۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
CDN چیست؛ ۵ تامین‌کننده برتر آن در سال ۲۰۲۱

CDN چیست؛ ۵ تامین‌کننده برتر آن در سال ۲۰۲۱

شبکه تحویل محتوا یا CDN (سی‌دی‌ان) مخفف بوده و به‌گروهی از سرورهای توزیع شده در مناطق مختلف جغرافیایی اشاره دارد که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا محتوای اینترنتی را سریع‌تر به کاربران نهایی ارائه دهند.

به گزارش بازار، در این مقاله بررسی توضیح خواهیم داد که CDN چیست. سی‌دی‌ان (content delivery network) شبکه ای از سرورها در سرتاسر جهان است که محتوا را از سرور مبدأ دریافت نموده و از طریق نزدیک‌ترین سرور به محلی که کاربر نهایی قرار دارد، محتوا را با سرعت بالاتری در دسترس کاربر قرار می‌دهد. در واقع برای آن که بدانید CDN چیست، به طور ساده می‌توان گفت این فرایند با توزیع سرورها در مناطق مختلف جغرافیایی باعث می‌شود که فشار روی سرورهای مبدأ کاهش یابد. در این مقاله به طور مفصل به شما خواهیم گفت سی‌دی‌ان چیست و چگونه کار خواهد کرد و در ادامه با مزیا و تامین‌کنندگان برتر آن آشنا خواهیم شد.

 سی‌دی‌ان یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

همانطور که به طور خلاصه اشاره شد، شبکه تحویل محتوا یا CDN (سی‌دی‌ان) مخفف بوده و به‌گروهی از سرورهای توزیع شده در مناطق مختلف جغرافیایی اشاره دارد که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا محتوای اینترنتی را سریع‌تر به کاربران نهایی ارائه دهند.

سی‌دی‌ان امکان انتقال سریع منابع و محتوای اینترنتی مورد نیاز شامل صفحات HTML، فایل‌های جاوا اسکریپت، شیوه نامه CSS، تصاویر و فیلم‌ها و... را فراهم می‌کند. محبوبیت خدمات سی‌دی‌ان مخصوصا درهاست وردپرس به طور روز افزون در حال افزایش است و امروزه اکثر ترافیک وب از جمله ترافیک سایت‌های مشهور مانند فیس‌بوک، نتفیلیکس و آمازون از طریق سی‌دی‌ان‌ها، ارائه می‌شود.  

علاوه بر آن، یک سی‌دی‌ان مناسب و به خوبی پیکربندی شده به محافظت از وب سایت‌ها در برابر برخی حملات مخرب رایج مانند حملات توزیع شده مخرب DDOS  کمک کند.

سی‌دی‌ان چگونه کار خواهد کرد؟

CDN چیست؛ ۵ تامین‌کننده برتر آن در سال ۲۰۲۱

سی‌دی‌ان شبکه ای از سرورها است که به هم متصل شده‌اند و هدف آن ارائه محتوا در سریع‌ترین زمان، ارزان‌ترین قیمت، قابلیت اطمینان و ایمنی دیتاها می‌یاشد. به منظور بهبود سرعت اتصال، سی‌دی‌ان سرورها را در نقاط مبادله بین شبکه‌های مختلف (Internet exchange points) قرار می‌دهد.

این نقاط مبادله اینترنت (IXP) مکان‌های اولیه‌ای هستند که ارائه‌دهندگان اینترنت مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند تا با کمک همدیگر دسترسی به ترافیک ناشی از شبکه‌های مختلف را تامین کنند. ارائه دهندگان سی‌دی‌ان با اتصال به این مکانهای پرسرعت و به هم پیوسته قادر هستند هزینه‌ها و زمان تحویل داده را با سرعت بالا کاهش دهند.

وقتی نوبت به بارگذاری محتوا در وب سایت‌ها می‌رسد، در صورت کند بودن سایت کاربران به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند. خدمات سی‌دی‌ان می‌تواند به روشهای زیر به کاهش زمان بارگیری کمک کند:

قابلیت اطمینان و Redundancy 

ماهیت توزیع شده سی‌دی‌ان در سطح جهانی به معنی کاهش فاصله بین کاربران و منابع وب سایت است. به جای اتصال به سرور اصلی وب سایت، سی‌دی‌ان به کاربران اجازه می‌دهد تا به مرکز داده جغرافیایی نزدیک‌تری متصل شوند. در نتیحه زمان تبادل دیتای‌تر به معنای سرویس‌دهی سریع‌تر است.

افزایش سرعت سایت

CDN چیست؛ ۵ تامین‌کننده برتر آن در سال ۲۰۲۱

سی‌دی‌ان‌ها می‌توانند با کاهش اندازه فایل با استفاده از تکنیک‌هایی مانند کوچک‌سازی و فشرده‌سازی، حجم داده‌های منتقل شده را کاهش دهند. اندازه فایل‌های کوچک‌تر به معنی زمان بارگذاری سریع‌تر است.

امنیت داده‌ها

امنیت اطلاعات جزء لاینفک سی‌دی‌ان است. سی‌دی‌ان می‌تواند سایتی را با گواهینامه‌های TLS/SSL ایمن نگه دارد که از استاندارد بالای احراز هویت، رمزگذاری و یکپارچگی اطمینان حاصل کند.

هزینه پهنای باند

هر بار که سرور مبدا به درخواست کاربران سایت پاسخ می‌دهد، پهنای باند مصرف می‌شود. استفاده از سی‌دی‌ان، مانند سی‌دی‌ان  Cloudflare، ترافیک درخواست‌های مبدا را کاهش می‌دهد و در نتیجه هزینه‌های پهنای باند را کاهش می‌دهد.

مدیریت پیک‌های ترافیک

در برخی از بخشها مانند تجارت الکترونیکی، ترافیک کاربران به شدت افزایش پیدا می‌کند که ممکن است باعث قطعی لحظه ای سرور نیز بشود. اما ارائه دهندگان سی‌دی‌ان در این زمان، درخواست‌های کاربر را بین سرورهای سی‌دی‌ان موجود برای کاهش بار توزیع می‌کنند. متعادل‌سازی بار از خرابی و اضافه بار سرور جلوگیری می‌کند.

 افزایش رتبه سئو سایت

هنگام رتبه‌بندی یک صفحه یا وب سایت، موتورهای جستجو پارامترهای زیادی را در نظر می‌گیرند. آنها لیست کاملی از آنچه را که در نظر می‌گیرند فاش نمی‌کنند، اما واضح است که سرعت بارگذاری صفحات سایت، امنیت انتقال داده‌ها و تجربه کاربری که ارائه می‌دهد بخش بزرگی از رتبه سئو است.

 تامین‌کنندگان برتر CDN در سال ۲۰۲۱

CDN چیست؛ ۵ تامین‌کننده برتر آن در سال ۲۰۲۱

در ادامه لیستی از گزینه‌های برتر سی‌دی‌ان‌ها برای ‌هاست لینوکس یا ویندوز از نظر سرعت و قابلیت اطمینان آمده است.

۱.StackPath

استک‌پس یکی از بهترین ارائه دهندگان سی‌دی‌ان در بازار است. آنها چند سال پیش مکس سی‌دی‌ان را برای تقویت خدمات خود خریداری کردند.

این مرکز دارای چندین مرکز داده در سراسر جهان است، بنابراین به شما کمک می‌کند سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهبود بخشید. علاوه بر این، دارای یک گواهی خصوصی EdgeSSL به صورت رایگان نیز هست.

راه‌اندازی استک‌پس بسیار آسان است و به شما امکان می‌دهد تجزیه و تحلیل زمان واقعی را کنترل کنید. همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند سیستم ذخیره‌سازی هوشمند، فشرده‌سازی Gzip، ریدایرکت ۳۰۱ و موارد دیگر است.

۲.Sucuri

Sucuri یک شرکت امنیتی معروف وب سایت است که از سایت شما در برابر هکرها، حملات دیداس و بدافزارها محافظت می‌کند. همچنین می‌توانید از افزونه وردپرس آنها برای نظارت و اسکن وب سایت خود برای مسائل امنیتی استفاده کنید.

آنها علاوه بر ویژگی‌های امنیتی خود، خدمات سی‌دی‌ان را نیز ارائه می‌دهند تا به شما در سرعت بخشیدن به بارگیری وب سایت کمک کنند. بهینه سازی با سرعت سایت برای سئو و دلایل دیگر بسیار مهم است.

۳.Cloudflare

کلودفلر یکی از محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان سی‌دی‌ان در بین وبلاگ‌نویسان، مشاغل آنلاین مختلف و متخصصان طراحی وب است. کلودفلیر به صورت یک برنامه رایگان و بدون محدودیت در پهنای باند ارائه می‌شود. این ویژگی، کلودفلیر را به یکی از بهترین ارائه‌دهندگان سی‌دی‌ان رایگان برای وردپرس تبدیل می‌کند. آنها بیش از ۱۸۰ مرکز داده در سراسر جهان دارند. این امر می‌تواند برای بهبود عملکرد، سرعت و امنیت وب سایت شما مفید واقع شود.

۴. KEYCDN

کی‌سی‌دی‌ان یکی دیگر از ارائه دهندگان سی‌دی‌ان محبوب در لیست ما است. با استفاده از افزونه سی‌دی‌ان Enabler می‌توانید به راحتی آن را در هاست وردپرس خود ادغام کنید. آنها به مشتریان خود برنامه‌های "هرچه که می‌خواهید پرداخت کنید" را ارائه می‌دهند، این بدان معناست که شما فقط هزینه آنچه را که استفاده می‌کنید، پرداخت می‌کنید. برخی از ویژگی‌های مهم کی‌سی‌دی‌ان شامل فشرده سازی Gzip، گزارشات در زمان واقعی، گزینه‌های پاکسازی فوری، احراز هویت دو مرحله‌ای، حفاظت از DDoS و موارد دیگر است.

۵.Rackspace

رک‌اسپیس یک ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری مدیریت شده و اختصاصی است. آنها خدمات سی‌دی‌ان را نیز ارائه می‌دهند تا به شما در افزایش عملکرد سایت‌های تجارت الکترونیک، برنامه‌های وب و سایر وب سایت‌ها کمک کند.

این سیستم مانند کی‌سی‌دی‌ان در سیستم قیمت‌گذاری استفاده می‌کند. رک‌اسپیس بر اساس زیرساخت ابری قدرتمند ساخته شده است، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که سایت وردپرس شما سریع باشد. همچنین سرورهای رک‌اسپیس در بیش از ۲۰۰ مرکز داده در سراسر جهان وجود دارند.

 کلام آخر

همانطور که می‌دانید سرعت بالا و آپتایم اجزای مهم یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی آنلاین می‌باشند. خرابی سخت افزار و بالا بودن میزان ترافیک ونیز بالا بودن احتمال حملات مخرب و در نتیجه کاهش محبوبیت، می‌تواند بازدید سرور وب را تحت تاثیر قرار داده و از دسترسی کاربران به سایت یا خدمات شما جلوگیری کند. با فعال‌سازی سی‌دی‌ان شما علاوه بر افزایش سرعت وب سایت خود، می‌توانید از سایت خود در برابر حملات هکرها نیز محافظت نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می‌توانید با کادر مجرب و متخصص وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha