۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹
تولید سالانه ۱۰ تن خاویار در کشور| رشد ۲۸ درصدی صادرات ایران از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹
دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در گفتگو با بازار:

تولید سالانه ۱۰ تن خاویار در کشور| رشد ۲۸ درصدی صادرات ایران از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

در حالیکه چین بزرگترین صادر کننده خاویار در دنیا است به گفته خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، خاویار ایران بالاترین کیفیت را دارد و سالانه ۱۰ تن از این محصول در کشور تولید می کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: از نظر تاریخی، ماهیان خاویاری در دریای خزر صید می شدند و قلیه آنها عمدتا توسط روسیه و ایران به عنوان خاویار به فروش می رسید. به طور کلی مشهورترین و با ارزش ترین خاویارها «بلوگا از ماهیان خاویاری بلوگا، اوسترا از ماهیان خاویاری دانوب و سوروگو از ماهیان خاویاری پر ستاره» است که به گفته علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بهترین نوع خاویار که از فیل ماهی است و خاویار بلوگا نامیده می شود و به عبارتی بالاترین قیمت را در دنیا و کمترین مقدار تولید را دارد. در واقع می توان گفت قرن هاست که روسیه و ایران بر بازار خاویار تسلط دارند و خاویار با بالاترین کیفیت و بیشترین تقاضا را در جهان تولید می کنند.

ایران سالانه ۱۰ تن خاویار تولید می کند و چین ۱۲۰ تن با این وجود از نظر کیفی ایران بالاترین رتبه دنیا  را دارد

سالانه ۱۰ تن خاویار در ایران تولید می شود
علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: در حاضر در کشور حدود ۱۰ تن خاویار تولید می شود و گونه های مختلفی در دنیا تولید می شود با این وجود خاویاری که در ایران تولید می شود غالبا در رتبه اول یا دوم دنیا قرار دارد و این جایگاه اولی همیشه بین ایران و روسیه جابجا می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه کشور چین سالانه ۱۲۰ تن تولید خاویار دارد و ما ۱۰ تن تولید داریم خاویاری که در ایران تولید می شود در رتبه بالاتری قرار دارد چون نوع باکیفیت تر و متفاوتی نسبت به تولید چین است.

چین؛ پیشروی صادر کنندگان خاویار در ۲۰۱۹| چین صادرات خود را ظرف ۵ سال ۱۱ درصد افزایش داده است
 
با این وجود در بحث صادرات خاویار بحث رده بندی ها کاملا متفاوت است به طوری که بر اساس گزارشات منتشر شده جهانی، در سال ۲۰۱۹ کشور چین در صدر صادرکنندگان قرار گرفته است. این در حالی است که داده های منتشر شده حاکی از این است که میزان صادرات کشور چین از نظر ارزشی در یک دوره ۵ ساله یعنی از ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۱۹ کشور بلاروس در جایگاه دوم صادرکنندگان برتر خاویار قرار گرفته است در حالی که صادرات خود را از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به میزان ۲ درصد افزایش داده است. همچنین کشور آلمان جایگاه سوم دنیا را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است.

تولید سالانه ۱۰ تن خاویار در کشور| رشد ۲۸ درصدی صادرات ایران از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

این گزارشات منتشر شده همچنین نشان می دهد که در مدت نامبرده کشورهای «ایالات متحده آمریکا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، دانمارک، ایسلند و اندونزی» نیز در جایگاه چهارم تا دهم برترین صادرکنندگان محصول خاویار قرار گرفته اند. این در حالی است که آمریکا در جایگاه چهارمین صادر کننده این محصول در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ میزان صادرات خاویار را ۷ درصد افزایش داده است.

در سال ۹۹ ایران بالغ بر ۳ تن صادرات خاویار داشته است و برای ۱۴۰۰ نیز مسئولان امر برنامه افزایش صادرات تا ۵ تن را دارند

صادرات ۳ تن و ۲۰۰ کیلوگرمی خاویار ایران در سال ۱۳۹۹| جایگاه ۲۵ ایران در بازار جهانی صادرات خاویار
همچنین  دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص حجم صادرات خاویار ایران به خبرگزاری بازار  گفت: سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۹ میزان صادرات خاویار ما به  ۳ تن و ۲۰۰ کیلوگرم رسید در شرایطی که سال قبل تر یعنی در سال ۱۳۹۸ حجم صادرات ما حدود ۹۸۰ کیلوگرم بود.

خدایی افزود: برای سال ۱۴۰۰ نیز قصد داریم حجم صادرات خاویار را تا ۵ تن افزایش دهیم اگرچه تحقق آن مستلزم یکسری برنامه ریزی های دقیق است.

همچنین بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ کشور ایران در جایگاه ۲۵ صادرکنندگان خاویار و قبل از کشورهایی مانند اوکراین، لوکزامبورگ و اروگوئه قرار گرفته است. این گزارشات همچنین نشان می دهد که از سال ۲۰۱۴، صادرات خاویار ایران سالانه ۲۸.۱ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۱۹ روسیه در جایگاه اول وارد کنندگان خاویار بوده و پس از آن نیز کشورهای ژاپن و آلمان در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند

روسیه؛ بزرگترین وارد کننده خاویار در ۲۰۱۹| واردات خاویار ایران صفر است
در بخش دیگری از این گزارش جهانی به بحث واردات خاویار پرداخته شده است که بر این اساس در سال ۲۰۱۹ کشور روسیه بزرگترین وارد کننده خاویار بوده است. این در حالی است که واردات این کشور از نظر ارزشی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به میزان ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین کشور ژاپن دومین وارد کننده برتر این محصول در ۲۰۱۹ بوده است در شرایطی که بر اساس داده های موجود کشور ژاپن واردات خود را در یک بازه زمانی ۵ ساله یعنی از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بیش از ۳ درصد افزایش داده است.

این گزارشات همچنین حاکی از این است که کشور آلمان نیز در جایگاه سوم وارد کنندگان برتر خاویار قرار داشته در حالی که واردات این محصول را از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به میزان ۱ درصد افزایش داده است.

از سوی دیگر کشورهای «ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی اوکراین، سوئد، تایلند و انگلستان» نیز در جایگاه چهارم تا دهم برترین وارد کنندگان خاویار در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته اند.

گفتنی است در گزارشات منتشر شده نام ایران در بین ۱۴۶ کشور نامبرده به عنوان وارد کننده خاویار قید نشده است به این معنا که ایران در سال ۲۰۱۹ واردات خاویار نداشته است.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha