۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
تقویت ارزش ریال از مسیر کنترل تورم| امکان متعادل سازی بازار ارز
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تقویت ارزش ریال از مسیر کنترل تورم| امکان متعادل سازی بازار ارز

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کنترل تورم و انتظارت تورمی منجر به تقویت ریال خواهد شد، گفت: همچنین دولت این توان را دارد که در یک بازه نهایتا یکساله بازار ارز را به سمت تعادل ببرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس علوی‌راد، کارشناس مسائل اقتصادی درباره لزوم برنامه ریزی برای تقویت ارزش ریال گفت: تقویت ریال به پیش نیازهای اساسی در اقتصاد ایران و متغیرهای کلان نیاز دارد که به نظر می‌رسد گرچه توان سوق دادن جهت‌گیری‌ها به سمت این متغیرها در میان و بلندمدت موجود است، اما آثار و پیامدهای‌ آن قاعدتا به زودی ظاهر نخواهد شد، بنابراین یکسری اصلاحات اساسی برای دنبال کردن آن نیاز است که باید جدی انگاشته شود.

وی در ادامه درباره انجام فعالیت‌های کوتاه مدت برای انجام این مهم، بیان کرد: مجموعه مسائلی که بتواند بر روی تعدیل انتظارات تورمی موثر واقع شود، از یک بُعد آرامش را به بازار ارز و بازارهای موازی آن برخواهد گرداند و از طرف دیگر چنانچه واکسیناسیون هم تا پایان آذرماه سرعت گیرد، جریان صادرات غیرنفتی حتی در شرایط تحریم‌ها را سریعا به دامنه‌های پیش از شروع بیماری کرونا خواهد رساند، به ویژه بر روی بازارهایی که بر آن‌ها تسلط نسبی هم وجود داشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص یادآور شد: بازار کشورهای همسایه و حتی کشورهایی که کمتر با ایران کار بازرگانی انجام می‌دهند را می‌توان مورد توجه قرار داد تا در صورت موفقیت، منابع اصلی حاصل از صادرات غیرنفتی تقویت شود و عرضه ارز را هم استحکام بخشد و در بحث بازار کمک رسان باشد. تعدیل انتظارات تورمی را هم باید مورد توجه داشت که بسیار حائز اهمیت است.

علوی‌راد در رابطه با چگونگی تحقق تعدیل انتظارات تورمی بیان کرد: به طور کلی در مجموع یکسری اتفاقات در بُعد سیاست‌گذاری کشور باید روی دهد تا به تعدیل انتظارات تورمی منتهی شود. مسئله دیگر این است که دولت به سرعت تکلیف ۵۲ هزار میلیارد تومانی که دولت آقای روحانی در سه ماهه اول از بانک مرکزی تنخواه گرفته و پایه پولی در نتیجه آن بالا رفته را تسویه حساب کند یا این اطمینان خاطر را به وجود آورد که این کار ادامه نخواهد داشت، زیرا در صورت تداوم روند مورد اشاره نمی‌توان انتظار تعدیل تورم را داشت.

وی در ادامه افزود: جریان اقتصادی چه از نظر داخلی و چه بین‌الملل باید به این سمت برود که آتش انتظارات تورمی در مرحله اول بیشتر از این برآشفته نشود. در این بین کنترل رشد تورم گام اول به حساب می‌آید زیرا زمانی که انتظارات تورمی بالا باشد، در واقع جنب و جوش هم زیاد خواهد بود، پس در این شرایط باید روند را معکوس کرد. از طرف دیگر می‌توان با توجه به کدهایی که از پیوستن ایران به سازمان شانگهای گرفت، امیدوار بود و در صورتی که دولت سیزدهم ابعاد عملیاتی آن را به خوبی تبیین کند، باید برای مردم تشریح شود که عضویت در این پیمان چگونه کمک خواهد کرد که دامنه تاب‌آوری اقتصاد را بالا ببرد. چنانچه از این موارد سیگنال خوبی به جامعه داده شود، به تعدیل انتظارات تورمی خواهد انجامید.

این کارشناس اقتصادی در این خصوص تاکید کرد: تمام این موارد در صورتی که رویداد جدید منفی رخ ندهد، دولت این قابلیت را خواهد داشت تا بتواند در کوتاه مدت و بازه ۵ یا ۶ ماهه ونهایتا یکسال بازار ارز را به سمت جلوگیری از تضعیف بیشتر ریال و ایجاد یک آرامش نسبی پیش ببرد تا توان برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. با این حال در صورتی که سوال شود برای اینکه مسئله تکانه‌های ارزی که در ایران پس  از جنگ سریالی شده و ۵ بار اتفاق افتاده، تکرار نشود، چه باید کرد؟ پاسخ در مسئله ساختاری میان مدت و بلندمدت است که باید از تورم‌های دورقمی پایدار در کشور فاصله گرفت و راه حل هم این است که نقدینگی در سیستم بانکی متناسب با رشد اقتصادی باشد، موضوعی که الان وجود ندارد.

علوی‌راد در ادامه افزود: چنانچه درصدد باشیم تا در میان یا بلندمدت تقویت ریال را در دست داشته باشیم، راه حل آن مهار تورم است که بخش زیادی از آن هم با کنترل جریان نقدینگی و متناسب کردن با رشد اقتصادی ایران حاصل می‌شود، مابقی به مواردی مانند اصلاح ساختاری، احیای صادرات نفت یا جهش در بحث صادرات غیرنفتی و حضور موفق در صادرات غیرنفتی برمی‌گردد.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha