۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
واکنش منفی قیمت اوراق تسه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن| پای بازپرداخت اقساط در میان است؟
«بازار» گزارش می دهد

واکنش منفی قیمت اوراق تسه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن| پای بازپرداخت اقساط در میان است؟

اولین تاثیری که مصوبه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بازار مسکن گذاشت کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار بود حال سوال این است که آیا دلیل این اتفاق بازپرداخت بالای این وام است؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: اواخر ماه گذشته با تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش یافت. این تصمیم گیری اگر چه تا حدودی می تواند موجب تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن و شاید رونق خرید و فروش مسکن شود اما به گفته فعالان بازار و متقاضیان خرید اقساط آن چنان بالاست که بیشتر از اینکه از میزان وام خوشحال باشیم باید از بازپرداخت آن ترسید.

سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان(با جعاله ۴۸۰ میلیون تومان) و به‌صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوجین ۳۲۰ میلیون تومان و به صورت انفرادی ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان و بصورت انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شد.

فعالان بازار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گویند: افزایش تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم و رسیدن آن به سقف ۴۸۰ میلیون تومان (به اضافه وام جعاله) شاید خوشایند به نظر برسد اما متقاضیان واقعی و مصرف کننده مسکن معتقد هستند که بازپرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن بسیار بالا است.

مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن به خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گوید: کارآمدترین تسهیلات خرید مسکن در ایران، استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) است. اما همین اوراق نیز دارای مشکلاتی است چرا که نرخ سود اسمی این اوراق ۱۷.۵ درصد و نرخ سواد واقعی آن بالای ۲۲ درصد است.

 اگر در تهران میانگین هر متر خانه را ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانه ۶۵ متری حدود ۲ میلیارد تومان بوده که وام ۴۸۰ میلیون تومانی کمتر از ۲۵ درصد آن را پوشش می‌دهد

وی افزود: وام مسکن زمانی می تواند قدرت خرید متقاضیان را ارتقاء دهد که بازپرداخت اقساط آن نیز از عهده متقاضیان که عمدتا از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند بر بیاید. اگر در تهران میانگین هر متر خانه را ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانه ۶۵ متری حدود ۲ میلیارد تومان بوده که وام ۴۸۰ میلیون تومانی کمتر از ۲۵ درصد آن را پوشش می‌دهد.

هنوز برخی از متقاضیان مسکن از افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم بی خبر هستند و زمانی که میزان اقساط ماهانه آنرا که حدود ۸.۶ میلیون تومان است را می شنوند از اقدام برای خرید اوراق مسکن صرف نظر می کنند

اما گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری بازار از برخی املاکی ها نشان می دهد که هنوز برخی از متقاضیان مسکن از افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق بی خبر هستند و زمانی که میزان اقساط ماهانه آنرا که حدود ۸.۶ میلیون تومان است را می شنوند از اقدام برای خرید اوراق مسکن صرف نظر می کنند.

نمایندگان مجلس به خصوص برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس این روزها با مصاحبه های خود نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم اظهار نارضایتی می کنند.

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسون عمران مجلس در این خصوص معتقد است که عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط وام خرید مسکن را نمی‌دهد. وام‌هایی با نرخ سود ۱۸ الی ۲۲ درصد و با بازپرداخت ماهانه ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمر مردم را می‌شکند.

محمد سرگزی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است که وام ۴۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن با اقساط سنگین ۸.۶میلیون تومانی برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه مناسب نیست.

طی چند روز گذشته نیز گزارش ها حاکی از این است که قیمت هر فقره اوراق حق تقدم به دلیل نبود تقاضا افت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و تلاش برخی املاکی ها نیز برای جلب نظر متقاضیان خرید با این حربه که قیمت مسکن افزایش خواهد یافت بی ثمر بوده است.

قیمت هر برگ اوراق مسکن ۵۰۰ هزار تومانی که در هفته گذشته به حدود ۷۰ هزار تومان معامله شده بود روز گذشته به ۶۰ هزار تومان کاهش یافت

قیمت هر برگ اوراق مسکن ۵۰۰ هزار تومانی که در هفته گذشته به حدود ۷۰ هزار تومان معامله شده بود روز گذشته به ۶۰ هزار تومان کاهش یافت.

میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته در محدوده ۶۴ هزار و ۴۷۰ تومان قرار گرفت. این میزان در مقایسه با روزهای قبل کاهشی بوده است.

بررسی‌های انجام شده نشان می دهد به رغم برخی نگرانی‌ها از بابت ایجاد التهاب در بازار بالادست تسهیلات مسکن  -بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن- بعد از اعلام خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن، بازار معاملات اوراق واکنش چندانی به این خبر نشان نداد. 

گزارش بانک مسکن نشان می دهد که پیش از این برخی از فعالان بازار نسبت به احتمال افزایش قیمت اوراق در نتیجه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن ابراز نگرانی کرده بودند اما به رغم گذشت بیش از یک هفته از اعلام خبر افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق(تسهیلات ساخت و خرید واحدهای مسکونی)، قیمت اوراق کماکان در کانال ۶۰ هزار تومان قرار دارد و حتی نسبت به روزهای ابتدای اعلام این خبر (افزایش سقف تسهیلات مسکن) عقبگرد نیز داشته است.

این گزارش می افزاید: افزایش تقاضا در بازار اوراق است که می تواند تحت تاثیر نوسانات سایر بازارها به خصوص بازار مسکن و بازار سرمایه تقاضا برای خرید اوراق را افزایش دهد.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha