۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
الزامات تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد| میانگین رشد زیر دو درصد اقتصاد کشور در ۱۵ سال گذشته
یک اقتصاددان در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

الزامات تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد| میانگین رشد زیر دو درصد اقتصاد کشور در ۱۵ سال گذشته

تبریز- بهبودی، اقتصاددان تبریزی گفت: برای تحقق رشد سالانه ۸ درصدی که هدف برنامه پنج ساله بود، باید الزاماتی فراهم شود.

داود بهبودی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: نظام اداری و بخش خصوصی ما در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلاش های توان‌فرسایی انجام می‌دهد اما چالش اصلی این است که خروجی مورد انتظار حاصل نمی‌شود.

وی افزود: با وجود صرف منابع کلان وضعیت درآمد، رفاه، اشتغال، ایجاد ثروت، ارزش افزوده و صادرات چندان مطلوب نبوده و از مسوولان رده اول نظام تا مردم کف خیابان ناراضی و گله‌مند هستند؛ کسری بودجه هم نشان می‌دهد، دولت بیش از آنچه درآمد دارد، هزینه می‌کند.

بهبودی با اعلام اینکه متوسط دوره ساخت پروژه‌های ملی از ۱۵ سال هم فراتر رفته که یک فاجعه‌ است، متذکر شد: برای اینکه ورودی‌های ما اثرات خود را در درآمد، اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و رفاه نشان دهد باید بودجه را هدفمند و اثربخش کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: اگر بپذیریم روند گذشته با وجود تلاش‌های صورت گرفته و هزینه‌های صرف شده نتایج مورد انتظار را نداشته و به بن بست رسیده باید مسیر و ریل‌گذاری را تغییر دهیم و فرایندها و نظامات حکمرانی و تدبیر را اصلاح کنیم.

این اقتصاددان توضیح داد: میانگین سالانه رشد اقتصادی کشور در ۱۵ سال گذشته کمتر از دو درصد و رشد سرانه کمتر از یک درصد بوده و برنامه‌ریزی رشد ۸ درصدی به عنوان هدف یک ساله بسیار سنگین به نظر می‌رسد که فراهم آوری الزامات خاصی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته که اثرات خود را در رشد نشان نمی‌دهد؛ این امر حاکی از وجود ظرفیت‌های خالی قابل توجه در بخش‌هایی مثل صنعت و خدمات است؛ بطوری که متوسط بخش صنعت استان فقط با حدود ۵۸ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

وی افزود: در واقع بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خالی وجود دارد که بسیار قابل توجه بوده و با رفع موانع و اصلاح شاخص‌های کسب و کار می تواند به تولید و ارزش افزوده منجر شود.

بهبودی تاکید کرد: اگر بخواهیم در سال آینده نقش پذیری استان را در ایجاد ارزش افزوده، درآمد و صادرات ارتقا دهیم باید به تکمیل ظرفیت‌های خالی، رفع نواقص سخت افزاری، افزایش بهره‌وری و راندمان در سطح توجه کنیم.

وی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی دانش برنامه‌ریزی مناسبی دارد، سند تدبیر توسعه‌ استان تدوین و اهداف و جهت گیری سند آمایش نیز مشخص شده که سیاست‌های این اسناد بالادستی راهگشای برنامه ریزان اقتصادی استان خواهد بود.

 اقتصاددان تبریزی گفت: میانگین رشد اقتصادی سالانه کشور در ۱۵ سال گذشته کمتر از دو درصد و رشد سرانه کمتر از یک درصد بوده و برای تحقق رشد سالانه ۸ درصدی که هدف برنامه پنج ساله بود، باید الزاماتی فراهم شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha