۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
تسریع اجرای پروژه‌های ملی با عضویت در شانگهای
کارشناس اقتصاد بین الملل مطرح کرد

تسریع اجرای پروژه‌های ملی با عضویت در شانگهای

کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: پروژه‌های ملی دولت سیزدهم با حضور ایران در منطقه آزاد تجاری شانگهای سرعت می‌گیرد.

به گزارش بازار، ساسان شاه ویسی، با اشاره به تعریف ۲۰۰ پروژه ملی؛ اعم از تجاری، صنعتی و اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: بخش بزرگی از این پروژه‌ها در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی تعریف شده که دسترسی به آن‌ها الزامی است.

وی افزود: ما طرح‌های راهبردی زیادی مثل همکاری جامع راهبردی با چین را تعریف کردیم که مانند آن را با روسیه و همچنین هند از طریق آب راه چابهار و کشورهای هم مرز داریم و عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای بخش بزرگی از ظرفیت‌های اقتصادی به روی ایران باز می‌کند.

کارشناس اقتصاد بین الملل ضمن اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی بین المللی در طول هشت سال گذشته تصریح کرد: از سال ۹۲ که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد، کاستی‌های جدی در دیپلماسی اقتصادی فعال داشتیم، ولی حالا نباید ظرفیت‌های اقتصادی بوجود آمده در این رویداد را معطل نگه داریم و هرچه سریع‌تر باید نقشه راه ترسیم شود.

شاه ویسی با بیان اینکه سازمان شانگهای با نقش آفرینی خود در پی ایجاد یک امنیت دسته جمعی است گفت: حرکت این سازمان به طرف ایجاد صلح و روابط مسالمت آمیز است در عین حال روابطی که این ظرفیت را بخواهد به چالش بیاندازد، دفع می‌کند.

وی تحریم‌ها و جنگ نرم غرب علیه ایران را نمونه بارز یکی از همین چالش‌ها خواند و افزود: در روابط جمعی و نظام بین المللی که شکل گرفته، این اقدامات دیگر به سود غرب و آمریکا نخواهد بود.

کارشناس اقتصاد بین الملل اصلاح ساختار در نظام اقتصادی و تجاری را یکی از رویکردهای مثبت دولت سیزدهم خواند و گفت: اگر کسری بودجه نداشته باشیم و اگر شفافیت آن در حد مطلوب باشد به تاثیرگذاری بیشتر بازیگران داخلی می‌انجامد.

شاه ویسی همچنین گفت: درست است که این توافق یک توافق بین دولت هاست، اما این کارگزاران جمهوری اسلامی و بخش خصوصی، تعاونی و تولیدکنندگان هستند که می‌توانند آن را به نقطه اوج بازدهی برسانند.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha