۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
«بازارگردان»؛ ضرورتی برای بازار سرمایه
مدیرعامل سبدگردان اعتبار مطرح کرد؛

«بازارگردان»؛ ضرورتی برای بازار سرمایه

در شرایط کنونی، با توجه به الزامات سازمان بورس و تعهد بیشتر ناشران نسبت به سهام شرکت خود و گسترش ابزارهای ارتباطی، بازارگردانی بیش از پیش با استقبال ناشران مواجه شده است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه، مدیرعامل سبدگردان اعتبار مهم‌ترین نقش بازارگردانان را در بازار سرمایه، کمک به نقدشوندگی سهام دانست و گفت: بازارگردانان با منابع مالی، دانش و تخصصی که در اختیار دارند، به‌صورت حرفه‌ای بر سهامی خاص فعالیت می‌کنند. این اقدام افزون بر نقدشوندگی آن سهم، به افزایش عمق بازار نیز کمک می‌کند.

محمد کفاش پنجه‌شاهی افزود: یکی از وظایف بازارگردانان، به تعادل رساندن سهم است. به این معنی که آنها هنگامی‌که تقاضا برای فروش زیاد است، اقدام به خرید می‌کنند و در زمانی که تقاضا برای خرید بالاست، اقدام به فروش می‌کنند. این اقدام آنها به روان شدن معاملات می‌انجامد.

وی با بیان اینکه بازارگردانان در کشف قیمت ذاتی سهم نیز ایفای نقش می‌کنند، تصریح کرد: لازمه این امر، فعالیت حرفه‌ای و اصولی بازارگردانان است. این «پیش‌شرط» در حقیقت همان فلسفه وجودی بازارگردانان است. به بیانی دیگر، بازارگردانان متخصصانی هستند که منابع مالی را برای تعادل و نقدشوندگی سهمی خاص صرف می‌کنند.

مدیرعامل سبدگردان اعتبار در همین راستا ادامه داد: طبیعی است زمانی که بر سهامی به صورت حرفه‌ای تمرکز شود، اطلاعاتی همچون روند قیمت، وضعیت شرکت و اطلاعات دیگر بررسی می‌شوند. در نتیجه، قیمت ارزش ذاتی سهم به شیوه‌ کارشناسی استخراج می‌شود و در جایی که سهم از قیمت ارزش ذاتی خود فاصله مثبت یا منفی می‌گیرد، وارد عمل می‌شوند.

وی با اشاره به شکسته شدن مقاومت ناشران در برابر بازارگردانی تصریح کرد: در ابتدا ناشران به دلیل الزام سازمان بورس تن به بازارگردانی می‌دادند اما با ارتقای دانش مالی، افزایش شفافیت شرکت‌های بورسی، بهبود ارتباط سهامداران با شرکت‌های بورسی، ارتباط میان بازارگردانان و ناشران تقویت شده است، اگرچه هنوز با حالت ایده‌آل فاصله دارد.

کفاش پنجه‌شاهی اقدامات سازمان بورس در این زمینه را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: الزامات این سازمان مبنی بر اصلاح دستورالعمل بازارگردانی، شفاف سازی‌ها  و ارائه ابزارهای مالی جدید و الزام مدیران به پاسخگویی ناشران به سهامداران خود، از جمله مواردی است که می‌توانند باعث استقبال شرکت‌های بورسی از بازارگردانی شود.

به گفته مدیرعامل سبدگردان اعتبار، افزایش ثروت سهامداران از وظایف مدیران شرکت‌ها است. ثروت سهامدار در حقیقت همان ارزش سهامی است که در بورس معامله می‌شود و سهامداران مالک آن هستند. در نتیجه، اگر ناشری سهم خود را رها کند، این موضوع با اعتراض سهامداران مواجه می‌شود و بی‌تعهدی ناشران به سقوط ارزش آن سهم می‌انجامد.

وی پیشنهاد داد: بهتر است فعالیت بازارگردانی فقط به صندوق‌های بازارگردانی محدود نشود و مجوز جدیدی برای فعالیت بازارگردانی همانند بازار کشورهای پیشرفته همراه با تسهیلات برای اشخاص متخصص و علاقمند در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha