۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
تلاش دشمن برای تحقیر دستاورد دانشمندان ایرانی| «برکت» کم‌عارضه‌ترین واکسن
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

تلاش دشمن برای تحقیر دستاورد دانشمندان ایرانی| «برکت» کم‌عارضه‌ترین واکسن

لرستان- رسانه‌های بیگانه سعی دارند با تحقیر دستاورد دانشمندان ایرانی، واکسن برکت را ناکارآمد جلوه دهند درحالی که به گفته کارشناسان کیفیت آن بالاتر از واکسن سینوفارم و آسترازنکا و عوارض آن کمتر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها موضوع واکسن کرونا یکی از داغ‌ترین و پربحث‌ترین اخبار رسانه‌ها و جامعه است عده‌ای در لرستان برنامه واکسیناسیون را لازم دانسته و از آن استقبال می‌کنند اما هنوز در انتخاب نوع واکسن مردد هستند و هنوز نتوانسته‌اند به یک جمع بندی و تصمیم قطعی برسند بگیرند.

واکسن ایرانی به شدت مورد حمله رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و این دستاورد دانشمندان کشور از سوی دشمنان، حقیر شمرده می شود تا جایی که باور به ناکارآمدی واکسن داخلی در اذهان مردم، شکل گرفته  و نتیجه آن مردد شدن گروهی از مردم جامعه است حال انکه استقبال گسترده از واکسن برکت نشان داد که این واکسن هیچ موردی منفی ندارد و پروپاگاندای رسانه های غربی دنبال جو سازی است.

تحقیقات و عملیات ساخت واکسن برکت، شش ماه دیرتر از سایر دنیا آغاز شد و همین موضوع سبب شد که ما از کشورهای دیگر عقب بمانیم و نتوانیم تولیدات خود را به موقع، در دنیا عرضه کنیم. به هر حال مردم همچنان گمان می‌کنند که واکسن برکت از کیفیت لازم برخوردار نیست و ترجیح می‌دهند از واکسن‌های وارداتی استفاده کنند که در این گزارش اظهارات متخصصان را در رابطه با کارایی و عملکرد واکسن ایرانی جویا می‌شویم.

گردهمایی بهترین متخصصان ایرانی برای تولید واکسن برکت
کارشناس پزشکی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کشور ما در زمینه تولید واکسن برکت سرمایه گذاری های زیادی انجام داده و بهترین متخصص های خود را در این زمینه به کار گرفته و به هر صورت تلاش های بسیاری انجام شده است. 

واکسن ایرانی به شدت مورد حمله رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و این دستاورد دانشمندان کشور از سوی دشمنان، حقیر شمرده می شود تا جایی که باور به ناکارآمدی واکسن داخلی در اذهان مردم، شکل گرفته است

مهدی مختاری افزود: وقتی یک واکسن بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد ابتدا مراحل مختلف کارآزمایی را پشت سر می‌گذارد که معمولا این مراحل تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی است و متخصصان برجسته‌ای بر نتایج این کارآزمایی ها نظارت می‌کنند.

وی عنوان کرد: واکسن داخلی مراحل کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشت مختاری عنوان کرد: در دنیا معمولاً وقتی از واکسن ها استفاده می شود که نتایج چند مرحله کارآزمایی واکسن به صورت مقاله منتشر شود و در حال حاضر تنها ایرادی که می توان به واکسن برکت گرفت این است که هنوز نتایج آن به شکل علمی منتشر نشده است اما با توجه به نظرات وزارت بهداشت و سازندگان، این واکسن مراحل کارآزمایی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

تلاش دشمن برای تحقیر دستاورد دانشمندان ایرانی | «برکت» کم‌عارضه‌ترین واکسن

عدم توجه به شایعات
کارشناس پزشکی ادامه داد: طبیعتاً ما در این زمینه می‌توانیم به مسئولان اعتماد کنیم چون هیچ وقت یک محصول مشکل دار را به مردم کشور خود تزریق نمی کنند بنابراین شایعاتی که در مورد عدم کارایی واکسن برکت وجود دارد بیشتر به علت ناآگاهی برخی افراد است و عموماً اخباری که خلاف جهت آب باشند سریعتر پخش می‌شوند. به نظر من هیچ جای نگرانی در رابطه با واکسن برکت وجود ندارد و مسئولان امر بهتر است در این زمینه نتایج کارآزمایی را به صورت مقالات منتشر کنند تا نگرانی ها در این زمینه نیز به حداقل برسد.

مختاری با تاکید بر اعتمادسازی به این نوع واکسن، تصریح کرد: اعتمادسازی یعنی مسئولان و تولیدکنندگان «کوایران برکت» در صف مقدم تزریق این واکسن باشند تا مردم هم تشویق شوند کما اینکه ما شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه اقدام کردند و به شکل نمادین این اتفاق افتاد.

اعتمادسازی یعنی مسئولان و تولیدکنندگان «کوایران برکت» در صف مقدم تزریق این واکسن باشند

وی بیان کرد: اکثر واکسن هایی که در کشور ما مطرح هستند، مثل سینوفارم، آسترازنکا و برکت تقریباً فرمول مشابهی دارند و واکسن‌هایی که تقریبا متفاوت هستند مثل فایزر و مادرنا در کشور آمریکا تولید می‌شوند. وی گفت: «فایزر» و «مدرنا» نسل جدید واکسن محسوب می‌شوند که در کشور ما استفاده نمی‌شوند ولی ما بقی واکسن ها اکثراً دارای ایمنی بالای ۸۰% هستند که از نظر کارایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

کیفیت واکسن ایرانی بالاتر از آسترازانکاست
معاون غذا و داروی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در حال حاضر میزان اثربخشی و کیفیت همه واکسن ها در دست بررسی است و هنوز مورد خاصی را برای هیچ کدام از این واکسن ها گفته‌ نشده اما کیفیت واکسن برکت حتی از آسترازنکا بهتر است.

محسن اسدبیگی با بیان اینکه بروز عوارض کوتاه مدتی مانند تب و لرز و بدن درد و ....  در کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند، طبیعی است ولی در بحث عوارض بلند مدت هنوز هیچ نوع عارضه بلندمدتی مشاهده و شناسایی نشده است، ابراز داشت: تاکید سازمان جهانی بهداشت بر این است که همه افراد به هر نوع واکسنی که دسترسی است را استفاده کنند چون این واکسن‌ها اثربخشی دارند. 

وی با بیان اینکه  اکنون حدود چهار تا پنج میلیون دوز واکسن برکت در سطح کشور استفاده شده است. خاطرنشان کرد: پیک پنجم نشان داد افرادی که واکسیناسیون شده اند، ۷۰ تا ۷۵ درصد میزان مشکلات آنها از جمله بستری شدن و مرگ و میر کاهش پیدا کرده است.

تلاش دشمن برای تحقیر دستاورد دانشمندان ایرانی | «برکت» کم‌عارضه‌ترین واکسن

عوارض واکسن ها
متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه همه واکسن‌ها عوارض دارند و هیچ واکسنی نیست که عارضه نداشته باشد؛ در حالی میزان استفاده از واکسن برکت بسیار کم شده که برخی از افرادیکه واکسن سینوفارم و آسترازنکا تزریق کرده‌اند پس از آن به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: در واقع تعداد افرادی که به بنده مراجعه کردند و واکسن برکت زده‌اند از تعداد انگشتان دست نیز کمتر است ولی در حال حاضر میزان استفاده از واکسن های سینوفارم و آسترازنکا بسیار بیشتر است.

همه واکسن‌ها عوارض دارند و هیچ واکسنی نیست که عارضه نداشته باشد

شهرام شکری با اشاره به اینکه عوارض واکسن‌های مانند سینوفارم و استرازنکا به شکلی است که برخی افراد با وجود سالم بودن وقتی این واکسن را استفاده می کنند کرونا می گیرند؛ در واقع این افراد علائم اولیه کرونا را دارند و حتی در برخی از آنها شاهد درگیری‌های بیشتر و بستری هم بوده‎ایم، افزود: برای ریشه کن شدن این بیماری، مردم هر نوع واکسنی که در دسترسشان  قرار می‌گیرد، استفاده کنند؛ این واکسن مونتاژ است یعنی واکسن تولیدی خود کشور ایران نیست و صفر تا صد آن را ایران تولید نکرده است.

فارغ از تمام حواشی مربوط به واکسن، باید اذعان کنیم که سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، موج امیدی را در جامعه ایجاد کرده و بخش مهمی از دغدغه و نگرانی مردم برطرف شده است امیدواریم که به زودی شاهد ریشه‌کن شدن این بیماری و بازگشت نشاط و سلامتی به کشور باشیم.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha