۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
پایان نقش چین در ساخت نیروگاه هسته‌ای در انگلیس
احتمال تنش ژئوپلیتیک؛

پایان نقش چین در ساخت نیروگاه هسته‌ای در انگلیس

وزرای دولت انگلیس در حال نهایی کردن توافقی هستند که به نقش چین در ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در انگلیس خاتمه می‌دهد و البته ممکن است تنش‌های ژئوپلیتیک در پی داشته باشد.

به گزارش بازار،این نیروگاه هسته‌ای ۲۰ میلیارد پوندی در ساحل سافولک قرار دارد. در صورت کنار گذاشتن چین از این پروژه دولت انگلیس باید ده‌ها میلیون پوند از پول مالیات پردازان انگلیسی را در این پروژه سرمایه گذاری کند.

دولت انگلیس احتمالا برنامه‌های خود را برای مشارکت در نیروگاه سایزول سی و همچنین نیروگاه ئی دی اف فرانسه تا اوایل ماه آینده، پیش از آغاز کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل اعلام خواهد کرد که احتمالاً منجر به حذف شرکت هسته‌ای جنرال نوکلیِر چین از این پروژه خواهد شد. این شرکت چینی در حال حاضر ۲۰ درصد سهم در نیروگاه سایزول دارد.

این اقدام خطر تشدید تنش‌های سیاسی را در پی دارد، تنش‌هایی که پس از تصمیم انگلیس برای ملحق شدن به توافق زیردریایی هسته‌ای با آمریکا و استرالیا که برای مقابله با گسترش نظامی چین طراح شده بود، در حال اوج گرفتن است.

شرکت هسته‌ای جنرال نیوکلیر چین که یک غول انرژی تحت حمایت دولت کمونیست این کشور است، همچنین از نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت سی در سامرست حمایت مالی می‌کند. سایزول که فعلا در مرحله برنامه ریزی و ساخت است، در نهایت برق شش میلیون خانه را تأمین خواهد کرد، اما با مخالفت فعالان محلی، نگرانی از قیمت آن و مداخله چین مواجه شده است.

واشنگتن به علت نگرانی‌هایی که برای امنیت ملی خود دارد و چین را متهم به ربودن فناوری‌های نظامی کرده است، ادعایی که چین آن را تکذیب می‌کند، اکنون برای حذف چین از نیروگاه‌های هسته‌ای انگلیس به شدت به لندن فشار می‌آورد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، سال گذشته به انگلیس تاکید کرد طرف خود را در جنگ توسعه فناوری هسته‌ای انتخاب کند و گفت آمریکا آماده است به دوستانش در انگلیس در هر زمینه‌ای که نیاز دارند، کمک کند.

فشار برای حذف چین در دولت جو بایدن افزایش یافته است. بکتل، بزرگترین شرکت ساخت و ساز و مهندسی آمریکا، به همراه شرکت فناوری هسته‌ای وستینگهاوس آمریکا، قرار است یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در ولز بسازند. مدیران این شرکت‌ها گفتند در این مشارکت موفقیت آمیز، انگلیس و آمریکا در ترویج استفاده از این فناوری امن و مطمئن در بازارهای جدید برای رقابت با گزینه‌های چینی و روسی، منافع مشترک دارند.

کد خبر: ۱۰۹٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha