۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
راه نجات اصفهان از بروکراسی رفع تمرکزگرایی است| هزینه گزاف تقسیم استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان:

راه نجات اصفهان از بروکراسی رفع تمرکزگرایی است| هزینه گزاف تقسیم استان

اصفهان- اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: مشکلات ناشی از بروکراسی اداری با تقسیم استان اصفهان محقق نمی‌شود و تنها رفع تمرکزگرایی در سیستم اداری، راه نجات از این معضلات است.

نعمت‌الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه اولویت تقسیم‌بندی بودجه استان اصفهان، آب و فاضلاب و سپس بخش راه و شهرسازی است اظهار داشت: در حوزه‌های عمرانی بودجه استان اصفهان نسبت حوزه اجرایی وضعیت بهتری دارد؛ با این وجود در استان همچنان کسری بودجه داریم چراکه در حوزه عمرانی ۷۰ درصد اعتباراتِ ۶ ماهه اول سال، پرداخت نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی صندوق حمایت اجتماعی در استانداری به پیشنهاد یکی از نمایندگان اصفهان می‌تواند کسری بودجه استان را تامین کند، گفت: طبق قانون و براساس یک مسئولیت اجتماعی، بخش خصوصی باید قسمتی از منابع مالی خود را برای مصارف اجتماعی استان اختصاص دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه این موضوع صرفا به مسائل اجتماعی مرتبط و مسئله اصلی ما حوزه عمرانی است، تصریح کرد: این ظرفیت در راستای اهداف اجتماعی شکل می‌گیرد، در حالی که در بودجه‌های عمرانی با وجود داشتن اولویت، هیچ منبعی به تامین کسری آن توجه ندارد.

معایب جدایی در استان‌ها
اکبری در خصوص مزایا و معایب تقسیم استان‌ها با توجه به مطرح شدن این موضوع توسط نمایندگان گفت: معمولا افرادی که به دنبال جایگزین برای برخی از مناطق هستند معتقدند که حق و حقوق آنها از حقوق دولتی پرداخت نمی‌شود و با این اعتبار سعی می‌کنند منطقه خود را از استان اصفهان جدا کنند.

وی افزود: البته محقق شدن این موضوع بستگی به تجربه موفق اجرایی آن در گذشته دارد، معمولا جایگزینی‌ها زمانی نتیجه مثبت دارد که جدا شدن منجر به رشد اقتصادی و منطقه‌ای باشد.

تحمیل هزینه گزاف با تقسیم استان
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در مقابل این امر جداسازی استان، هزینه‌های اداری و اجرایی دولت را به شدت بالا می‌برد و زمانی که چهار شهرستان به استان اصفهان اضافه کنیم در واقع به این معناست که چهار فرماندار، رئیس اداره و هزینه‌های پشتیبانی و ساختمان را نیز اضافه کرده‌ایم که منجر به افزایش هزینه‌های اداری می‌شود.

وی اضافه کرد: این نوع تقسیم بندی در کشور موفق نیست و  از منظر برنامه‌ریزی منطقه‌ای سبب مزیت نمی‌شود و در کنار آن هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

راه چاره رفع تمرکزگرایی است
اکبری  تصریح کرد: زمانی باید تقسیم بندی را لحاظ کنیم که یک منطقه به لحاظ ویژگی‌ها، فاصله و موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد که در غیر این صورت جداسازی هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با تحولات «آی تی» و «آی سی تی» که به وسیله آنها می‌توان جلسات را به صورت آنلاین برگزار کرد، دیگر نیازی به جداسازی و افزایش تعداد استاندار و فرماندار نیست، چه فرقی دارد که قبلا یک استاندار از اصفهان به تهران می‌رفته و بعد از آن دو استاندار به تهران برود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: مشکلات ناشی از بروکراسی اداری با تقسیم استان محقق نمی‌شود بلکه تنها، رفع تمرکزگرایی در سیستم اداری راه نجات از این معضلات است.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha