۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

اردبیل- پیکر کم جان و کم توان صنعت گردشگری به عنوان صنعت پولساز جهان هر روز نحیف تر و ضعیف تر از روزهای قبل خود می شود و در این بین امواج کرونا کمر گردشگری استان اردبیل را شکسته است.

نرگس محمدی؛ بازار: موج های پی در پی کرونایی در دو سال اخیر حالی برای صنعت گردشگری اردبیل نگذاشته است. پیکر کم جان و کم توان صنعت پولساز جهان در اردبیل هر روز نحیف تر و ضعیف تر از روزهای قبل خود می شود. نه کسی کمک حالش است و نه خود، دیگر توان ایستادن دارد.

اینجا اردبیل؛ شهر چشمه های بهشتی است. چشمه هایی که آب هایش دیگر حال غلغل کردن هم ندارد.

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

آب های جوشان «گاومیش گلی» حالا نفس هایش به شماره افتاده و برای شنیدن قهقهه خنده مسافرانی که می خواستند روزشان با خوشی به شب برسد، لحظه شماری می کند.

اینجا دارالارشاد، کهن دیار تاریخ و تمدن است که حالا درب تمام اماکن تاریخی و مذهبی اش برای در امان ماندن از زخم های زهرآگین کرونا، کلید خورده است.

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

این شرح حالی کوتاه از روزهای تلخ گردشگری اردبیل در روزهای نحس کرونایی است. روزهایی که بسیاری از فعالان صنعت گردشگری را خانه نشین کرده است.

فصل خشکسالی صنعت گردشگری است؛ دولت حمایت کند
در همین خصوص جعفر بذری رئیس جامعه هتل داران استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به گردشگری استان وارد کرد.

وی اظهار کرد: باتوجه به آب و هوای استان اردبیل، عملا پیک گردشگری را از دست داده ایم و خروج از پیک پنجم کرونا نیز حداقل برای حال و روز هتل داران و البته فعالان صنعت گردشگری اردبیل تاثیری ندارد.

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

بذری تصریح کرد: البته فروکش کردن کرونا _که آرزوی همه است_ قطعا برای استانهای گرمسیری، شرایط بهتری را مهیا می کند اما برای اردبیل در حوزه گردشگری چندان تفاوتی ندارد.

رئیس جامعه هتل داران استان اردبیل با بیان اینکه پس از خروج از موج پنجم کرونا، هتل ها در استان اردبیل با ۵۰ درصد ظرفیت شان می توانند مسافر پذیرش کنند گفت: این در شرایطی برای ما مطلوب هست که گردشگری بخواهد در فصل غیرپیک، به اردبیل سفر کند؛ که تجربه نشان داده جز در روزهای تعطیل عملا هیچ مسافری نداریم.

وی با اظهار گلایه از عدم حمایت دولت از فعالان حوزه گردشگری اظهار کرد: ما انتظار داریم حداقل در دولت سیزدهم فعالان صف مورد حمایت قرار بگیرند.

بذری افزود: تمام مصوبات دولت قبل در حد شعار بود و حمایتی از فعالان گردشگری انجام نشد.

رئیس جامعه هتل داران استان اردبیل تصریح کرد: متاسفانه نه تنها حمایتی از فعالان بخش گردشگری در استان اردبیل انجام نشد بلکه بسیاری از هتل های ما به دلیل بدهی به بانک ها با حکم قضایی خلع ید شد.

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

بذری اظهار کرد: ما از دولت انتظار داریم با تسهیلات بلاعوض و سرمایه در گردش از جامعه هتل داران و دیگر فعالان بخش حمایت کنند چراکه عدم حمایت از این صنف تبعات سنگین اجتماعی را هم به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: بسیاری از نیروهای آموزش دیده ما خانه نشین شده اند و عملا کسب و کاری ندارند که بتوانند خرج خانواده خود را تامین کنند.

رئیس جامعه هتل داران استان اردبیل گفت: ما بارها از مسئولان استانی در خصوص حمایت از فعالان بخش گردشگری کمک خواستیم اما هیچ گوش شنوایی پیدا نکردیم.

بذری اظهار کرد: همان طوری که در زمان خشکسالی، کشاورزان از حمایت دولتی برخوردار می شوند جامعه گردشگری نیز این انتظار را دارد که مورد حمایت قرار گیرند.

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

وی تصریح کرد: الان فصل خشکسالی صنعت گردشگری است و فعالان بخش گردشگری نیاز به حمایت دارند.

رئیس جامعه هتل داران استان اردبیل اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد هتل های ما در طول دو سال گذشته درهایشان بسته بود؛ چراکه باتوجه به هزینه های نگهداری، حقوق کارگر و ...، باز بودن هتل ها صرفه اقتصادی نداشت.

بذری با بیان اینکه بسیاری از هتل داران ما درخواست تغییر کاربری کرده اند گفت: هتل داران اردبیلی در طول ایام کرونایی بالای ۹۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند.

وی اظهار کرد: فعالان گردشگری در طول سال های گذشته همراه دولت بوده اند ولی دولت نتوانست حداقل دو سال این فعالان این بخش را مورد حمایت خود قرار دهد.

کرونا صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری، تحت تاثیر قرار داد
در همین ارتباط محمدباقر محمدی کارشناس حوزه گردشگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گسترش بیماری کرونا صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری، تحت تاثیر قرار داد.

وی اظهار کرد: بسته شدن آب های گرم معدنی، هتل ها، اماکن تاریخی و گردشگری  همه موجب شد این صنعت در استان اردبیل آسیب‌های جدی ببیند.  

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

کارشناس حوزه گردشگری به ظرفیت بالای استان اردبیل در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: متاسفانه چه در دوران کرونا و چه قبل تر، از بسیاری از پتانسیل های گردشگری استان غافل شده ایم.

محمدی اظهار کرد: بزرگترین معضل و مشکل در حوزه گردشگری عدم درک واقعی تاثیر این بخش در توسعه اقتصادی و اشتغال از سوی متولیان  امر است.

وی تصریح کرد: نگاه به مقوله گردشگری باید از نگاه شعاری به عملی ارتقا پیدا کند و در این مسیر استفاده از ظرفیت دانش آموختگان و نخبگان حوزه امری ضروری است.

کارشناس حوزه گردشگری به غفلت از ظرفیت گردشگری مجازی در ایام کرونایی اشاره کرد و افزود: متاسفانه نگاه به صنعت گردشگری در استان، صرفا نگاه سنتی است و این یعنی عقب ماندگی و عقب افتادگی در مسیر صنعت پولساز جهان.

امواج کرونا کمر گردشگری را شکست| صنعت پولساز دیگر رمقی ندارد

محمدی تصریح کرد: در شرایط کنونی که گردشگری با ورود کرونا با بحران جدی دست و پنجه نرم می کند اگر حرکت در مسیر گردشگری با همین سبک و سیاق سنتی خود ادامه داشته باشد باید فاتحه این صنعت را حداقل در استان خواند.

وی در پایان توجه به زیرساخت های گردشگری را مهم عنوان کرد و گفت: باتوجه به مشکلات اقتصادی در کشور، توجه به حوزه گردشگری می تواند گره بسیاری از مشکلات را باز کند.

این حال و روز صنعتی است که انتظار می رفت روزی یک تنه بتواند اقتصاد استان و البته در سطح وسیع تری، اقتصاد کشور را زیر و رو کند اما شرایط به گونه ای رقم خورده که حالا حتی توان ایستادن روی پای خود را هم ندارد.

بی شک انتظار می رود حداقل در دولت سیزدهم نگاه به بخش گردشگری، که می تواند تحول آفرین در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد، نگاه حمایتی باشد.

در استان اردبیل هم که اقتصادش بیشتر بر پایه کشاورزی و گردشگری استوار است باید مسئولان نگاه جدی به این بخش ها داشته باشند.

باید باور داشت که حمایت از جامعه گردشگری نه هزینه بلکه سرمایه گذاری است برای روزهای خوش آینده.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha