۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
جایگاه ویژه بازار سرمایه در تحقق «جهش تولید»
یادداشت؛

جایگاه ویژه بازار سرمایه در تحقق «جهش تولید»

«بازار سرمایه که به عنوان پل ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان و متقاضیان سرمایه در شرکت‌ها و صنایع مختلف است، نقش مهمی در تحقق عملی جهش تولید در سال جدید دارد و می تواند به عنوان یک گذرگاه برای جهش حداکثری تولید به کار آید» این، بخشی از یادداشتی است که محمدرضا علی اشرفی روزنامه نگار حوزه اقتصاد برای خبرگزاری بازار نوشته است.

محمدرضا علی اشرفی- از سال ۱۳۹۰ توجه مقام معظم رهبری به حوزه اقتصاد افزون شده و بر همین اساس نام گذاری سال‌ها که از سوی ایشان صورت می‌گیرد رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است.

افزایش تولید یکی موضوعات مهم در جهت گیری‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر بوده و ایشان در آخرین اقدام سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامیدند. شعاری که تحقق آن کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق می‌دهد.

طی سال‌های اخیر در سایه این جهت گیری‌ها و با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی پیش رو گام‌های خوبی در زمینه رونق تولید و اقتصاد کشور برداشته شده است.

یکی از اولین ملزومات برای تحقق شعار سال کنترل تورم در کشور است که به طور کلی اگر نقدینگی در خرید و فروش دارایی جذب شود می‌تواند از افزایش تورم جلوگیری کند و در این بین بازار سرمایه یکی از بهترین بازارها برای کنترل نقدینگی و تورم در کشور طی سال جاری محسوب می‌شود.

بدون شک یکی از ملزومات تحقق شعار جهش تولید، حمایت از بازار سرمایه بوده چراکه می‌توان بازار بورس را به عنوان بهترین مکان برای سرمایه‌ گذاری در راستای تحقق شعار سال عنوان کرد.

همچنین ناگفته پیداست که باتوجه به جریان‌های هدایت‌کننده در بازارهای مالی که می تواند در تبدیل بخش غیرمولد به بخش مولد نقش اساسی ایفا کند، بازار سرمایه نیز به عنوان بازاری تلقی می‌شود که ضمن پشتیبانی از تولید کشور، نشانگر وضعیت اقتصادی حاکم است و سبزی و جهش این بازار به معنی شکست تحریم های ظالمانه دشمنان این کشور است.

تامین اعتبار لازم برای تولیدکنندگان و زنجیره تولید از طریق بورس، اصلاح نظام بانکی با اولویت اصلاح ترازنامه بانک ها و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق می تواند جهش تولید را در کشور رقم زند.

بانک‌ها به دلیل سودهای بالایی که به سپرده ‌گذاران پرداخت می‌کنند باعث شده ‌اند تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کاهش یابد که این خود مغایر با سیاست های کلان اقتصادی در کشور است. در آن طرف قضیه نیز بانک ها عهده دار بخش بزرگی از تامین مالی صنایع و شرکت‌ها از طریق دریافت تسهیلات می شوند که مسیری زمانبر و گران قیمت بوده و به نفع صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ نیست.

استفاده از فرصت موجود و انجام اقدامات لازم برای ورود سرمایه‌های مردم به بازار سرمایه ضروری است چراکه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بورس علاوه بر جهش تولید می تواند باعث تثبیت متغیرهای اقتصادی باشد.

با اینکه در این سال های اخیر شاهد بانک‌ محورشدن اقتصاد کشورمان بودیم ولی از سال ۹۸ تا حدودی اقبال عمومی به بازار سرمایه به وجود آمد و واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی کشور به جای تامین منابع خود از بانک ها از بازار سرمایه تغذیه کردند که گام مهمی در جهت کنترل تورم در جامعه بود. این تامین منابع از بورس در آن روی سکه همچنین باعث توسعه اشتغال و رفاه عمومی نیز می شود.

همه این موارد اگر رخ دهد، بازار سرمایه نقش اساسی در جهش تولید خواهد داشت. ذکر این نکته نیز ضروری است که باید عمق این بازار با رونق عرضه های اولیه و واگذاری سهام دولتی در سال جاری افزایش یافته و بورس پناهگاه پول های سرگردان جامعه به جای بانک ها که عمدتا صرف موارد غیرمولد می شود، باشد.

کد خبر: ۱۱٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha