۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
 مشکل بزرگ اقتصاد ما بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط است
رئیس اتاق کرمان:

مشکل بزرگ اقتصاد ما بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط است

رئیس اتاق کرمان، بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط را از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد می‌داند که نتیجه آن از بین رفتن فرصت‌های شغلی، مغفول ماندن ظرفیت‌ها و محقق نشدن توسعه اقتصادی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمان گفت: تمرکز بر صنایع بزرگ، بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط و رهاشدگی آنها مشکل بزرگ اقتصاد کشور و استان است.

سیدمهدی طبیب‌زاده، در شصت و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی وضعیت صنایع کوچک و متوسط افزود: موضوعات این شورا بر اساس استراتژی مشخص مطرح می‌شوند و در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در اقتصاد استان بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط است که نتیجه آن از بین رفتن ۷۶ هزار فرصت شغلی در سال ۹۹ و خالص اشتغال منفی ۳۳ هزار است.

او افزود: صنایع کوچک و متوسط استخوان‌بندی اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهند و توجه به این واحدها از طریق تأمین مالی، حمایت‌های بیمه‌ای، بانکی و نیز معافیت‌های مالیاتی با سازوکارهای مشخص، می‌تواند موجب ایجاد اشتغال، خودکفایی، افزایش جی دی پی و توسعه استان شود.

طبیب زاده، همچنین با اشاره به نقش توسعه فرهنگی در توسعه همه‌جانبه استان بیان کرد: متأسفانه اقتصاد استان بر پایه منابع است و فاصله زیادی با اقتصاد بر پایه دانش دارد و به همین دلیل اتاق کرمان به دنبال استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که در این راستا نشستی با موضوع مدیریت صادرات و لجستیک پارک در خصوص حمل‌ونقل مدرن و مدیریت نوین خدمات صادرات و بسته‌بندی و برندینگ در اتاق کرمان تشکیل و راهکارها بررسی شد.

رئیس اتاق کرمان، در ادامه بر استفاده از ظرفیت عظیم شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی برای توسعه واحدهای پایین‌دستی تأکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده اقدامات خوبی در راستای تأمین قطعات و تجهیزات از سوی شرکت‌های میدکو، مس، جهان فولاد و مس شهید باهنر در حال انجام است.

 در ادامه این نشست استاندار کرمان با تقدیر از اتاق کرمان به دلیل تمرکز بر مباحث پایه‌ای خاطرنشان کرد: اتاق کرمان کارهای بزرگی را انجام داده و در کشور سرآمد است.

علی زینی وند، افزود: در کشورهای موفق دنیا ارکان حکومت با یکدیگر همکاری و هماهنگی دارند و خوشبختانه در کشور ما نیز در دوره جدید هماهنگی بسیار خوبی بین قوای سه‌گانه دیده می‌شود.

او اظهار کرد: مشکل اصلی کشور موضوع اقتصاد است و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تمرکز دارند و به همین دلیل همه کارشناسان باید بسیج شوند تا مردم به سطح قابل قبولی از رفاه و معیشت برسند.

 استاندار کرمان همچنین گفت: در استان کرمان اقدامات خوبی در حوزه کسب‌وکار خرد و خانگی در حال انجام است که نمونه آن پیگیری برای ایجاد ۱۲ هزار شغل از محل گردش مالی شرکت‌های بزرگ با محوریت اتاق کرمان است.

او در ادامه تصریح کرد: باید کمبودها را شناسایی کرد که در این بین اتاق کرمان برای حل مشکلات به‌عنوان یک میان‌دار به‌خوبی نقش خود را انجام می‌دهد.

زینی وند، افزود: باید قوانین مزاحم بانکی را برطرف کرد و بانک تخصصی، در راستای فعالیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا با بهره‌گیری از دانش، مهارت و انگیزه، توسعه اقتصادی محقق شود.

 در این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از اتاق کرمان به دلیل بررسی‌های کارشناسانه و علمی وضعیت کسب‌وکار و تلاش برای توانمندسازی اقتصاد استان تقدیر کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از واحدهای استان نیمه فعال، ۲۵ درصد تعطیل و تنها ۳۵ درصد فعال هستند.

 محمدرضا پورابراهیمی، افزود: باید از فضای واحدهای تعطیل برای راه‌اندازی بنگاه‌های جدید استفاده کرد و از این واحدها برای تأمین نیازهای شرکت‌های بزرگ بهره گرفت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از اتاق کرمان خواست یک تشکیلات مشاوره‌ای و آموزشی برای عملیاتی شدن طرح‌ها فراهم کند و ادامه داد: در راستای تسریع در روند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری کلیات طرح بهبود فضای کسب‌وکار در مجلس به تصویب رسیده است.

او در ادامه با بیان اینکه در استان کرمان رونق اقتصادی، مطالبه اصلی مردم است، از آمادگی نمایندگان استان برای تحقق این مهم خبر داد.

در این نشست گزارش‌هایی با عناوین واکاوی عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر تحقق اهداف توسعه پایدار در استان کرمان، جایگاه صنایع کوچک و متوسط در کشورهای توسعه‌یافته و جایگاه صنایع کوچک استان کرمان در کشور ارائه شد.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha