۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کاربرد هوش مصنوعی در توسعه صنعت توریسم ایران| چت باتها برای هتل ها بسیار ارزشمند است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاربرد هوش مصنوعی در توسعه صنعت توریسم ایران| چت باتها برای هتل ها بسیار ارزشمند است

مهندس میثم عباسی می گوید: از هوش مصنوعی میتوان در جمع آوری و تفسیر اطلاعات در راستای نتیجه گیری در مورد هر مشتری، راهکارهای کسب و کار، راهبردهای مالی و تضمین زمان پاسخ سریع در صنعت توریسم بهره برد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: امروزه به واسطه پدیده جهانی شدن و گسترش روز افزون و برگشت ناپذیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به همراه ایجاد مولفه هایی همچون شاهراه های اطلاعاتی، حذف مرز صنایع، تنوع محصولات و روش های نوین توزیع، کانال های جدید تبلیغ، فرصتها و مدل های تجاری جدید، دولتها و نخبگان توسعه و برنامه ریزی اقتصادی سعی کرده اند تا از فرصت های بوجود آمده توسط این فناوری ها استفاده نمایند. یکی از این فرصتها، در صنعت توریسم یا گردشگری که در ردیف صنایع پردرآمد، پاک و کم هزینه دنیا قرار دارد، نهفته است.

« از آنجایی که صنعت توریسم یکی از مهمترین و پردرآمدترین صنایع جهان است، بسیاری از کشورها با سرمایه گذاریهای کلان سهم این صنعت را در تولید ناخالص داخلی خود افزایش داده اند، در حالی که  براساس آمار بانک مرکزی، سهم صنعت گردشگری در ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود آثار و ابنیه تاریخی در دو سال گذشته معادل ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که تنها معادل سه درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهد و این رقم برای بسیاری از کشورهای همسایه ما بیش از شش درصد ثبت شده است»، این مطلب بخشی از صحبتهای «زهرا گودینی» دبیر انجمن گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار است که در خصوص سهم ایران در این صنعت مهم بیان کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در توسعه صنعت توریسم ایران| چت باتها برای هتل ها بسیار ارزشمند است

وی افزود: موسسات تحقیقاتی، صنعت مسافرت و جهانگردی جهانی را در حدود ۶.۱ تریلیون دلار در سال تخمین زده اند که هنگام افزودن کمک های اقتصادی غیر مستقیم و ناشی از فعالیت های مرتبط، صنعت مسافرت و گردشگری ۴.۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۰ ، صنعت گردشگری بیش از ۱۰ هزار شغل جدید و تا سال ۲۰۲۹ تعداد ۴۲۱ میلیون شغل جدید در جهان ایجاد میکند؛ رقم شگفتی برانگیزی که اگرچه امکان تحقق آن تا پیش از شیوع کرونا، دور از ذهن نبود، اما اکنون و پس از همه گیری ویروس کرونا در جهان، به نظر می رسد، سازمان جهانی گردشگری باید در محاسبات خود تجدیدنظر نماید. این اعداد و ارقام نشان دهنده ضرورت توجه به صنعت گردشگری و تسهیل امور در این صنعت با استفاده از تکنولوژی های نوین و هوش مصنوعی است.

«زهرا گودینی» همچنین اضافه کرد که فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی که از آن ها به عنوان کلید اصلی در توسعه یاد می کنند، از جایگاه مهمی در این صنعت برخوردارند و با هدف برآورده ساختن بهتر و سریع تر نیازهای گردشگران به منظور ایجاد رضایت بیشتر آن ها، با امکانات فناورانه و دیجیتالی و هوش مصنوعی سعی در به نمایش گذاردن و معرفی امکانات و توانایی های کشورمان به گردشگران داخلی و خارجی و همچنین سهولت رفت و آمد آنان نموده اند در حالی که با توجه به سلایق مردم برای شخصی سازی تجربه سفر خود، هوش مصنوعی به دنیای سفر و جهانگردی راه پیدا کرده است.

دبیر انجمن گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرده که در عصر امروز تکنولوژی های نوین از جمله هوش مصنوعی و سایر فناوریهای نوین ارتباطی در ابعاد متنوع توریسم شامل توریسم الکترونیکی، اکوتوریسم، توریسم درمانی، توریسم ورزشی، روستایی، توریسم فرهنگی و مذهبی و تاریخی روش ها و شیوه های نوینی را به همراه دارند که با اندکی تامل می توان دریافت که علت توسعه یافتگی برخی از کشورها به دلیل سرمایه گذاری در بخش جذب گردشگر با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تکیه بر این فناوری در این زمینه می باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در توسعه صنعت توریسم ایران| چت باتها برای هتل ها بسیار ارزشمند است

در همین راستا و با به میان آمدن مباحث فناوری های نوین به ویژه هوش مصنوعی، خبرنگار بازار همچنین به سراغ «مهندس میثم عباسی»  دبیر انجمن رباتیک دانشگاه محقق اردبیلی و مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی رفته تا نظر وی را در این خصوص این سوال که هوش مصنوعی چگونه می تواند در جهت ساماندهی و مدیریت صنعت گردشگری و توریسم در کشور کمک نماید، جویا شود. 

«مهندس میثم عباسی» در ابتدا گفت: اهمیت و جایگاه فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم روز به روز فزونی میگیرد. هم اکنون هوش مصنوعی دست کم بازاری ۷۰ میلیارد دلاری در اختیار دارد که از آن به عنوان «آینده همه چیز» تعبیر می شود. هوش مصنوعی یا AI با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری، به تحلیل داده ها، انجام فعالیتهای خلاقانه و پیچیده، تصمیم گیریهای استراتژیک، مدل سازی و همچنین شبیه سازی کمک شایانی کرده و با ارتقای بهره وری و بهینه سازی خدمات، ارزش افزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسب و کارها فراهم میکند.

وی افزود: با استفاده از هوش مصنوعی میتوان کارهایی را که انجام آنها به طور معمول نیازمند زمان طولانی و تفکر و به کارگیری هوش و قدرت تصمیم گیری انسانی است، به ماشینها و رباتها محول کرد و ضمن صرفه جویی در وقت، منابع و افزایش بهره وری، احتمال بروز خطاها را کاهش داد.

دبیر انجمن رباتیک دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه گفت: با پیشرفت هرچه بیشتر هوش مصنوعی در دنیا شاهد تأثیر آن بر صنعت های گوناگون هستیم. صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست و نخواهد بود زیرا در دهه گذشته با رشد سریع استفاده از هوش مصنوعی در کسب وکارهای مختلف، این صنعت نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

کارشناس فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی بیان کرد: یکی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، تحلیل رفتار و نیاز گردشگران، ارائه خدمات متنوع امور مشتریان به صورت آنلاین و طراحی «چت بات» در هتلها، آژانسهای مسافرتی، موزه ها و اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و... است؛ به گونه ای که در کمترین زمان، بدون دخالت انسان می توان به همه سوالات و درخواستهای مشتریان پاسخ داد و آنها را راهنمایی کرد و این قابلیت برای خدمات آینده درخواستی گردشگران و افزایش میزان رضایتمندی آنان کاربرد دارد.

عباسی اضافه کرد: یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها و دیگر فعالیتهای کاربر در صفحات وبسایت، پلتفرمها و شبکه های اجتماعی صورت میگیرد. برای مثال، امروزه وب سایتهای گردشگری قادرند بر اساس جست و جو، نحوه تعامل، ورود اطلاعات، محتوای دریافتی و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب سایت رد و بدل میشود، به نیازها، انتظارات و علاقه مندیهای  مخاطب پی برده و بر اساس آن، انواع محصولات و خدمات جذاب را ویژه کاربر شخصی سازی و طراحی کرده و با قیمت دهی منعطف به وی ارائه کنند یا برای تغییر تمایلات در فصلهای مختلف، پیش بینی خدمات مورد نیاز را فراهم سازند.

وی تصریح کرد: همچنین بسیاری از کسب و کارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده های مالی و تجاری خود را پردازش و ارزیابی کرده و بر اساس نتایج آن، اقدام به بخش بندی مشتریان، قیمت گذاری انعطاف پذیر، تدوین استراتژی کسب و کار و افزایش درآمد و راندمان کاری می کنند. به طور کلی، از هوش مصنوعی میتوان در جمع آوری و تفسیر اطلاعات در راستای نتیجه گیری در مورد هر مشتری، راهکارهای کسب و کار، راهبردهای مالی و تضمین زمان پاسخ سریع در صنعت توریسم استفاده کرد.

بسیاری از کسب و کارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده های مالی و تجاری خود را پردازش و ارزیابی کرده و بر اساس نتایج آن، اقدام به بخش بندی مشتریان، قیمت گذاری انعطاف پذیر، تدوین استراتژی کسب و کار و افزایش درآمد و راندمان کاری می کنند 

مهندس عباسی همچنین گفت: اغلب هتلها و اقامتگاههای تفریحی دنیا برای کسب اعتبار بیشتر به شدت به سرویس خدمات مشتریان خود وابسته اند، و هوش مصنوعی از طرق مختلفی میتواند به این ارائه سرویس کمک کند. برای مثال، هوش مصنوعی می تواند شخصی سازی مسافران، متناسب سازی درخواستها و زمان مناسب پاسخ دهی را بهبود ببخشد.

وی در خصوص سوال خبرنگار بازار در خصوص چت باتها در این صنعت گفت: شاید یکی از بارزترین نمونه استفاده از هوش مصنوعی توسط افراد در صنعت گردشگری ارائه خدمات توسط چت بات ها باشد. این فناوری در هنگام ارسال پیام های مستقیم و سرویس های چت آنلاین، پاسخگویی به سوالات یا درخواستهای ساده، بسیار مثمر است. به عنوان مثال، از چت بات های هوش مصنوعی در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی استفاده شده است و به مشتریان اجازه می دهد ۲۴ساعت شبانه روز و هفت روز هفته سواالت خود را مطرح کرده و تقریباً پاسخ های فوری دریافت کنند.

میثم عباسی تصریح کرد که چت باتها برای هتل ها بسیار ارزشمند است؛ زیرا به نوعی زمان پاسخگویی را فراهم می کند که با تعامل انسان به انسان تقریباً غیرممکن است.

وی اضافه کرد: روش دیگری که هوش مصنوعی در صنعت هتلداری و به دور از خدمات به مشتری خاص مورد استفاده قرار می گیرد، تجزیه و تحلیل داده ها است. در این ظرفیت، می توان از این فناوری برای مرتب سازی سریع مقادیر زیادی از داده ها و نتیجه گیری های مهم در مورد مشتریان یا مشتریان بالقوه استفاده کرد.

این فعال فناوری های پیشرفته ضمن اشاره به این موضوع که هتل های هیلتون از ویژگی تحلیل داده ها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات خود استفاده می کنند، تصریح کرد: با استفاده از فناوری تجزیه هوشمند داده ها، این شرکت توانسته است داده های جمع آوری شده از طریق نظرسنجی ها، بررسی های آنلاین و غیره را مرتب کند و با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل این موارد برای نتیجه گیری در مورد عملکرد کلی شعبه های خود باشد.

دبیر انجمن رباتیک دانشگاه محقق اردبیلی اذعان نمود: علاوه بر کاربرد ارزشمند چت باتها باید عرض کنم که اگرچه کاربردهای بالقوه بلاک چین در صنعت توریسم تقریباً بی حد و مرز است، برخی از کاربردهای این فناوری در صنایع مختلف ملموس هستند، در حالی که در صنعت توریسم در حال ظهور و ایجاد تحول می باشند. بلاک چین می تواند دسترسی و ذخیره اطلاعات را بسیار آسان تر سازد و این موضوع برای گردشگرانی که برای اولین بار به یک کشور خاص سفر می کنند و با نحوه نقل و انتقالات مالی در آن کشور آشنایی ندارند، بسیار مفید است.

بلاک چین می تواند دسترسی و ذخیره اطلاعات را بسیار آسان تر سازد و این موضوع برای گردشگرانی که برای اولین بار به یک کشور خاص سفر می کنند و با نحوه نقل و انتقالات مالی در آن کشور آشنایی ندارند، بسیار مفید است

وی افزود: فناوری بلاک چین دارای مزایای متعدد برای افرادی است که در مدیریت گردشگری فعالیت می کنند. یکی از بارزترین مزایا امنیت و ثبات است. به عنوان مثال تمام داده ها غیرمتمرکز و قابل ردیابی هستند و پایگاه داده هرگز نمی تواند آفلاین شود یا از طریق یک حمله سایبری حذف گردد، این ویژگی به خصوص در خدمات پرداخت امن و ساده سازی رابط کاربری بسیار مفید است. 

دبیر انجمن رباتیک دانشگاه محقق اردبیلی همچنین در رابطه با اینترنت اشیا در توریسم گفت: فناوری اینترنت اشیا به صاحبان هتل ها این امکان را می دهد تا شرایط موجود در هتل خود را بهینه کرده و تجربه شخصی سازی شده تری را برای میهمانان ارائه دهند در عین این که زمان انتظار برای ارائه خدمات را کاهش می دهند. از نظر عملیاتی داده های اتوماسیون و زمان واقعی در شناسایی مشکلات و پیشگیری از خطر نیز به شرکت ها کمک می کنند. 

استفاده از ابزار های مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها باعث رونق گردشگری در سطح جهان و همچنین ایران می شود، بلکه این فناوری به صورت بالقوه قابلیت ایفای نقش در زمان هایی که بنا به دلایلی مانند شیوع کرونا به صنعت توریسم آسیب وارد می شود را نیز داراست

مهندس میثم عباسی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ابزار های مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها باعث رونق گردشگری در سطح جهان و همچنین ایران می شود، بلکه این فناوری به صورت بالقوه قابلیت ایفای نقش در زمان هایی که بنا به دلایلی مانند شیوع کرونا به صنعت توریسم آسیب وارد می شود را نیز داراست؛ ضمن اینکه استفاده از فناوری های هوشمند دیجیتال می تواند در ارائه تجربیات کاربری جدید، جذب مخاطب و هم چنین معرفی بیشتر و بهتر پتانسیل های طبیعی کشورمان در کنار درآمدزایی نقش کلیدی داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha