۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
بخش قابل توجهی از یارانه‌ها اتلاف وقاچاق می‌شود| مرغ با ارز ۴۲۰۰تومانی باید کمتر از ۷هزار تومان باشد
رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس با بازار مطرح کرد

بخش قابل توجهی از یارانه‌ها اتلاف وقاچاق می‌شود| مرغ با ارز ۴۲۰۰تومانی باید کمتر از ۷هزار تومان باشد

حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: اینکه منابع یارانه ها به دست خود مردم مدیریت شود یکی از مسائل اساسی است لذا اصلاح این شیوه تخصیص رانتی و باز توزیع منابع حاصل به مردم، قابل دفاع است.

سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره راهکارها در زمینه تشخیص یارانه پنهان و آشکار و رفع این مشکل اقتصادی در کشور گفت: واقعیت امر این است که در دنیا رفته رفته به این جمع‌بندی رسیده‌اند و رسیده‌ایم که یارانه‌های همگانی که منجر به اختلالات قیمتی می‌شوند و قیمت‌های قبلی را بهم می‌ریزند و سبب انحراف در تخصیص منابع می‌شوند، به اهداف توزیعی و مباحث اجتماعی و عدالت اصابت نمی‌کنند.

وی افزود: مجموعه مطالعات در حال حاضر نشان می‌دهد که به فرض اگر بدین شکل به حوزه‌هایی از جمله نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی یارانه بدهیم اولاً بخش قابل توجهی از آن اتلاف می‌شود و ثانیاً بخشی از آن هم به دام فساد می‌افتند؛ یعنی مورد سوءاستفاده و قاچاق قرار می‌گیرند لذا در مجموع به گروه‌های هدف اصابت نمی‌کنند.

مردم بدانند پول یارانه آنها از جیبشان و از خزانه دولت به گروه‌های محدودی داده می شود
حسینی در ادامه با ذکر مثالی اظهار داشت: بر فرض اگر مرغ در بازار تهران وارد شود می‌بایست ۱.۶ دلار می‌بود شما در حال حاضر ببینید که چند سال و به چه میزان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دادیم، از این رو می‌بایست مرغ ۷ هزار تومان و یا کمتر از ۷ هزار تومان به دست مردم می‌رسید اما چندین سال است که مردم با این قیمت‌ها خداحافظی کردند؟ لذا مردم باید بدانند این پول را از جیبشان و از خزانه دولت به گروه‌های محدودی می‌دهند.

اصلاح شیوه تخصیص رانتی و بازتوزیع منابع حاصل به مردم رویکردی است که قابل دفاع است و تقریباً هم همه دولت‌ها بعد از حداقل چند سال کسب تجربه به آن می‌رسند

حسینی تصریح کرد: اینکه ما برنامه‌ای را اتخاذ کنیم که این منابع و منافع به دست خود مردم مدیریت شود یکی از مسائل اساسی است لذا اصلاح این شیوه ی تخصیص رانتی و بازتوزیع منابع حاصل به مردم به نظر من رویکردی است که قابل دفاع است و تقریباً هم همه دولت‌ها بعد از حداقل چند سال کسب تجربه به آن می‌رسند. با این حال دولت می‌بایست این تصمیم را با ملاحظات و همراه کردن مردم اتخاذ کند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بیان داشت: به اعتقاد بنده می‌توان تصمیم را گرفت در صورتی که دولت به آن تمایل داشته باشد.

یارانه‌ها و نحوه توزیع آنها در جامعه دچار مشکل است
عضو کمیسیون کشاورزی، مجلس هم در این زمینه گفت:دولت مجری است و اطلاعات لازم را برای اصلاح یارانه ها دارد لذا هر لایحه‌ای که دولت در راستای ساماندهی پرداخت یارانه‌ها به مجلس ارائه کند، مجلس آن را مدنظر قرار خواهد داد.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان و آشکار در کشور اظهار داشت: یارانه‌های پنهان یک موضوع جدی و چالش‌ برانگیز در کشور بوده و برخی از مشکلات اقتصادی که در حال حاضر در کشور رخ می‌دهد، ناشی از همین مسئله است.

وی تأکید کرد: یارانه‌ها و نحوه توزیع آنها در جامعه دچار مشکل است و باید برای آن فکری اساسی کرد.

نوری قزلجه با بیان اینکه ابتکار عمل در اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور در دست دولت قرار دارد اظهار داشت: دولت مجری است و آمار و اطلاعات لازم را برای این مهم دارد لذا هر لاحیه‌ای که دولت در راستای ساماندهی پرداخت یارانه‌ها به مجلس ارائه کند، این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: همواره باید رویکردها در این زمینه به بدین نحو باشد که یارانه‌ها به همه مردم تخصیص پیدا کند تا همه بتوانند به طور عادلانه از آن استفاده کنند.

توزیع یارانه‌ها بر مبنای کد ملی یکی از رویکردها و پیشنهادات
این نماینده مجلس با بیان اینکه یارانه‌ها باید توزیع منطقی داشته باشد، تأکید کرد: توزیع یارانه‌ها بدین منظور نیست که این یارانه‌ها همگی در اختیار مردم قرار گیرد لذا ضرورت دارد تا این یارانه‌ها به زیرساخت‌ها هدایت شود و سرمایه‌گذاری اساسی در کشور برای تقویت بنیه کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش توسعه، مد نظر قرار گیرد لذا هر لایحه‌ای که با این رویکرد به مجلس ارائه شود قطعاً مجلس از آن حمایت خواهد کرد.

نوری قزلجه با اشاره به پیشنهاداتی در زمینه ارائه یارانه به کد ملی افراد اظهار داشت: این موارد از جمله جزئیات این رویکرد است و علی‌القاعده آن افرادی که دست‌اندرکار اجرای این مهم هستند می‌توانند آن را احصا کنند و پیشنهاد بدهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یارانه‌ها باید به صورت دقیق پرداخت و توزیع شود، گفت: توزیع یارانه‌ها بر مبنای کد ملی یکی از رویکردها و پیشنهادات در این بخش است با این حال اصلاح یارانه‌های پنهانی می‌تواند مشکلات در زمینه مباحث کسری بودجه را نیز برطرف کند چرا که بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد معضلاتی است که ما در حوزه یارانه‌ها و بی‌نظمی در آنها، شاهد هستیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha