرهنگی از دولت و مجلس اجرای طرح رتبه بندی، و تحقق عدالت در پرداخت حقوق آن هم بر مبنای عملکرد است تا نه تنها مشکل معیشتی معلمان حل شود بلکه عدالت محوری نیز در این زمینه دیده شود.

بنا به این گزارش، طبق مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید با مدرک لیسانس، آموزشیار معلم، فوق لیسانس، مربی معلم و دکترا، استادیار معلم رتبه‌بندی می‌شوند. چرا که ۷۰۰ هزار معلم در کشور وجود دارد ولی ۵۰۳ هزار آنها در حال تدریس هستند که باید تا پایان ۱۴۰۰ جایگاه و رتبه آنها مشخص شود. از طرفی مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان باید از ۸۰ درصد از حقوق و فوق‌العاده اعضای هیئت علمی متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت کمتر نباشد. یعنی استادیارمعلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند. طبق این لایحه دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال کند و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند که پس از این قانون ششم، حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد هم‌تراز معلمان شاغل باشد. البته معلمان باز هم به تضییع حقوقشان با توجه به بند ۶ و ۷ این طرح گله دارند و معتقدند؛ حقوق آنها باید بر مبنای عملکرد و تجربه کار و سطح تحصیلات باشد.

بحث اجرای دقیق طرح رتبه بندی معلمان دغدغه مجلس است،  بنابراین مجلس شورای اسلامی با پشتیبانی از فرهنگیان در تلاش است تا این طرح به نحو شایسته ای تصویب و شکل عملیاتی به خود گیرد

طرح در مجلس چکش کاری می شود
رضا حاجی پور، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» راجع به تصویب و چگونگی اجرایی طرح رتبه بندی معلمان گفت: هر چند رئیس کمیسیون آموزش با هدف تسریع در روند تصویب این طرح مهم به حمایت از معلمان عزیر در شرایط تعطیلی مجلس، طرح را به هئیت رئیسه برای بارگذاری در سامانه مجلس ارایه کرده است تا مورد ارزیابی نمایندگان قرار گیرد اما بر اساس مولفه های موجود و آیتم هایی که در بند ۶ و ۷ این طرح دیده می شود چنین طرحی نیازمند بررسی بیشتر و چکش کاری در مجلس است تا حقوق معلمان در این طرح مهم به درستی دیده شود و در اجرا مشکلی آن را تهدید نکند.

وی با بیان اینکه با بارگذاری طرح رتبه بندی معلمان در سامانه مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی از سوی نمایندگان ارایه می شود تا بر اساس نظر همگانی تصمیمات راجع به تصویب و یا اصلاح طرح اتخاذ شود گفت: بحث اجرای دقیق طرح رتبه بندی معلمان دغدغه مجلس است بنابراین مجلس با پشتیبانی از فرهنگیان در تلاش است تا این طرح به نحو شایسته ای تصویب و شکل عملیاتی به خود گیرد.

اگر بودجه لازم در این زمینه تامین شود، بی تردید این ارقام دچار تغییر و افزایش خواهد شد. البته در بودجه سال آینده در کمیسیون آموزش بی تردید بحث بهبود معیشت معلمان مطرح می شود تا  با تخصیص اعتبار لازم  فرهنگیان مورد حمایت ویژه قرار گیرند

فوق العاده ویژه معلمان با تخصیص اعتبار تغییر می کند
وی در پاسخ به این سئوال که در بحث پرداخت فوق العاده ویژه معلمان، هر چند مجلس با تلاش و رایزنی توانست آن را احیا کند اما با اجرایی شدن آن، معلمان رقم فوق العاده را خیلی رقم آنچنانی نمی دانند که این همه منتظر آن بوده اند گفت: البته این موضوع به بحث تخصیص اعتبار و تامین بودجه برمی گردد. اگر بودجه لازم در این زمینه تامین شود بی تردید این ارقام دچار تغییر و افزایش خواهد شد. البته در بودجه سال آینده در کمیسیون آموزش بی تردید بحث بهبود معیشت معلمان مطرح می شود تا با تخصیص اعتبار لازم فرهنگیان عزیز مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

بنا به این گزارش، طرح رتبه بندی معلمان هم اکنون در سامانه مجلس شورای اسلامی بارگذاری شده است تا نمایندگان با بررسی جزئیات آن پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه کنند. این طرح طی روزهای آینده برای رای گیری نهایی به صحن علنی مجلس خواهد آمد اما معلوم نیست چه سرنوشتی داشته باشد چرا که برخی از نمایندگان مجلس و حتی معلمان معتقدند؛ این طرح هنوز پخته نیست و نواقص و ایراداتی دارد که باید حل و فصل شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 0
      تا این پخت و پزای شما آماده بشه سفره چین ما عزرائیله
    • اصغرنسب. IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      آنقدر لفت بدید و آنقدر چکش کاری کنید که آخرش معلم ها بدهکار هم شوند ...
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      وعده وعده ده سال است که ما فرهنگیان را سر کار گذاشتند معلم رابه خاک سیاه نشاندند
    • ایدین IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      اقایون نماینده حقوق نجومی میگیرن اونوقت میگن تا اطمینان حاصل نکنیم اجرا نمیشه مگه یادتون رفته معلم بالای سرتون بود