۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
ابهام در مذاکرات و خروج مردم از حالت انتظار، ارز را گران کرد!/ ۲۸۴۰۰ تومان آخرین قیمت دلار
تحلیل بازار از علل گرانی ارز در بازار؛

ابهام در مذاکرات و خروج مردم از حالت انتظار، ارز را گران کرد!/ ۲۸۴۰۰ تومان آخرین قیمت دلار

کارشناسان می گویند؛ اخبار منفی ناشی از ابهام در انجام توافقات مذاکرات هسته ای و عدم ارتباط با دنیا در کنار نبود سیاست گذاری های اصولی ساماندهی بازار در داخل، باعث گرانی ارز شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ قیمت دلار مدتی است بر مدار رشد قراردارد، این افزایش قیمت که ناشی ازعوامل متعددی است که برخی ها خروج مردم از حالت انتظار به دلایل طولانی شدن روند مذاکرات برجامی همچنین نبود سیاست گذاری درست در بازار و از طرفی کمبود منابع ارزی در داخل را عنوان می کنند.
دلاری که نوسان قیمت آن اقتصاد کشور و خانوارها را به هم می ریزد زیرا نرخ گذاری همه کالاها در بازار تابع قیمت لحظه ای ارز است. دلاری که پس از مدت ها سکون در کانال ۲۷ هزار تومان در ماه گذشته اما اکنون روی ریل رشد قرار گرفته است و دولت نیز برای ممانعت از رشد نرخ این کالای سرنوشت ساز در بازار اقدامی جدی نمی کند.

با روی کار آمدن دولت رئیسی قیمت ارز برخلاف پیش بینی ها افزایشی شد و از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۲۸ هزار تومان در حال حرکت است،  حرکتی که در صورت بی توجهی در مهار و ساماندهی آن احتمال رسیدن قیمت تا ۳۰ هزار تومان و حتی بیشتر هم دور از انتظار نیست

احتمال رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان!
به عقیده خیلی از اقتصاددانان ماهها قبل از روی کارآمدن دکتر رئیس به عنوان رئیس جمهور کشورمان بازار ارزبه انتظار دو موئلفه  نتیجه گیری مذاکرات برجام در وین و چگونگی تغییر سیاست های ارزی در دولت جدید، همچنین نوع نگاه رویکرد ارتباط بین المللی در دولت جدید به انتظار نشسته بود.
 این انتظار که قیمت ارز را در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان قرارداد باعث می شد تا کسی به این بازار ورود نکند چرا که می ترسیدند با سیاست گذاری های جدید قیمت ارز که وعده افت آن را تا رسیدن به رقم ۲۰ هزار و حتی کمتر داده بودند محقق شود.
اما با روی کار آمدن دولت رئیسی قیمت ارز برخلاف پیش بینی ها افزایشی شد و از ۲۵ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان در حال حرکت است. حرکتی که در صورت بی توجهی در مهار و ساماندهی آن احتمال رسیدن قیمت تا ۳۰ هزار تومان و حتی بیشتر هم دور از انتظار نیست.

یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در بازار طولانی شدن مباحث مذاکرات در وین و چالش های فعلی بین مقامات جمهوری اسلامی با اورِژانس هسته ای در مورد گزارش نوع فعالیت های هسته ای ایران است که سیگنال گرانی را به بازار ارز داد 

سیگنال گرانی ارز از وین
علی حیدری کارشناس بازار در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل افزایش نرخ ارز در بازار گفت: دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار طولانی شدن مباحث مذاکرات در وین و چالش های فعلی بین مقامات جمهوری اسلامی با اورِژانس هسته ای در مورد گزارش نوع فعالیت های هسته ای ایران در این زمینه است که سیگنال گرانی را به بازار ارز داد چنین موضوعی باعث می شود تا احتمالا مذاکرات به درازا کشیده شود.
وی در ادامه گفت: البته تیم مذاکره کننده فعلی در حال حاضر راهی می روند که ۴۰ سال پیش پیموده اند یعنی مذاکرات برای مذاکره، این مسئله به ابهام و انتظار بازار بیشتر کمک می کند و نمی تواند دستاورد چندانی داشته باشد.
وی به تاثیر سیاست گذاری های داخلی برای مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: گویا در دولت جدید هنوز فردی که بتواند به خوبی بانک مرکزی را با درایت و اصول اداره کند پیدا نشده است، حال از آنجایی که اکبر کمیجانی رئیس کل فعلی بازمانده از دولت گذشته هنوز سکاندار بانک مرکزی است بنابراین وی را فردی با تدبیر و تخصص می دانند چرا که توانسته است با سیاست گذارهای خاص در این شرایط سخت بازار ارز و امور پولی را مدیریت کند.

این احتمال وجود دارد که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی در لحظه قیمت ارز روندی افزایشی به خود گیرد ونرخ دلار حتی به بیش از ۴۰ هزارتومان هم برسد، زیرا تیم اقتصادی دولت دیدگاه کسب درآمد از عایدی داخل را دارند

تغییر نرخ ارز در بارار با تغییر رئیس ذکل بیانک مرکزی
این کارشناس بازار و مسائل اقتصادی در ادامه گفت: این احتمال وجود دارد که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی در لحظه قیمت ارز روندی افزایشی به خود گیرد ونرخ دلار حتی به بیش از ۴۰ هزارتومان هم برسد. زیرا تیم اقتصادی دولت دیدگاه کسب درآمد از عایدی داخل را دارند که این گرایش نیاز به کسب درآمدهای مالیاتی را افزایش و اقتصاد را پرچالش تر می کند.
حیدری در ادامه اظهارداشت: به نظر من اقتصاد درحال حاضر در کما بسر می برد که فراتر از انتظارات است، این اقتصاد کار مدیریتی درست و واصولی می خواهد چرا که حال اقتصاد کشور خوب نیست و اگر مدیریت های ناکارآمد مسئولیت پذیر شوند اما اقدامات لازم را به کار نگیرند مشکلات بیشتر می شود.

نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۲۸ هزار ۴۰۰ تومان و قیمت یورو نیز به حدود ۳۳ هزار تومان رسید

تداوم قیمت دلار و یورو در بازار 
بنا به این گزارش قیمت ارز امروز نیز در بازار افزایش یافت طوری که نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۲۸ هزار ۴۰۰ تومان رسید. مشاهدات از بازار ارز حکایت از این دارد که دلار امروز و درپایان معاملات هفتگی این بازار با ۱۴۰ تومان افزایش نسبت نسبت به روز قبل با ۲۸ هزار و ۳۹۱ دهزار تومان معامله شد.
در طی معاملات امروز، ۲۸,۴۲۱ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۷۵۵ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار رقم خورد. همچنین قیمت یور نیز امروز در بازار آزاد افزایشی بود و به حدود ۳۳ هزار تومان رسید. یورو نیز امروز با ۱۲۰ تومان افزایش نسبت به دیروز در بازار افزایش و با بهای، ۳۲,۹۱۸ تومان معامله شد طوری که، ۳۳,۰۳۸ تومان بیشترین قیمت و ۳۲,۳۴۷ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای یورو در معاملات امروز یورو به ثبت رسید.
اگر چه نرخ ارز امروز در بازار افزایشی بود اما قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز با ۴,۰۰۰ تومان کاهش، ۱۱,۸۶۳,۰۰۰ معامله شد.
اما قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم بدون هیچ تغییری، ۱۱,۴۹۸,۰۰۰ معامله شد. همچنین قیمت نیم سکه نیز با ۵۰,۰۰۰ تومان افزایش، ۶,۱۰۰,۰۰۰ معامله و ربع سکه با ۲,۰۰۰ تومان افزایش، ۳,۶۰۲,۰۰۰ مورد داد و ستد قرار گرفت. هر مثقال طلا ۱۸ عیار نیز امروز در بازار آزاد با ۱۴,۰۰۰ تومان کاهش، ۴,۰۵۸,۰۰۰ معامله و قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار نیز با ۴,۲۰۰ تومان افزایش، ۱,۱۶۱,۵۰۰ به فروش رفت.
با آنکه قیمت ها در بازار ارز روندی صعودی را می پیمایند اما معلوم نیست که سیاست گذاریها برای مهار قیمت هاو یا ساماندهی بازار چگونه و آینده نرخ این کالا به کجا ختم شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha