۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران
بازار گزارش می‌دهد؛

گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران

همدان- درحالی باغداران ملایری سالانه ۳۰ هزارتن کشمش تولید می‌کنند که هنوز برای نگهداری و انتقال کشمش‌ها به کارخانه‌ها از گونی های ۵۰ کیلویی استفاده می کنند که این امر کیفیت تولیدات را کاهش می دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: آذرماه سال ۱۳۹۷ با ثبت نظام تولید انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو)، انگور ملایر شناسنامه جهانی گرفت و حق مالکیت برند جهانی برای تاکستان‌های این شهر ثبت شد.

البته قبل از آن هم ملایر به‌عنوان دومین شهرستان استان همدان شهر خوشه‌های انگور لقب داشت و بسیاری از مردم در نقاط مختلف ایران و جهان این شهر را با باسلق، شیره انگور و کشمش مرغوبش می‌شناختند.

در میان محصولات تولیدی شهرستان ملایر؛ کشمش شهرتی ملی دارد و یکی از انواع مرغوب کشمش در ایران است ضمن اینکه این محصول کشاورزی سالانه بخشی از صادرات استان همدان را به خود اختصاص می‌دهد.

سالیانه به‌طور میانگین بیش از ۲۴۰هزار تن انگور از ۱۱هزار هکتار سطح باغات شهرستان ملایر برداشت می‌شود و بیش از ۳۰ هزار تن  از آن به کشمش تیزابی تبدیل‌ شده و در سبد صادرات قرار می گیرد

طبق آمار سالیانه به‌طور میانگین بیش از ۲۴۰هزار تن انگور از ۱۱هزار هکتار سطح باغات شهرستان ملایر برداشت می‌شود و بیش از ۳۰ هزار تن  از آن به کشمش تیزابی تبدیل‌ شده و در سبد صادرات قرار می گیرد.

گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران

با این حال باغداران این محصول راهبردی و اصیل هنوز هم با مشکلاتی مواجه هستند که اگر کمی همت صورت گیرد حل این مشکلات را شاهد خواهیم بود.

این روزها مهمترین مشکلی که فروش کشمش ملایر را با چالش مواجه کرده و ارزش‌افزوده کمی را نصیب باغدار می‌کند این است که کشمش ملایر که محصول بسیار پر ارزشی است برند خاص و بسته‌بندی خوب و شکیلی ندارد و به شکل نامناسبی دپو و به کارخانه ها منتقل می شود.

هر چند در کارخانه ها کشمش ملایر پس از پاکسازی و شست‌وشو در بسته‌های ۱۰ کیلویی سورت شده و برای صادرات به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، اما قبل از آن و در مرحله باغ تا کارخانه وضعیت قابل تعریفی ندارد در صورتی که به راحتی می توان وضعیت بهتری را شامل حال کشمش ها کرد.

کشمش ها در گونی های ۵۰ کیلوگرمی جمع آوری و راهی محل نگهداری می شوند که این نحوه جمع آوری و دپوی کشمش ها منجر به نابودی آنها می شود چراکه پس از مدتی ماندن در کیسه ها شیره کشمش ها خارج شده و موجب ازبین رفتن کیفیت کشمش می شود

یکی از مشکلات حال حاضر نبود وسیله مناسب برای جمع آوری کشمش ها است به نحوی که کشمش ها در گونی های ۵۰ کیلوگرمی جمع آوری و راهی محل نگهداری می شوند که این نحوه جمع آوری و دپوی کشمش ها منجر به نابودی آنها می شود چراکه پس از مدتی ماندن در کیسه ها شیره کشمش ها خارج شده و موجب ازبین رفتن کیفیت کشمش می شود.

گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران

در همین زمینه منوچهر رضایی از صادرکنندگان کشمش در استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مرغوب ترین کشمش ایران را تولید می کند و با کیفیت ترین انگور را دارد و ۲۵ درصد تولیدات کشمش کشور را به خود اختصاص داده است؛ گفت: صادرات سالانه کشمش از ملایر ۵۰ هزارتن است.

نحوه جمع آوری کشمش و دپوی آن در کارخانجات اشکال دارد چراکه بافت فیزیکی کشمش در اثر فشار آسیب می بیند

منوچهر رضایی با بیان اینکه نحوه جمع آوری کشمش و دپوی آن در کارخانجات اشکال دارد چراکه بافت فیزیکی کشمش در اثر فشار آسیب می بیند؛ گفت: مشکلات بخش تولید همچنان پابرجا است و برای رسیدن به نقطه مطلوب در کیفیت محصول صادراتی باید دستگاه متولی یعنی سازمان جهاد کشاورزی باجدیت بیشتری ورود کند.

وی نیاز محصول کشمش ملایر را اصلاح وضعیت انبارداری از طریق تهیه سبد برای انتقال محصول از باغ‌ها به واحدهای فرآوری اعلام و عنوان کرد: اگرچه این مسئله نیازمند هزینه بیشتری است، اما نقش مؤثری در ارتقای کیفیت محصول صادراتی خواهد داشت.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر بابیان اینکه سال‌های اخیر در راستای ارتقای کیفیت محصولات پیشنهادهایی برای انتقال به دستگاه‌های بالادستی ارائه کرده‌ایم اما هنوز در راستای عملیاتی کردن این پیشنهادها شاهد حرکتی نیستیم، عنوان کرد: انگور برداشت‌شده توسط باغدار برای خشک شدن روی زمین پهن می‌شود در حالی که این روش مشکلات بسیاری برای محصول ایجاد می‌کند.

گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران

وی گفت: جمع اوری کشمش ها در گونی های بزرگ و انتقال آنها به این وسیله باعث می شود هواخوری بین ذرات کاهش یافته و باعث افزایش رشد میکروارگانیزم ها و قارچ ها شود که این موضوع صادرات را با مشکل مواجه می کند.

مدیر کارخانه کشمش نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشمش شهر جهانی ملایر در کشمکش مشکلات است؛ گفت: دپوی کشمش در کارخانجات سورت و بسته بندی مناسب نیست در حالی که برای ۶۱ کارخانه این مشکل وجود دارد.

باغدار پس از جمع‌آوری محصول کشمش را به‌صورت غیراصولی در داخل گونی نگه‌داری می کند که نتیجه‌ای جز چسبندگی، له‌شدگی، خروج شیره و درنهایت کپک‌زدگی ندارد

غیاثوند عنوان کرد: باغدار پس از جمع‌آوری محصول کشمش را به‌صورت غیراصولی در داخل گونی نگه‌داری می کند که نتیجه‌ای جز چسبندگی، له‌شدگی، خروج شیره و درنهایت کپک‌زدگی ندارد.

این گلایه کارخانه داران حرف دل باغداران هم هست؛ باغدارانی که خشک کردن انگورها را از چند هفته قبل شروع کرده اند.

احمد غفاری از تولیدکنندگان کشمش در ملایر با بیان اینکه ما کشمش ها را بسته بندی نمی کنیم و فقط به صورت فله در کیسه های ۵۰ کیلویی جمع آوری می کنیم؛ گفت: این مشکل نه تنها در ملایر بلکه در کل کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه ریختن کشمش سبز در گونی کیفیت آن را از بین می برد؛ افزود: سالم ماندن و کیفی ماندن کشمش و ماندگاری کیفیت آن در گرو راهکارهایی است که باید به آن توجه کرد.

غفاری یکی از راهکارها را استفاده از سبد عنوان کرد و گفت: همانطور که انگور را در سبد می ریزیم و به محل موردنظر منتقل می کنیم باید کشمش هم در سبد بریزیم و جابجا کرده و به کارخانه منتقل کنیم.

گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران

وی با بیان اینکه هرچقدر امکانات باغدار بیشتر باشد و محصول را به شکل با کیفیت تری تحویل کارخانه دهد بسته بندی راحت تر خواهد بود؛ گفت: برای جمع اوری اصولی کشمش ها به سبدهایی نیاز است که جلوی ضایعات ۲۰ درصدی کشمش را بگیرد.

قیمت هر عدد گونی ۱۵۰۰ تومان است در حالی که تهیه هر سبد برای کشاورز ۴۵ هزارتومان آب می خورد

یکی دیگر از باغداران نیز در این خصوص با بیان اینکه قیمت هر عدد گونی ۱۵۰۰ تومان است در حالی که تهیه هر سبد برای کشاورز ۴۵ هزارتومان آب می خورد؛ گفت: این مشکل شاید با دادن تسهیلات به کشاورز برای تهیه سبد حل شود.

محسنی با بیان اینکه حتی کارخانجات کشمش می توانند از جهادکشاورزی تسهیلات ارزان قیمت بگیرند و سبد تهیه کنند و در اختیار باغداران قرار دهند، گفت: با استفاده از سبد دیگر فشار فیزیکی به محصول وارد نخواهد شد و کشمش ظاهر زیبایی خواهد داشت و در عین‌حال مواد مغذی خود را حفظ می‌کند و حتی شستشو در محل، قبل از بسته‌بندی نیز تسهیل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز پیرامون مشکلات باغداران و تولیدکنندگان انگور و کشمش شهرستان ملایر بابیان اینکه ملایر با دو برند جهانی یکی از شهرهای برتر در ایجاد امنیت غذایی کشور است از رسیدگی به پنج اولویت مهم طرح فراز، اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش، تعیین قیمت کشمش، تنوع در ارقام انگور و راه‌اندازی میز انگور و کشمش خبر داد.

حجت الاسلام احد آادیخواه با اشاره به فعالیت ۶۵ واحد فرآوری کشمش و اختصاص بیش از نیمی از صادرات استان همدان به این شهرستان، نبود صنایع تبدیلی و قیمت کشمش را از مهمترین دغدغه باغداران عنوان و خرید حمایتی کشمش را از بهترین مدل‌ها برای حمایت از باغداران و پایان دادن به دل‌نگرانی‌های آنان قلمداد کرد.

حمایت از کشاورز و تولیدکننده زمانی محقق می‌شود که کشاورز بتواند محصولش را به قیمت و به موقع بفروشد

حجت الاسلام آزادیخواه بیان کرد: حمایت از کشاورز و تولیدکننده زمانی محقق می‌شود که کشاورز بتواند محصولش را به قیمت و به موقع بفروشد.

گونی‌های پلاستیکی بلای جان کشمش‌های صادراتی| لزوم تهیه سبدهای حمل محصول برای باغداران

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به اینکه صادرکنندگان کشمش به ۲ نکته مهم در حوزه صادرات این محصول اشاره کرده‌اند، افزود: نخست اینکه این محصول جزو محصولات لوکس است و دوم اینکه نبود این محصول در سبد غذایی مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: از طرفی صادرکنندگان ما مازاد بر مصرف کشور را صادر می‌کنند و اگر این روند دچار اخلال شود ضربه مهلکی را به کشاورز و تولیدکننده می‌زند.

در تلاش هستیم قیمت کشمش را به نزدیکترین رقم واقعی خود برسانیم که باغدار متضرر نشود

حجت الاسلام آزادی‌خواه با بیان اینکه متوسط قیمت جهانی کشمش ۱.۵ دلار تخمین زده شده است، بیان کرد: ما با این قیمت هنوز فاصله داریم و این به ضرر باغدار است و با اهتمام وزیر جهاد کشاورزی در تلاش هستیم قیمت کشمش را به نزدیکترین رقم واقعی خود برسانیم که باغدار متضرر نشود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ رقم انگور در شهرستان ملایر تولید می‌شود و انجمن‌ها، تعاونی باغداران، واحدهای فرآوری کشمش، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون در این حوزه مشغول فعالیت هستند؛ گفت:از ۲ سال پیش سند سه ساله راهبردی توسعه شهرستان تدوین شد که امسال سال آخر این سند است.

با این تفاسیر پرواضح است که ملایر به عنوان یکی از قطب های صادرات کشاورزی در استان همدان نیازمند توجه است و باید مسئولان و دست اندرکاران به فکر حل مشکلات این شهرستان باشند.

اگر کمی به فکر باغداران بوده و گذشته از تدبیر برای انتقال کشمش ها به کارخانه ها؛ در بسته‌بندی این محصول پرارزش کارخانه‌ها خلاقیت به خرج دهند و به سمت بسته‌بندی شکیل و کوچکتر بروند هم می‌توانند محصول تولیدی باغداران به قیمت بیشتری خریداری کنند و هم ارزآوری بیشتر برای کشور داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha