۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
ناوگان حمل و نقل عمومی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا حرکت می‌کند
گزارش بازار از خراسان رضوی؛

ناوگان حمل و نقل عمومی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا حرکت می‌کند

مشهد- طبق تصمیمات اتخاذشده توسط ستاد ملی کرونا ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید ظرفیت حمل مسافر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد اما مشاهدات ما نشان می‌دهد که چندان هم به این موضوع توجه نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: برای بررسی این مصوبه و این موضوع که آیا اتوبوس‌های بین‌شهری و مسافری این دستورالعمل را رعایت می‌کنند یا خیر کافی است چندساعتی همین میدان مقابل پایانه مشهد و یا لحظه‌ای مقابل پل حافظ واقع در بزرگراه شهید کلانتری تأمل‌کنید.

درحالی‌که ادعا می‌شود یک اتوبوس با ۳۸ صندلی فقط اجازه دارد تا تعداد ۱۹ مسافر طی مسیر کند اما در برخی اتوبوس‌ها به‌ویژه راه‌های نزدیک‌تر مانند تربت‌حیدریه یا بیرجند مشاهده می‌شود که رانندگان بی‌اعتنا به مصوبه ستا ملی کرونا تعداد مسافران بیشتری را سوار می‌کنند.

حمل‌ونقل بدون صرفه
اغلب اتوبوس‌هایی که از پایانه مسافربری مشهد به بیرون می‌آیند در نگاه نخست به نظرمی رسد که هیچ مشکلی ندارند و گاهی اوقات چنین به نظر می‌رسد که اصلاً همان تعداد مسافر مجاز را هم حمل نمی‌کنند اما با رسیدن خودرو در مقابل میدان مقابل پایانه اما قضیه به شکل دیگری تغییر رویه داده و به ناگاه تعداد زیادی مسافر به داخل خودرو هجوم می‌آورند.

در همین رابطه یکی از دلالان فروش بلیت به ما می‌گوید: معمولاً این تخلف‌ها با توجه به سخت و گیری که دفاتر بازرسی و شرکت‌ها دارند لذا در پایانه انجام نشده و به چشم نمی‌آید.

ناوگان حمل و نقل عمومی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا حرکت می‌کند

حسین کاخکی به ما می‌گوید: ما خیلی مسافرها را به طمع ارزان‌تر تمام شدن همین‌جا سوار می‌کنیم و لذا مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه البته ستاد مقابله با کرونا برای خودش این حرف‌ها را می‌زند و الا مگر می‌شود که یک اتوبوس چهار میلیارد تومانی با ۱۵ مسافر ۸۰ هزارتومانی را راهی جاده کرد؟

کاخکی تاکید می‌کند: شما هنگامی می‌توانی این اتوبوس‌ها را از حرکت نگاه‌داری که باقی پول صندلی‌های خالی آن‌ها را بپردازی؟

جبران درآمد
با گشت‌وگذاری در پایانه و پارکینگ برایمان این موضوع روشن می‌شود که حالا برخی رانندگان برای جبران این کسری مسافر ترجیح می‌دهند که از حمل بار برای سود بیشتر استفاده کنند.

مشکلات فعلی اقتصاد کشور، در برخی موارد تکمیل نشدن مسافران اتوبوس، هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری اتوبوس و دستمزد راننده و کارگر، هزینه بالای سوخت و لوازم‌یدکی و ... مالکان را مجبور به حمل بار توسط اتوبوس و دریافت وجه در قبال آن و تخلف از مقررات حمل‌ونقل عمومی می‌کند.

در حال حاضر برخی شرکت‌ها حتی برای حمل بار توسط اتوبوس برنامه‌های کاربردی بانام‌های مختلف راه‌اندازی کرده و به دریافت سفارش اقدام می‌کنند و بسیاری از هم‌وطنان نیز برای ارسال خوراکی‌ها و سوغاتی‌های شهر خود برای اقدام و آشنایان به این راه متوسل می‌شوند.

اما نکته‌ای که بسیاری از مسافران از آن گلایه‌مند  هستند این است که درب میانی اتوبوس در مواقع خطر و حوادثی مانند آتش‌سوزی در اتوبوس، مسیری برای خروج اضطراری مسافران قسمت انتهایی است اما بسیاری از مالکان اتوبوس حتی در همین قسمت هم تا می‌توانند بار می‌زنند و راهی جاده می‌شوند.

در طی ماه‌های گذشته  برای کاهش سفرها و قطع زنجیره کرونا در کشور، ستاد ملی کرونا محدودیت‌های شدیدی را ازجمله ممنوعیت ورود و خروج خودروهای سواری شخصی  به مشهد گذاشت که نتیجه اعمال محدودیت‌های یادشده بیشتر در بخش ترددهای بین‌شهری و سفر با خودرو شخصی مشهود بود اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد این محدودیت‌های سفر در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن‌چنان‌که باید مراعات نشده است.

ریزش مسافران
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده و شرایط خاص کرونا لذا شاهد کاهش و ریزش مسافران در طی ماه گذشته بو دیم به بازار گفت: معمولاً ۷۰ درصد سفرها با ناوگان اتوبوسی انجام می‌شود که در دوران اعمال محدودیت‌های کرونایی در ۲ هفته پایانی مردادماه این الگو تغییر کرد.

نصری خاطرنشان کرد: درحالی‌که جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسی و مینی‌بوسی در جاده‌های استان کاهشی فراوان داشته است، اما سفر با ناوگان سواری کرایه رشد داشت.

وی ادامه داد: از همین رو ما در ماه گذشته  و در مردادماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش و ریزش مسافر هستیم.

ناوگان حمل و نقل عمومی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا حرکت می‌کند

وی می افزاید: درمجموع با اعمال محدودیت‌های یادشده در مجموعه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استان، شاهد کاهش سفرها در دوران شیوع موج پنجم کرونا بوده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اذعان می کند: میزان ورود مسافر در قالب ناوگان اتوبوسی بین‌شهری به استان در نیمه دوم مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش داشته است.

تخطی از قانون جریمه دارد
در این رابطه جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه چگونه این تخلف را می‌توان پیگیری کرد ابراز می‌کند: کنترل‌های لازم برای رعایت این مصوبه و جلوگیری از سوار کردن مسافر بیش از دستورالعمل در پایانه‌ها انجام می‌شود اما چون برخی از رانندگان بدون توجه به قانون نسبت به سوار کردن مسافر در بین راه اقدام می‌کنند لذا ممکن است این  تخلف مشهود باشد.

سرهنگ محمد قانعی نژاد به بازار  می گوید: بااین‌حال نیرو های وظیفه شناس پلیس در هنگام توقف خودروهای مسافربری و یا باری در مقابل ایستگاه‌های پلیس‌راه نسبت به رعایت قوانین بازرسی و نظارت لازم را اعمال می کنند.

وی عنوان می کند: ازآنجاکه طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفندماه سال گذشته اتوبوس‌های بین‌شهری نباید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مسافر سوار کنند لذا در صورت مشاهده راننده متخلف به ازای هر مسافر اضافی ۳۰۰ هزار ریال جریمه می‌شود و طبق قانون دفترچه راننده متخلف به کمیسیون ماده ۱۱ راهداری ارجاع می‌شود.

وی در توضیح مقررات کمیسیون ماده ۱۱ به ما می‌گوید: این کمیسیون مسئولیت رسیدگی تخلفات یادشده را دارد و لذا ممکن است درنتیجه آن و به دلیل تخلف انجام پذیرفته در این مدت حتی کارت هوشمند رانندگان به‌صورت موقت و یا دائم مسدود و باطل شود.

جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در این رابطه تمامی رانندگان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احترام به مصوبات ستا ملی کرونا دعوت و از آن ها می خواهد تا نسبت به این قانون و مصوبه پایبند باشند.

قانعی نژاد تأکید می کند:به شهروندان و مسافران نیز اطمینان خاطر می‌دهم که برای حفظ سلامتی آن‌ها و جلوگیری از تخلف‌های احتمالی کنترل‌های لازم در مسیر توسط پلیس راهور و راه انجام می‌شود.

قطارهای بدون تغییر
درحالی‌که طبق مصوبات ستاد ملی کرونا و حتی استاندار خراسان رضوی تکیه‌بر کاهش سفرهاست اما مسئولان راه‌آهن خراسان مردادماه اعلام کردند که تاکنون کاهش یا تغییری در برنامه حرکت قطارهای مسافربری به مقصد مشهد به این اداره کل ابلاغ و ایجاد نشده است و کماکان حدود ۷۰ رام قطار به‌صورت رفت‌وبرگشت در مسیر مشهد تردد دارند.

ناوگان حمل و نقل عمومی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا حرکت می‌کند

جواد معراجی فر مسئول روابط عمومی اداره کل راه‌آهن خراسان در همین رابطه اعلام کرد: برنامه سفر قطارهای مسافربری در مسیر مشهد در شهریورماه همانند مردادماه، بدون تغییر در حال انجام است.

وی در خصوص نحوه تغییر در برنامه سفرهای ریلی به مشهد اظهار کرده بود: برنامه‌ریزی برای حرکت قطارها ازنظر تعداد و ظرفیت در تهران و ستاد مرکزی انجام می‌شود و نواحی ازجمله راه‌آهن خراسان هیچ دخل و تصرفی در برنامه‌ریزی حرکت قطارهای مسافربری ندارند.

کاهش پرواز ها
به گزارش خبرنگار بازار این در حالی است که فرودگاه بین‌المللی مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران به‌عنوان دومین فرودگاه پرترافیک کشور با کاهش پروازهای داخلی و خارجی روبرو است.

در این فرودگاه که تا پیش‌ازاین و شیوع کرونا به‌طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی روزانه در آن انجام می‌شد. حالا به دلیل ریزش مسافرها آمارها نیز تا ۵۰ درصد سیر نزولی داشته است

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی بابیان اینکه به دلیل شرایط خاص و شیوع کرونا پروازهای این فرودگاه روند کاهش داشته است، اظهار کرد: از هجدهم مردادماه با دستور استاندار خراسان‌ رضوی کاهش شمار پروازهای فرودگاه مشهد در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در مدت ۱۰ روز حجم پروازهای این فرودگاه تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

محمود امانی بنی خاطرنشان می‌کند: روند کاهشی پروازهای این فرودگاه با جدیت پیگیری شد که در برخی روزها کاهش عملیات پروازی مشهد بیش از ۷۰ درصد نیز به ثبت رسید.

وی می‌افزاید: در حال حاضر نیز پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد روند کاهشی دارد و دیروز ۱۲ شهریورماه تنها ۴۴ پرواز ورودی داخلی و ۴۳ پرواز خروجی داخلی در این فرودگاه انجام شد که درمجموع هشت هزار و ۶۶۹ مسافر توسط این پروازها جابه‌جا شدند و در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل تعداد پروازها ۴۰ درصد کاهش داشت.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha