۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
«روغن حیوانی» ظرفیت اقتصادی ایلام نیازمند برندسازی
بازار گزارش می‌دهد؛

«روغن حیوانی» ظرفیت اقتصادی ایلام نیازمند برندسازی

ایلام- روغن حیوانی یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی در استان ایلام شناخته می شود که نیازمند بسته بندی و برندسازی است.

بازار؛ گروه استان ها: سیاه چادرهای عشایر ایلام همچون واحدهای تولیدی کوچک به شمار می رود که نقش مهمی در تامین فرآورده های دامی در استان،رونق تولید و اشتغال دارند.

در بین تولیدات عشایر استان ایلام روغن حیوانی یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی این قشر است که کیفیت این محصول باعث شده به سایر استان های کشور نیز ارسال و به فروش برسد.

روغن حیوانی کلمه ای آشنا در بین عشایر استان ایلام به قدمت بلندای زاگرس است که به دست زنان باسخاوت عشایر تولید می شود و  طرفداران زیادی نیز دارد.

در حالی که روغن حیوانی به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدات عشایر استان یاد می شود که نبود برنامه ریزی درست از سوی مسئولان و عدم بسته بندی و برندسازی این محصول مهم اقتصادی را در انزوا قرار داده است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم روغنی حیوانی از ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان(بستگی به کیفیت) به فروش می رسد، متاسفانه اکثر اوقات این محصول به اسم استان های دیگر  وارد بازار می شود.

در کنار همه این ظرفیت های اقتصادی روغن حیوانی، نبود صنایع تبدیلی در این حوزه باعث شده تا این محصول با کمترین سود و با نام و نشانی قریب توسط دلالان راهی بازار مصرف شود

روغن حیوانی توسط دلال ها خریداری می شود
یکی از دامداران عشایری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نزدیک به ۱۵۰ راس گوسفند دارم که از محل فروش شیر، ماست، پشم به خصوص از روغن حیوانی برای امرار معاش زندگی استفاده می کنیم.

اگر شرکت های بسته بندی در این خصوص ایجاد شود، مقدار زیادی از سود حاصل از فروش این محصول با ارزش به قشر عشایر و زحمتکش نیز تعلق می گیرد

محمد نادی افزود: یکی از تولیدات دامی مهم عشایر استان ایلام روغن حیوانی است که بسیاری از مردم از این تولید عشایری استفاده می کنند اما متاسفانه این محصول تولیدی دلالان به قیمت بسیار ناچیز از عشایر خریداری می کنند و با قیمت بسیار هنگفتی در استان های دیگر می فروشند.

«روغن حیوانی» ظرفیت اقتصادی ایلام نیازمند برندسازی

وی گفت:اگر شرکت های بسته بندی در این خصوص ایجاد شود، مقداری زیادی از سود حاصل از فروش این محصول با ارزش به قشر عشایر و زحمتکش نیز تعلق می گیرد.

تولید سالانه ۴۵۶ تن روغن حیوانی در ایلام
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ارزش اقتصادی تولیدات عشایر سالانه بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

فرشاد یاسمی افزود: عشایر استان ایلام با وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سالانه ۴۶۵ تن روغن حیوانی تولید می کنند.

 نیاز اصلی عشایر بحث فروش محصولات است، با ایجاد صنایع تبدیلی در این حوزه هم می توان به اشتغالزایی رسید و هم سفره زیبای عشایر را پررنگ تر و شیرین تر کرد

وی تصریح کرد: ارزش تولید سالانه روغن حیوانی در استان ایلام سالانه بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان است که می توان با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی بخش زیادی از این ارزش اقتصادی را نصیب عشایر کرد.

«روغن حیوانی» ظرفیت اقتصادی ایلام نیازمند برندسازی

وی با اشاره به اینکه نیاز اصلی عشایر بحث فروش محصولات است، تصریح کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی در این حوزه هم می توان به اشتغالزایی رسید و هم سفره زیبای عشایر را پررنگ تر و شیرین تر کرد.

یاسمی تصریح کرد: ۱۱ درصد جمعیت استان شامل ۶۰ هزار نفر را عشایر تشکیل می دهند که محل اصلی امرار معاش آنها فروش فرآورده های دامی است.

سهم ۲۵ درصدی عشایر ایلام در اشتغال استان
وی با اشاره به نقش مهم عشایر استان ایلام در رونق تولید و اشتغال در استان، افزود: قشر عشایر ۲۵ درصد از اشتغال کل استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور عشایری ایلام عنوان کرد: یکی از مشکلات جامعه عشایر استان ایلام بحث خرید دام مازاد عشایر است که با هماهنگی های به عمل آمده از هفته آینده مشکل افزایش خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام حل و ۸۵ هزار راس دام عشایر خریداری خواهد شد.

عشایر قشر مولد و فعال و تولیدکننده جامعه هستند اما این سخنان نباید تنها در قالب شعار و حرف باقی بماند بلکه باید برای عملی کردن این شعارها حمایت‌هایی صورت گیرد که در زندگی آنان اثرگذار باشد.

استان ایلام به لحاظ شرایط اقلیمی و بهره مندی از طبیعتی بکر و چهار فصل، از ویژگی لازم برای توسعه صنعت دامپروری و تولید فرآورده های دامی با کیفیت برخوردار است.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • milad IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      سلام وقت بخیر اصولا در ایران اگر همین تهیه روغن از حالت سنتیش خارج بشه و حتی لوکس بشه بهداشتی تر بشه صد درصد از کیفیتش کم میشه و بعد از گذشت چند وقت از تولید فاصله زیاد با تولید قبل خودش را دارد اصولا بازگانان در کشور ما بیشتر به فکر خودشون و جیب خودشون هستن و اهمیتی چندانی به 10 یا 20 سال یا بیشتر بعد خود نمیدن تفکر این هست حالا 5 سال هم باشیم تو این صنعت بعد زمین کارخانه گرون شد آگهی تو دیوار و شیپور و ... انجام میدیم مابه التفاوت قیمت الان مجموعه با 5 سال دیگه میشه سود خالص ما بعدش میریم ترکیه 5 تا واحد میخرم و ...