۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
نیمی از باغات کشت و صنعت مغان فرسوده است| تولید ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نیمی از باغات کشت و صنعت مغان فرسوده است| تولید ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی

اردبیل- معاون کشاورزی کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: نیمی از باغات کشت و صنعت مغان فرسوده است و نیاز به اصلاح و احیا دارد.

حسن نظیفی در گفت‌و گو با بازار، اظهار کرد: از مجموع دو هزار و ۱۵۸ هکتار باغات کشت و صنعت مغان نیمی از این باغات نیازمند اصلاح و احیاست که در سال جاری ۶۴ هکتار باغ فرسوده و غیر اقتصادی حذف و به جای آن زیتون‌کاری انجام شده است.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا ۲۰۰ هکتار اصلاح و احیای باغات را در سال زراعی پیش رو انجام دهیم تا این باغات با نوسازی به مرحله تولید مطلوب و مناسب برسد.

معاون کشاورزی کشت و صنعت و دامپروری مغان تنوع تولید محصولات باغی را از میوه‌های هسته‌دار گرفته تا خشکباری و صنعتی یادآور شد و گفت: در کنار رفع دغدغه استهلاک باغات موجود در کشت و صنعت مغان، سعی و تلاشمان بر این است تا از سطح واقعی باغات که یک‌هزار و ۳۳۶ هکتار است به درستی استفاده کرده و تولیدات متنوعی را روانه بازار مصرف کنیم.

۷۱ درصد تولیدات باغات کشت و صنعت مغان تازه خوری است
نظیفی تبدیل عمده اراضی باغی کشت و صنعت مغان را به سیستم آبیاری قطره‌ای و مدرن یادآور شد و افزود: ۷۱ درصد تولیدات باغات کشت و صنعت مغان تازه خوری و ۳۹ درصد خشکباری است که بیش از ۱۳۶ رقم و گونه محصولات باغی نیز تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال تولید محصولات باغی کشت و صنعت مغان به بیش از هفت هزار تن رسید در حالی که سال گذشته این میزان تولید کمتر از پنج هزار و ۶۰۰ تن بوده که با یک رشد ۲۵ درصدی عملکرد مناسبی را در حوزه باغات شاهد هستیم.

معاون کشاورزی کشت و صنعت و دامپروری مغان از تهیه پروتکل تولید محصولات باغی متنوع و با کیفیت خبر داد و اضافه کرد: با تأمین نهاده‌هایی نظیر کود، سم و همچنین آبیاری مناسب و مدیریت مطلوب‌ روند تولید باغات یک روند مناسب و رو به جلو بوده است.

محدوده کشت و صنعت مغان بیش از ۲۶ هزار هکتار است
وی در مورد تبدیل اراضی کشاورزی کشت و صنعت مغان به سیستم نوین آبیاری بیان کرد: در بخش باغات روش آبیاری قطره‌ای با کمترین مصرف آب و تلاش برای تبدیل این سیستم به آبیاری‌های مدرن‌تر است اما در کنار آن سعی و تلاشمان بر این است تا چهار هزار هکتار اراضی مجهز کشت و صنعت را به سیستم مدرن آبیاری ارتقا داده و در قالب قرارداد همکاری با وزارت جهاد کشاورزی نوسازی و بازسازی باغات و همچنین استفاده از روش‌های نوین آبیاری را در بخش زراعت شاهد باشیم.

نظیفی ادامه داد: کشت و صنعت نمی‌تواند از قانون حمایتی ۷۵ درصد تسهیلات رایگان و ۲۵ درصد آورده استفاده کند که قطعا در سال‌های آینده باید تدبیری مناسب برای توسعه آبیاری مدرن در کشت و صنعت مغان بیندیشیم.

عضو هیئت مدیره کشت و صنعت مغان با بیان اینکه از سال ۵۳ فعالیت کشت و صنعت مغان در قالب یک زنجیره ارزش متنوع شکل گرفته است، اظهار کرد: محدوده کشت و صنعت مغان بیش از ۲۶ هزار هکتار است که در حال حاضر دو هزار و ۶۸۰ نفر پرسنل در این مجموعه فعالیت می‌کنند و با بازگرداندن شرکت به بخش دولتی که از دی ماه سال گذشته اتفاق افتاده، با اولویت توجه به منابع انسانی سعی کردیم حقوق پرسنل را افزایش دهیم.

تولید محصول استراتژیک گندم در ۲۰ هزار هکتار اراضی کشت و صنعت
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با اصلاح ساختار سازمانی نیروی انسانی در کشت و صنعت مغان، تلاشمان بر این بوده تا در این مدت پرداختی حقوق پرسنل را از ۱۳ میلیارد تومان به ۲۶ میلیارد تومان برسانیم که دو برابر افزایش پرداختی نسبت به واگذاری قبلی به بخش خصوصی بوده است.

نظیفی گفت: در کنار انگیزه‌بخشی به نیروی انسانی با پرداخت حق جذب تا ۲۰ درصد، سعی کردیم تا افزایش سالانه حقوق و مزایا را نیز مورد هدف قرار دهیم تا پرداختی نیروی انسانی به شکل مطلوب اتفاق بیفتد.

معاون کشاورزی کشت و صنعت و دامپروری مغان به تولید محصولات استراتژیک گندم در ۲۰ هزار هکتار اراضی کشت و صنعت مغان و سایر محصولات اشاره کرد و افزود: سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی از کشت و صنعت مغان تولید و استحصال می‌شود و ما سه کشت پاییزه، بهاره و ثانویه را با تنوع ۲۲ نوع محصول به صورت مستمر انجام می‌دهیم.

۶۰ درصد از کشت این بنگاه اقتصادی پاییزه است
نظیفی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد از کشت این بنگاه اقتصادی پاییزه، ۴۰ درصد بهاره و ۱۰ درصد ثانویه است.

وی به بالا رفتن راندمان تولید در اراضی کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: امسال تولید گندم در کشت و صنعت مغان از چهار تن و ۳۰۰ کیلوگرم به بیش از پنج تن رسیده که رشد ۳۱ درصدی را در راندمان تولید گندم شاهد هستیم.

معاون کشاورزی کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: در جو ۴۱ درصد و کلزا ۲۹ درصد افزایش تولید در کشت و زرع امسال رخ داده و تلاش بر افزایش توان تولید در بخش زراعت است.

تولید ۳۳ هزار تن شیر در شش ماهه اول سال
وی به فعالیت‌های انجام شده در بخش دامپروری نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج ایستگاه شیری، دو ایستگاه تلیسه، یک ایستگاه پرورش دام نژاد خارجی و یک ایستگاه پرورش گوساله را شاهد هستیم که عمده فعالیت‌ها بر مبنای تولید شیر و زنجیره ارزش افزوده در بخش لبنیات است.

معاون کشاورزی کشت و صنعت و دامپروری مغان تولید شیر را در شش ماهه امسال بیش از ۳۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: میزان تولید شیر با یک جهش دو برابری در کشت و صنعت مغان رکورد زده و همچنان تولید محصولات متنوع در دستور کار است.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha