۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف به نسبت منابع روشنایی دیگر که قبل از آن تولید شده اند، طول عمر بالاتری دارد.

به گزارش بازار، لامپ کم مصرف یا سی اف ال نوعی لامپ فلورسنت فشرده است. از نظر عملکرد دقیقاً همانند لامپ فلورسنت عمل میکند و به علت فرم دهی آسان، اشکال مختلف قابل ارائه و حجم کوچکتر نبست به فلورسنت، به لامپ فلورسنت فشرده معروف است. همچنین مصرف کم انرژی در این لامپ نسبت به لامپ رشته ای باعث شده تا در بازار روشنایی اصطلاحاً آن را لامپ کم مصرف می نامند. لامپ کم مصرف اولین بار در سال ۱۹۷۳ اختراع شد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد بازار شد. با وجود اینکه قبل از لامپ کم مصرف، کارخانجات روشنایی شروع به تولید لامپ های فلورسنت مهتابی کرده بودند، اما با ارائه لامپ کم مصرف بود که جایگزین مناسبی برای لامپ رشته ای پرمصرف و پرحرارت معرفی شد، آن هم به این علت که لامپ مهتابی نمی توانست با همان پایه و سرپیچ لامپ رشته ای جایگزین آن شود، در صورتی که لامپ کم مصرف دقیقاً با همان پایه و سرپیچ به راحتی جایگزین لامپ های قدیمی شده و دقیقاً همانند لامپ مهتابی فلورسنت در مصرف انرژی صرفه جویی میکند.

لامپ کم مصرف

پرتو لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف یا همان فلورسنت فشرده با وجود طیف رنگ نورهای مختلفی دارد و در بازار ارائه می شود، رنگ نور گرم و آفتابی مانند لامپ رشته ای نخواهد داشت، اما این لامپ ها با طیف وسیعی از رنگهای موجود و مورد نیاز مصرف کنندگان تولید می شود. طیف رنگ نور یک لامپ به رنگ نوری که از آن ساطع می شود اشاره دارد که با واحد کلوین اندازه گیری می شود، هرچه درجه کلوین در لامپ کم مصرف بالاتر باشد، رنگ نور سردتری خواهیم داشت و همچنین دمای کلوین پایین تر نشان دهنده گرمای بیشتر و رنگ نور زردتر در این لامپ ها خواهد بود. طیف رنگ نور لامپ رشته ای در حدود ۲۷۰۰ درجه کلوین است که پرتو گرم و درخشانی از خود ساطع می کند. ضمن اینکه نور طبیعی در فضای باز هم با همین درجه قابل اندازه گیری است. به عنوان مثال، رنگ نور خورشید در ظهر یک روز با هوای صاف حدود ۶۰۰۰ درجه کلوین است. لامپ کم مصرف معمولاً در پنج طیف رنگی عرضه می شود، لامپ کم مصرف آفتابی یا سفید گرم (بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه کلوین)، لامپ کم مصرف سفید طبیعی (۳۵۰۰ درجه کلوین)، لامپ کم مصرف یخی (۴۰۰۰ درجه کلوین)، لامپ کم مصرف سفید خنثی (۵۰۰۰ درجه کلوین) و لامپ کم مصرف مهتابی (۶۰۰۰ درجه کلوین).

لامپ کم مصرف

اجزاء و روشنایی لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف از دو قسمت اصلی تشکیل شده، تیوب با اشکال مختلف از جنس شیشه و بالاست یا همان ترانس که در محفظه خاص قرار میگیرد. گاز داخل تیوب شیشه ای لامپ کم مصرف از بخار جیوه و گاز آرگون تشکیل شده است، که با عبور جریان برق انرژی آن بصورت پرتو ماوراءبنفش به مدار اولیه بازمیگردد. همچنین یک لایه فسفر سطح داخلی تیوب شیشه ای را پوشانده که پرتو ماوراءبنفش تشکیل شده از بخار جیوه را که بصورت نامرئی است به پرتو مرئی تبدیل میکند و روشنایی لامپ کم مصرف شکل میگیرد. همچنین بالاست یا همان ترانس در لامپ های کم مصرف به سه علت اصلی مورد استفاده قرار میگیرد، دلیل اول ایجاد اختلاف پتانسیل بین کاتدها و یونیزه کردن گاز داخل تیوب برای تامین ولتاژ مورد نیاز لامپ در هنگام روشن شدن است، علت دوم محدود کردن توان لامپ و جلوگیری از خاموش شدن و چشمک زدن لامپ پس از روشن شدن و دلیل آخر هم تقسیم صحیح ولتاژ.

لامپ کم مصرف

مزایای لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف به نسبت منابع روشنایی دیگر که قبل از آن تولید شده اند، طول عمر بالاتری دارد، این مصرف کم انرژی و راه اندازی و نصب و کاربرد آسان این لامپ، آن را به گزینه ای مناسبی برای استفاده در فضاهای مختلفی مانند، منازل مسکونی، ساختمان های اداری، تجاری و فروشگاه ها تبدیل کرده است، با در نظر گرفتن این که به راحتی میتوان لامپ کم مصرف را با لامپ های رشته ای و قدیمی جایگزین کرد. مزیت دیگر لامپ کم مصرف میزان مصرف برق و انرژی است، بطوری که مصرف انرژی و بازدهی نور یک لامپ کم مصرف ۱۸وات با یک لامپ رشته ای ۱۰۰وات برابر است. دیگر مزیتی که به آن اشاره خواهیم داشت، طول عمر لامپ کم مصرف است.   طول عمر لامپ کم مصرف در کمترین حالت، ده برابر لامپ رشته ای خواهد بود. که میزان آن بستگی به شرکت و کارخانه تولید کننده، کیفیت ساخت و برند و اجزاء تشکیل دهنده لامپ کم مصرف خواهد داشت.

لامپ کم مصرف

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از ۵۰۰ نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برندهای داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه ۴۰ ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha