۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
 ایران آماده همکاری تحقیقاتی و تجاری در صنعت حلال با کرواسی است
سفیر ایران:

ایران آماده همکاری تحقیقاتی و تجاری در صنعت حلال با کرواسی است

سفیر ایران در زاگرب با حضور در کنفرانس تجارت حلال ۲۰۲۱ از جایگاه نهم ایران در صنعت حلال کشورهای اسلامی خبر داد و بر امکان همکاری با کرواسی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کنفرانس تجارت حلال ۲۰۲۱ زاگرب، برگزار و در آن ظرفیت‌ها، مشکلات موجود و راه‌حل‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و کرواسی در صنعت حلال بحث و بررسی شد. در این نشست مقامات وزارت گردشگری، نماینده اتاق ایران، مفتی و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی، نمایندگان تجاری کشورهای حوزه بالکان و اروپای مرکزی، برخی سفرای کشورهای اسلامی، روسای شرکت‌ها و تجار فعال کرواسی در زمینه صنعت حلال حضور داشتند.

پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در زاگرب درباره ارزش تجارت و روندهای بازار حلال در جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های اقتصاد بین‌المللی مربوط به سال ۲۰۲۰-۲۱، ایران در مجموع شاخص‌ها، جایگاه نهم صنعت حلال کشورهای اسلامی را به خود اختصاص می‌دهد که به تفکیک بخشها؛ جایگاه چهارم در بخش دارو و لوازم آرایشی، جایگاه ششم در غذای حلال، جایگاه دهم در پوشاک، جایگاه یازدهم در گردشگری اسلامی، جایگاه دوازدهم در محصولات سرگرمی و رایانه‌ای و جایگاه دوازدهم در فایناس و بیمه حلال را دارد.

سفیر ایران در زاگرب با بیان اینکه ایران یک ظرفیت متنوع، کم‌نظیر و بسیار سودآور؛ اما کمتر شناخته شده در حوزه صنعت حلال است، افزود: اگر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نبود، به طور قطع ایران جایگاه بسیار بالاتری در چرخه تجارت حلال جهانی داشت. ضمن اینکه ایران با ۸۵ میلیون جمعیت و مزیت‌های ترانزیتی در قلب یک بازار ۵۰۰ میلیون نفری برای محصولات حلال است.

اسماعیلی درباره ساختار صنعت حلال و بهترین و سریع‌ترین راه ارتباط با بازار حلال ایران نیز تصریح کرد: مرجع اصلی تایید و تجارت محصولات حلال در ایران، «موسسه جهانی حلال (ICRIC)» وابسته به اتاق ایران، به عنوان یک نهاد بین‌المللی زیر مجموعه اتاق بازرگانی اسلامی(ICCIA) و سازمان همکاری های اسلامی (OIC)است. این موسسه بیش از دو هزار شرکت را تحت پوشش خود داشته و دفاتری در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان، اتریش، آذربایجان، ترکیه، ژاپن و غیره دارد و آماده گسترش همکاری تحقیقاتی و تجاری با کرواسی است.

او همچنین درباره مزایا، معایب و مشکلات احتمالی ارتباط با بازار حلال ایران ادامه داد: مهم‌ترین امتیاز کالای حلال ایران تنوع، کیفیت بسیار بالا و قیمت متعادل و رقابتی است. در برخی موارد مثل زعفران، خاویار و خشکبار محصولات ایرانی، انحصاری و دارای بالاترین استاندارد جهانی هستند. مهم‌ترین مشکل فعلی نیز ضعف ارتباط و اطلاعات شرکت‌های فعال دو کشور در حوزه حلال است. به دلیل تحریم‌ها، مراودات مالی تجار و همچنین حمل‌ونقل به سختی انجام می‌شود که سفارت ایران آماده مشاوره اقتصادی به شرکت‌های علاقه‌مند و ارائه راه‌حل است.

اسماعیلی ضمن بیان آخرین آمار از بازارهای مبدا و مقصد در تجارت حلال ایران، گفت: انواع میوه، خشکبار، خرما، زعفران، گیاهان دارویی و نوشیدنی، بذر دانه‌های روغنی و محصولات چرمی حلال مورد نیاز کرواسی است و شرکت‌های ایرانی علاوه بر تامین این کالاها، آماده تولید مشترک و متنوع‌سازی محصولات با شرکت‌های کروات هستند.

او خطاب به مقامات و فعالان صنعت توریسم کرواسی نیز گفت: ایران با تمدنی حداقل ۷ هزار ساله و طبیعت و آثار تاریخی منحصر به‌فرد، اقتصادی‌ترین و شگفت‌انگیزترین مقصد برای گردشگران اروپا و جهان است.

وی در زمینه راهکارهای لازم برای تقویت همکاری‌های اقتصادی بین کرواسی و ایران تاکید کرد: خوشبختانه توافق‌نامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقت‌نامه مهم حمایت از سرمایه‌گذاری و همکاری‌های گمرکی هم بین دو دولت امضا شده که به زودی اجرایی می‌شود.

سفیر ایران ادامه داد: مهم‌ترین گام در حال حاضر، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی است. در گذشته اتاق‌های دو کشور در این زمینه توافق کرده‌اند و ما طبق مذاکرات انجام شده با رئیس اتاق کرواسی منتظر اقدام طرف کروات در این زمینه هستیم. مشکل دیگر عدم شناخت شرکت‌های دو طرف از یکدیگر و ارتباط میان آنهاست که تشکیل «اتاق مشترک ایران و کرواسی» می‌تواند این مشکل را حل و به روابط دو کشور شتاب دهد.

اسماعیلی با بیان اینکه اتاق‌های استانی ایران از همکاری با اتاق‌های استانی کرواسی استقبال می‌کنند، گفت: برگزاری و حضور مشترک در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت حلال بسیار مفید خواهد بود.

او در حاشیه این کنفرانس با آلدین دوگونیچ، رئیس مرکز حلال کرواسی دیدار و دو طرف در خصوص آغاز همکاری این مرکز با موسسه جهانی حلال در ایران موافقت کردند. بر این اساس هیاتی از سوی مرکز حلال کرواسی به تهران سفر خواهد کرد.

در بخش دیگری از این نشست مجموعه‌ای از اطلاعات لازم درباره ساختار صنعت حلال در ایران، معرفی موسسه جهانی حلال وابسته به اتاق ایران و همچنین گزارش آماری از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت حلال ایران از طریق دبیرخانه کنفرانس در اختیار حاضران قرار گرفت.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha