۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
ایران بیست و دومین صادر کننده پرتقال در ۲۰۲۰ | افزایش ۱۱۱ درصدی صادرات نسبت به ۲۰۱۹
بزرگترین صادر کننده پرتقال در ۲۰۲۰ کدام کشور است؟

ایران بیست و دومین صادر کننده پرتقال در ۲۰۲۰ | افزایش ۱۱۱ درصدی صادرات نسبت به ۲۰۱۹

در حالی که در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار پرتقال صادراتی بیش از ۵.۴ میلیارد دلار بوده، ایران نیز با صادراتی به ارزش تقریبی ۱۳ میلیون دلار در جایگاه ۲۲ دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی:  پرتقال از جمله مرکباتی است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران رشد می کند و عمدتا به صورت تازه خوری مصرف می شود. در حالی که بر اساس گزارشات منتشر شده ارزش جهانی بازار صادرات پرتقال در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵.۴ میلیارد دلار بوده است ، ایران نیز در این دوره با صادراتی به ارزش حدود ۱۳ میلیون دلار در جایگاه ۲۲ دنیا قرار گرفته است.

اگرچه پرتقال ایران به کشورهای بسیاری صادر می شود با این وجود بر اساس گزارشات چهار ماهه سازمان گمرک کشور عمدتا خریدار این محصول کشورهای اطراف ایران از جمله «افغانستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، ارمنستان، عمان، امارات متحده عربی، قطر، و غیره» است که به صورت پرتقال تازه یا خشک کرده به این کشورها ارسال می شود.

گزارشات جهانی همچنین حاکی از این است که ارزش پرتقال صادراتی در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۱۳.۹ درصد افزایش داشته است.

۵کشور اسپانیا، آفریقای جنوبی، مصر، ایالات متحده و هلند بیش از ۷۰ درصد از ارزش کل پرتقال صادر شده در سراسر جهان را رقم زده اند

اسپانیا، آفریقای جنوبی، مصر، ایالات متحده و هلند؛ ۵ صادر کننده بزرگ دنیا
داده های جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ کشورهای «اسپانیا، آفریقای جنوبی، مصر، ایالات متحده و هلند» در جایگاه اول تا پنجم صادر کنندگان برتر این محصول بوده اند به طوری که در مدت نامبرده بیش از ۷۰ درصد از ارزش کل پرتقال صادر شده در سراسر جهان را رقم زده اند.
از سوی دیگر از منظر قاره ای، این گزارشات حاکی از این است که کشورهای اروپایی بیشترین ارزش صادراتی محصول پرتقال را با صادر کردن محموله هایی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار در ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده اند. به این ترتیب ۴۴.۸ درصد از کل پرتقال صادراتی  در ۲۰۲۰ از طریق قاره اروپا ارسال شده است.

همچنین در رتبه دوم صادرکنندگان آفریقایی با ۲۸.۷ درصد قرار گرفته اند و جایگاه سوم نیز به آمریکای شمالی با ۱۱ درصد سهم تعلق گرفته است. گفتنی است در سال ۲۰۲۰ قاره آسیا سهمی به میزان ۸.۴ درصد در کل پرتقال صادراتی داشته است و رتبه چهارم جهان را از آن خود کرده است.

اسپانیا به عنوان بزرگترین صادر کننده پرتقال در ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار انجام داده و بیش از ۲۶ درصد از کل پرتقال صادراتی را رقم زده است

اسپانیا در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۶ درصد از کل پرتقال صادراتی را رقم زده است
گزارشات منتشر شده همچنین می گوید: اسپانیا به عنوان بزرگترین صادر کننده پرتقال در ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار انجام داده و بیش از ۲۶ درصد از کل پرتقال صادراتی را رقم زده است.

از سوی دیگر آفریقای جنوب به عنوان دومین صادر کننده دنیا در مدت نامبرده صادراتی به ارزش ۷۹۷.۹ میلیون دلار انجام داده است و به این ترتیب در این بازار سهمی به میزان ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

کشور مصر نیز ۱۲ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است و صادراتی به ارزش ۶۴۸ میلیون دلار را به ثبت رسانده است. همچنین ایالات متحده آمریکا در این سال ۵۷۴ میلیون دلار و هلند ۳۴۶ میلیون دلار صادرات پرتقال داشته و به ترتیب سهمی به میزان ۱۰.۴ و ۶.۴ درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش کشورهای «استرالیا، یونان، پرتغال، ترکیه، ایتالیا، چین، هنگ کنگ، مراکش، شیلی و هند» نیز در جایگاه ششم تا پانزدهم صادر کنندگان عمده پرتقال دنیا در ۲۰۲۰ قرار گرفته اند. به این ترتیب از نظر ارزش، ۱۵ کشور ذکر شده ۹۳.۴ درصد از پرتقال های جهانی صادر شده را در سال ۲۰۲۰ حمل کرده اند.

کشور ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۲۲ دنیا قرار گرفته میزان صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۱۱۱ درصد افزایش داده است

ایران صادرات پرتقال را در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داد
نکته جالب توجه اینکه در بین ۱۵ صادر کننده برتر دنیا در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ کشورهای هند به میزان ۱۶۱ درصد، چرتغال ۷۵ درصد، یونان ۴۸ درصد و ترکیه ۴۴ درصد صادرات خود را افزایش داده اند.

کشور ایران نیز که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۲۲ دنیا قرار گرفته است میزان صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۱۱۱ درصد افزایش داده است.

از سوی دیگر سه کشور «هنگ کنگ، استرالیا و مصر نیز میزان صادرات پرتقال را در مدت نامبرده نسبت به سال قبل به ترتیب به میزان ۲۳.۵ درصد،  ۳ درصد و  ۱.۲ درصد کاهش داده اند.

کد خبر: ۱۰۹٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha